Finns Svartliden på riktigt ( Pistvakt )

• Trådstartare Trådstartare ulu
  • Start datum Start datum

ulu

Ny medlem
Serien Pistvakt utspelar sig i Svartliden. Finns den byn på riktigt och vart ligger den i så fall. Eller finns det någon by som har legat som förebild för Svartliden och vart finns den. Vi diskuterade detta på senaste fjällsemestern men ingen kunde komma fram med något bra svar. Endast att det skulle ta 13 timmar med rälsbuss från Sveg sa någon.

//Uffe

det heter svartlien. (i pistvakt) och inte svartliden. tror inte att det finns på riktigt, men är ej säker. namnet har dom väl tagit från storlien antar jag.

Hade svartlien existerat på riktigt så hade det varit ett Svartlien som efter TV-serien upplevt en stor byggboom efter 2005 med nya bostadshus i form av lägenheter,radhus,villor, norrlandstugor och bra företagsklimat och återupptagen gruvdrift sedan man upptäckt fyndigheter av platina,samt större fynd av järnmalm,och kadmium som behövs för batteritillverkning och att Svartlien hade ett stort vinter-resort med fjällhotell,idrottshall med simbassäng med mera och att i resorten inrymmer det mycket populära bar och restaurang Röde orm och service som barnomsorg,äldreomsorg,vårdcentral med folktandvård,resecentrum med tåg och buss livsmedelsbutik,med mera och cirka 5000 invånare.Och närhet till älv och sjö med bra fiskemöjligheter och bra badmöjligheter samt campinganläggning med minigolf,servicehus,kiosk,restaurang,uppstälning för husbil,husvagn,tält.

Senast ändrad:
Jag älskar också att dricka Baileys och googla på onödiga saker, hitta en forumtråd sedan tiden när hot shots var populärt och då lyfta tråden igen.
Tänk vad mycket som skulle glömts om inga gamla trådar lyftes.

Undrar fortfarande hur det gått för mannen som ville ha VIP kort på Dippan.

Det närmaste Svartlien jag kommit var Tänndalsvallens skidanläggning. Sportlov v.7, 3 gäster i backen. Fint preparerade var dom 3 nedfarterna. Pistvakten vid dragbanan var serviceminded och jobbade parallellt med att langa liftpinnar, sköta korvgrillarbrasan och fälla sly i anslutning till liftspåret med motorsåg.
Reklamskyltarna längs dragbanan var solblekta, Anja Persson var frontnamnet för alpina VM på hemmaplan i Åre 2007 med en kexchoklad i handen.
Kanske en av de bättre eftermiddagarna jag haft på skidor.

Det närmaste Svartlien jag kommit var Tänndalsvallens skidanläggning. Sportlov v.7, 3 gäster i backen. Fint preparerade var dom 3 nedfarterna. Pistvakten vid dragbanan var serviceminded och jobbade parallellt med att langa liftpinnar, sköta korvgrillarbrasan och fälla sly i anslutning till liftspåret med motorsåg.
Reklamskyltarna längs dragbanan var solblekta, Anja Persson var frontnamnet för alpina VM på hemmaplan i Åre 2007 med en kexchoklad i handen.
Kanske en av de bättre eftermiddagarna jag haft på skidor.
Det skulle vara kul och veta vad de som var med i TV-serien pistvakt gör nu för tiden?

”Olle” , Tomas Norström gick bort för inte så länge sen. Cancer tror jag.
Hedrade honom genom att bara köra pistvakt musik en vecka på idrottslektionerna, eleverna fattar inget alls men en förälder tyckte jag gjorde rätt : )

det sägs att det är Svenne, pistansvarig i Trillevallen, som var inspirationen till Pistvakt.

Legenden Svenne har fö. sett likadan ut de senast 30 vintrarna som jag besökt Trillevallen. Trevlig prick :)

Jag lyssnade på en podd med Lennart Jähkel för ett tag sen.
Om jag minns rätt så började de (på pistolteatern i stockholm) med någon slags baywatch-parodi. Detta ledde sedan till att gå över till skidtema efter diskussion med någon producent eller liknande.

Huså är ganska likt. De har också porträttet i baren.
(Ytterligare liv på denna tråd, vad gör man inte kl 01 när man sitter med sluttampen av en magisteruppsats..)

Tänker också på Huså i Åre kommun, även om namnet är likt "Storlien".
Huså stämmer iaf in på upplevelsen jag haft. Ett liknande inventarie i lokaler, en (n=1) lift (knapplift), samma person i skiduthyrning, försäljning och baren (kanske ljuger om baren) med bra norrländs tugg. Vi var några som ville åka på en vardagkväll efter ett dump. "Inga problem" så länge vi var minst 20 st, sagt och gjort. Där hade vi egen anläggning.

Det jag har hört är att det är Marsliden som varit inspiration till Svartliden och att svt var där på besök. Det är rätt mycket som de har gemensamt pytteliten fjällby vid foten av stora fjäll (Marsfjällen) och en numera nedlagt dragbana.
Men Kanon kiosken i Marsliden ser bättre ut än bodegan i Svartliden.

Men Kanon kiosken i Marsliden ser bättre ut än bodegan i Svartliden.
En kiosk som har en aboriginal bullroarer (även kallad wife-caller...) i sin samling är värd all respekt.

1704360712376.png

Tillbaka
Topp