first descents i Sverige?

the_teo

Medlem
Hallå!

Finns det några kända bergsväggar som fortfarande står oåkta här i de svenska fjällena som väntar på att bli åkta?

Eller andra, fetare rännor osv. som åks väldigt sällan.

Skulle vara kul att ha några mål i vinter..

Posta gärna bilder!

Kan väll börja med Borgahällan som jag gärna vill åka i vinter,
11370887_61513a30fb_z.jpg

sitter och kollar på kebnekaisemassivet på google earth. verkar finnas en hel del i området :)

En annan fråga;

Är det någon här som vet något ställe där det fortfarande ligger tillräckligt med snö för att tura? Vill inte köra så jävla långt så något ställe i jämtland eller södra lappland.

CHeers!

the_teo sa:
En annan fråga;

Är det någon här som vet något ställe där det fortfarande ligger tillräckligt med snö för att tura? Vill inte köra så jävla långt så något ställe i jämtland eller södra lappland.

CHeers!
Åk till någon glaciär i Norge (eller lappland). Om du vill ha "snö-snö" att åka på räcker inte ens norra lappland till så här års.

the_teo sa:
En annan fråga;

CHeers!
Sylarna hade massor med snö för en vecka sen, när jag kollade på dem på håll. Såg helt klart åkbart ut men det är en bit att gå.

Ang first decent så är det ett ämne där alla tydligen är tysta om i sverige å framförallt jämtland. Det har blivit en kultur där alla berättar flera år efteråt om vart man har åkt och inte. Det finns ju inte så många som är villiga att gå till åket även om det är 3 gånger så många som är kapabla att köra dem åken.
Så folk sitter då och snackar ibland på fyllan och då visar det sig att många har åkt en del åk och ofta för flera års sedan medans alla tror att de är ensamma. Men jag kan bjuda på en riktig gobit sen ska jag vara tyst.
Detta åk är inte åkt!! Jag prova tillsammans med 2 andra legender som kör brant. Men snöförhållanderna var lite läskiga så vi vågande inte klättra hela åket men tekniskt sett gjorde vi de svåraset och det är ett parti som är luftigt i början sen ett ihållande parti läängre ner som vi mätte upp till 53 - 55 grader.
http://dynafitsverige.wordpress.com/2012/05/04/jamtland-en-skidakares-drom/
Sen är det ju 100 tals berg som aldrig har skidats överhuvudtaget i svenska fjällvärlden då det är helt folktomt med skidåkare som är redo och villiga att kliva in. Jag har stenkoll på det mesta av bra skidåk i Jämtland och Västerbotten. Då jag skidat på runt 300 berg i Jämtland och närmare 100 i västerbotten. Se mattiasskantz.se

Somamrskidåkning ska jag berätta massa tips.
Helags: Glaciär går normalt att få upp till 500 höjdmeter fram till första halvan av juli. Sen går till slutet av augusti få runt 100 höjdmeter på säkra snö fält nedanför glaciären. Lämpligt för småjibb och brädåkning. Kanske inte så utvecklande skidåkning.

Sylarna: Sylarna har framfröallt 2 ställen med bra åkning. En glaciär som är säkert att gå skida och gå på stighudar på så här sommartrännar en del ambitiösa sommartid. Glaciären som ligger sydöst på Sotrsola bjuder på 170 - 190 höjdmeter hela sommaren och hela september t o m.
Även östsidan, där man normalt gå upp vintertid till Martins åk till Slottetspinacklar. 40 - 100 höjdmeter men i Juni 300 - 400. Sylarnas nordåk fungerar till midsommar och bjuder på 700 lite brantare sommaråkning. Sylarna är bätte än stryns sommaråkning men du får gå själv.
Storsolaglaciären i den 14 sep.
Höstslask
Gräftåvallen / Östfjället Här finns ett snöfält som går till mitten av september och ligger 1 timme å 45 minuter från Östersund stad. Det kan få svenska städer mäta sig med. Både bilfärden och promenaden dit alltså. 10 -30 meter långt och bra sommarjibb ställe. Vissa år står det räcken där hela sommaren.

over and out

Senast ändrad:
Det gick ju inge bra med bilderna så jag skickar dem igen.

Helags i augusti

Helags i augusti

Storsolaglaciären 14 september 2009

Storsolaglaciären 14 september 2009

Höstslask

Ang Stekenjokk går det få 500 höjdmeter till Juli ungefär sen smälter det bort.

Tillbaka
Topp