Final Cut Pro X vs Adobe Premiere Pro?

MOONEEN

Medlem
Som rubriken lyder undrar jag helt enkelt vilket program som är bäst att använda!

Har använt Fcpx i ca 1,5 år och kan det bra. Men jag funderar på om de är värt att byta till Adobe Premeire Pro!? I stort sätt alla som är lite erfarna använder ju Adobe pp! Så vad är det egentligen som gör att så många föredrar Adobe pp och vad är det som är bättre med det! Är det ett stort steg att gå över från fcpx till Adobe pp? Jag har kollat lite på ”basic” tutorials om Adobe pp och det bygger ju på samma principer men designen är ju helt annan. Vad är det mer som skiljer. Och vad behöver man egentligen Adobe After Effects till? Kan man göra en hel film i genom att bara använda PP eller måsta man ha AE för att lägga till effekter o.s.v. En annan fråga också, pluginet Twixtor som exempel fungerar Twixtor versionen till AE också till PP eller måste man ha två separata versioner?

// Olle:D

vad jag vet så var väl final cut pro väldigt bra förr, kommer väl inte nya uppdateringar vad jag vet ?!

premiere pro finns ju bara som abbonemang nu då, vet inte riktigt vad de kostar då jag sitter fortf på cs6.
men då får du samtidigt alla uppdateringar och även resten av adobe familjer såsom, after effects,photoshop, illusrtator osv så beror väl på, om du sitter mycket och inte vill ha massa strul gå för CC så får du allt med alla uppdateringar och alla program.

är det bara en liten edit ibland som mest är klippning och lite slomo så sitt du kvar i final cut

Alt. kolla in Lightworks

Senast ändrad:
Slår ett slag för lightworks här, vilket även kommer i en gratisversion. Dock är man då begränsad till att rendera ut till 720p. Riktigt kompetent program annars, redigering och klipporganisering är toppklass. Men så är det också skapat för att kunna hantera långfilmsprojekt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp