Hjälp med Final cut pro!?

• Trådstartare Trådstartare VEhrling
  • Start datum Start datum
V

VEhrling

Guest
Hej, har precis skaffat Final cut pro och behöver en del hjälp med programmet...
Finns det någon kunnig på FCP här på Freeride?

problem 1: jag skulle importera t-halls film belive för att testa programmet men det gick inte. Filmens format är avi någon sim har ett tips på hur jag ska göra?

jag använder version 5.0
V

Vad jag har för mig så har väl inte FCP codec för .avi från början (åtminstone inte senast jag använde det), utan du får nog leta runt lite på nätet efter codecs att ladda ner.
Har du senaste FCP (6.0) ska det väl dock inte vara några problem att skifta mellan olika format som jag förstått det?!

edit: såg inte att du hade 5.0. Då är det nog codec som gäller...

Senast ändrad:
thecalle vem är du? vad vet du egentligen?
ljug inte om vegas det är inte bra det är bara enkelt.

effeh sa:
thecalle vem är du? vad vet du egentligen?
ljug inte om vegas det är inte bra det är bara enkelt.
okej tat lugnt LILLA GUBBEN! Vegas är ett lätt program att redigera i, så är man NOOB som du och inte kan redigera så är det ett bra program att börja med!

okej jag tror dock att jag kan vegas dubbelt så bra som du kan, lägg upp ngt vettja.

Visst hade ha kunnat ladda hem Premiere, eller Vegas eller nåt annat om han ville det. Problemet är väl bara att Vegas ens inte finns för Mac (rätta mig om jag har fel), och om man redan har FCP känns det väl lite dumt att byta ner sig till Vegas el. dyl.?!

Senast ändrad:
Vissa avi-filer brukar inte FC kunna läsa pga något som inte stämmer med codecen.
Sannolikt har du Quicktime player på din dator...
Kolla om du kan öppna filen där och exportera sedan ut till ett nytt format. QT-DV-pal eller dyl.

/Swedish Mountain Film

Tillbaka
Topp