Finns det snö i Serre Chevalier vecka 14?

kalpsjo

Medlem
Vågar man boka? Vi är fyra i familjen så rätt mycket pengar står på spel, vågar inte chansa och stå där med sommarvärme och barmark.

Vi var i les deux alpes vecka 13 (1300-3600 möh) och hade det väldigt bra, men… I slutet av veckan var det nästan ingen snö alls i nedre delen av systemet och det mesta av resten var som betong fram till lunch när det mjukade upp sig så ingen idé att vara tidigt ute.

Du kan kolla Serre statistiken här https://www.freeride.se/snodjup/serre-chevalier/

Serre vecka 14 är en rejäl chansning. Åkhöjd 1200-2800 mer och 300 soldagar per år. Finns många bättre alternativ i Alperna när det börjar närma sig vår. Jag hade sökt mig till högre höjd. Men Serre i slutet av januari är riktigt bra!

Omöjligt att svara på naturligtvis. Men jag kan säga att vi var där i vintras, och då i vecka 15. Var väldigt bra för att vara så sent på säsongen, och med tanke på den undermåliga vintern. Visst var snön mjuk och slushig, men det är ju så man vill ha den på våren, och jag skulle säga det var gott om snö här. Bättre än i Les Deux Alpes där vi bodde.

Området vinner en hel del på att mestadels ligga i nordostläge , och en del nedfarter var även öppna hela vägen ned till dalen. Imponerande skulle jag vilja påstå med tanke på att dalen ligger på 1400 möh, det var vecka 15 och det var en rutten vinter.

Men som sagt, det var denna vår och man vet ju aldrig hur det blir kommande vinter.
Mitt tips, boka Les Deux Alpes med riktigt hög åkhöjd. Och 6-dagarskortet gäller 1 dag i Serre om ni vill åka över och testa. Plus att kortet gäller i många andra system också, tex 2 dagar i Alpe d`Huez.

Uppe på berget vecka 15:
1695847821219.png

I dalen vecka 15:
1695847884143.png

Senast ändrad:
Omöjligt att svara på naturligtvis. Men kan säga att vi var där i vintras, och då i vecka 15. Var väldigt bra för att vara så sent på säsongen, och med tanke på den undermåliga vintern. Visst var snön mjuk och slushig, men det är ju så man vill ha den på våren, och jag skulle säga det var gott om snön.

Området vinner en hel del på att ligga i nordostläge mestadels, och en del nedfarter var även öppna hela vägen ned till dalen. Imponerande skulle jag vilja påstå med tanke på att dalen ligger på 1400 möh, det var vecka 15 och det var en rutten vinter.

Men som sagt, det var denna vår och ma vet ju aldrig.

Uppe på berget vecka 15:
Visa bilaga 26189

I dalen vecka 15:
Visa bilaga 26190

Har liknande erfarenheter från tidigare år. Ofta är mars/april rätt bra med snöfall när vindriktningen vrider om. Samtidigt som området är relativt torrt vilket gör att det inte regnar bort. Nordsida viktigt med - såklart. Folktomt deluxe.

Vågar man boka? Vi är fyra i familjen så rätt mycket pengar står på spel, vågar inte chansa och stå där med sommarvärme och barmark.
Nerfarterna till byn kan vara litet tråkiga. Bästa byn att bo i är Monitier, Sen gällde tidigare liftkortet även i St Puy Vincent och Montgenevre

Tack alla som svarat hittills, frågan gäller en bokning med UCPA. Kanske guiderna kan trolla fram roliga åk även när det är lite snö, men det är ändå väldigt mycket värt att få höra från er med erfarenhet.

Serre Che, kan vara magiskt med rätt snöförhållanden (7ggr!) Flyg med Bryssels airlines (egna skidor) Turin/Lyon o hyrbil, sen är bara att välja rätt ort, kolla Wepowder o kolla var det snöar. Lyckades tajma dump i Sestriere, feb -23 kanon. Boende finns det ofta i överflöd, billigt sista minuten. Hela Maurienne-dalen vimlar av orten te x Orelle / Val Thorens.

Tillbaka
Topp