FIS - Drogtester inom halfpipe. Bra eller anus?

AFTERBANG

Ny medlem
fick nyss syn på detta på level1s facebook.

"just got word from Steele Spence, General Manager for the AFP, that the US Halfpipe Grand Prix will be administering drug tests. Drug testing will be administered at random and to the top 3 finishers. What are all your thoughts on drug testing for ski events like this? Worthy of enforcement? Waste of time? Appropriate for skiing? This def raises a lot of questions..."

FIS-Ski - Rules and Forms
www.fis-ski.com

BRA ELLER ANUS?

säger som magnus betnér. Om doping m.m vore lagligt för idrottare så skulle det bli mycket roligare att kolla på :)
Push it to the limits.

Ska friåkningen bli tagen seriöst måste vi ju spela på samma villkor som alla andra, varför skulle skidåkarna slippa dopningstester? Vill man nu till OS, VM eller liknande är det ju bara att stå över valfritt rus/dopningsmedel under en viss period vid dessa tävlingar.

Mina småpengar

Beror väl på vad man menar med drogtest.

Test för dopning är ju bra.

Men det ligger väl lite i kulturen runtomkring att vissa kanske röker på lite. Ska man isåfall diskas ? I think not..

UpHillIceSticker sa:

Men det ligger väl lite i kulturen runtomkring att vissa kanske röker på lite. Ska man isåfall diskas ? I think not..
För klara skillnaden mellan doping och röka på lite då för mig?

UpHillIceSticker sa:

Ligger lite i kulturen hos cyklister, längdåkare, tyngdlyftare osv att dopa sig. Ska de diskas?

Hur skulle någon kunna ta en person som dyker upp strax innan start i OS med en spliff i mungipan seriöst? Är det bilden av en OS-atlet?

Kulturen handlar mycket om att inte vara låst till reglementen och klassiska vinterspel men själv ser jag det som en stor framgång för friåkningen, därmed inte sagt att myntet inte har någon baksida.

Hasse_Lindborg sa:
UpHillIceSticker sa:

Dopning är endast för prestationshöjande.

Röka på är för dem flesta avslappning och den egna personliga upplevelsen.

Där har du det, skillnaden...

Jarle sa:
Ligger lite i kulturen hos cyklister, längdåkare, tyngdlyftare osv att dopa sig. Ska de diskas?

Hur skulle någon kunna ta en person som dyker upp strax innan start i OS med en spliff i mungipan seriöst? Är det bilden av en OS-atlet?

Kulturen handlar mycket om att inte vara låst till reglementen och klassiska vinterspel men själv ser jag det som en stor framgång för friåkningen, därmed inte sagt att myntet inte har någon baksida.
Som jag sa, skillnad på dopning och droger för rekreationssyfte. Dopning är ju fusk och borde därmed vara skäl för diskning.

Menas t.ex. röka på är knappast något som höjer prestationsförmågan, det är väl på eget ansvar vad man gör inför en tävling.

Men visst, kommer man med en spliff i mungipan borde man kanske inte få tävla, men det är väl att ta det till det extrema.

Men rökte man på en vecka tidigare (vilket visar sig i en kontroll) borde det inte vara skäl för diskning.

man kanske får avstå weedet ett par veckor innan denna tävling helt enkelt.. förstår att dom har drogtester! har dom det i FIS snowboardvärldscupen också?

Finns egentligen INGA argument som håller för att tillåta marijuana i tävlingssammanhang, och det är väl ganska självklart. Man behöver inte ens argumentera emot i den här tråden för förstår man inte att rökning innan tävling inte är ok, så kommer man inte förstå argumenten heller.

UpHillIceSticker sa:
Hasse_Lindborg sa:
UpHillIceSticker sa:

Dopning är endast för prestationshöjande.

Röka på är för dem flesta avslappning och den egna personliga upplevelsen.

Där har du det, skillnaden...
Så om man röker på lite för att bli lite avtrubbad (ditt ordvald avslappnad) och på så sätt låsa ut kroppen eventuella försvarsmekanismer så att man vågar ännu lite mer än vad man skulle gjort i rent tillstånd är inte det en form av prestationshöjare? :)

mytsk tog orden ur min mun.

Finns en anledning varför gräs är med på dopinglistan. För att det gör en "avslappnad" och då kan man göra saker som man inte skulle annars för att skriva ovanstående med andra ord. Var ju en i OS som torskade sist på gräs efter vunnit medalj i alpinsnowboarding..

antar att det är över med medaljer för tanner då?

Nej men, frågan väcker helt klart en intressant diskussion. Även intressant att det inte står ett knyst om alkohol, du kan alltså komma enligt regelverket dyngfull till en tävling, Är det en bild av en OS-atlet?

Jag tycker själv drogtester inte ska tas i bruk eftersom jag tror att den sporten jag älskar idag kommer bli för seriös för min smak och drogtester är ett steg seriösare in my opinion.

AFTERBANG sa:

Nej men, frågan väcker helt klart en intressant diskussion. Även intressant att det inte står ett knyst om alkohol, du kan alltså komma enligt regelverket dyngfull till en tävling, Är det en bild av en OS-atlet?

Jag tycker själv drogtester inte ska tas i bruk eftersom jag tror att den sporten jag älskar idag kommer bli för seriös för min smak och drogtester är ett steg seriösare in my opinion.
jag hittar ingenting som stödjer den flame jag just skrev, läste om alkohol på
http://www.wada-ama.org/Documents/World_Anti-Doping_Program/WADP-Prohibited-
list/WADA_Prohibited_List_2010_EN.pdf

får jag alltså tävla i t.ex alpinvärldscupen full? :S

det låter ju helt åt helvete

Senast ändrad:
SiouX sa:
säger som magnus betnér. Om doping m.m vore lagligt för idrottare så skulle det bli mycket roligare att kolla på :)
Push it to the limits.
om dopning vore lagligt skulle vi inte ha idrottare som kör kurer 2 ggr/år, utan de skulle vara dopade konstant utan risk för att bli påkommen. vet du hur brutalt det skulle vara för hälsan? förstorat hjärta är något av det vanligaste symptomen för doping. kanske inte med EPO, som förbättrar syreupptagningsförmågan, men med alla anabola medel är risken stor, speciellt om man använder det mycket och kör kardiovaskulärt samtidigt.

iHammpus sa:
man kanske får avstå weedet ett par veckor innan denna tävling helt enkelt.. förstår att dom har drogtester! har dom det i FIS snowboardvärldscupen också?
man kan se en månad bakåt på kissprov och förmodligen längre på Tanner Hall. beror på hur mkt du har rökt.

"You just need to smoke some weed and see if that don't change the quality of your motherfucking life" - Katt Williams

Jarle sa:
Ska friåkningen bli tagen seriöst måste vi ju spela på samma villkor som alla andra, varför skulle skidåkarna slippa dopningstester? Vill man nu till OS, VM eller liknande är det ju bara att stå över valfritt rus/dopningsmedel under en viss period vid dessa tävlingar.

Mina småpengar
Håller med till fullo.

Om man nu har en önskan om att ta OS guld så är valet sjukt enkelt eftersom cannabis är beroendeframkallande? ;)

felix sa:
Finns egentligen INGA argument som håller för att tillåta marijuana i tävlingssammanhang, och det är väl ganska självklart. Man behöver inte ens argumentera emot i den här tråden för förstår man inte att rökning innan tävling inte är ok, så kommer man inte förstå argumenten heller.
Eller
felix sa:
Alla som inte delar min åsikt är idioter....
mytsk sa:
Så om man röker på lite för att bli lite avtrubbad (ditt ordvald avslappnad) och på så sätt låsa ut kroppen eventuella försvarsmekanismer så att man vågar ännu lite mer än vad man skulle gjort i rent tillstånd är inte det en form av prestationshöjare? :)
Du har ju lite av en poäng, men isåfall får man ju se till att ingen tar sig en liten sup på morgonen heller.
Eller äter fil, det lugnar ju magen, och i samma linje med ditt argument så är det också prestationhöjande isådall. :)

PNyberg sa:
Om man nu har en önskan om att ta OS guld så är valet sjukt enkelt eftersom cannabis är beroendeframkallande? ;)
Det mesta forskningen visar att Cannabis inte är beroendeframkallande. Eller, substansen i sig alltså, sen kanske det mentala tillståndet är beroendeframkallande men det är väl isåfall sex också, ska vi förbjuda det med då ?

Det är mycket snack om att ta sig till OS, jag anser inte att friåkning borde ta sig till OS eftersom det kommer bli aldeles för strikt och på flera sätt ta bort det fria som gör friåkning just FRI åkning. Och jag vet att en stor del av friåkningsvärlden håller med mig.

Senast ändrad:
mytsk sa:
Kan du inte kontakta mig nar du hittar en form av cannabis som du vagar mer av. For jag har da aldrig testat en form av cannabis som jag vagar gora nagot jag aldrig testat innan. Snarare att inte vagar gora saker som jag normalt sett vagar!

Säger som den gode McConkey sa: FIS is the biggest threat to freeskiing.

Vill man sälja ut sig till FIS för att ta OS-guld får man väl hålla sig i kragen och följa deras regler.

Vill man stå upp för att man utövar en sport/livsstil som inte ska regleras av avdankade tjocka gubbar i kavajer så kan man ju helt enkelt se till att inte tävla i FIS-tävlingar.

Känner att jag verkligen är rätt typ att svara på det här eftersom det är ganska oaktuellt att jag kommer tävla i nån sorts tävling vem som än arrangerar den hehe.

Rajmeist sa:
mytsk sa:
Kan du inte kontakta mig nar du hittar en form av cannabis som du vagar mer av. For jag har da aldrig testat en form av cannabis som jag vagar gora nagot jag aldrig testat innan. Snarare att inte vagar gora saker som jag normalt sett vagar!
säger inga namn, men en ganska känd snowboardåkare från dalarna som åker för quiksilver hade rökt några gram innan han slog världsrekord i corner.
att röka i samband med sport är faktiskt prestationshöjande. det är inte många som tror det, men man blir mer fokuserad och får bättre kontroll över kroppen.

AFTERBANG sa:

Hög nivå på det här...Cannabis är förbjudet i de flesta västerländska länder, och därmed faller ju disskussionen på eget rep. Det är förmodligen förbjudet å använda jetmotor på ryggen när man tävlar i skidåkning, men vart står det? Sen när det gäller alkohol som kan vara prestationshöjande i vissa sporter (Dart och biljard exempelvis, där det för övrigt är förbjudet), så förstår jag varför man inte kommer full till en skidåkartävling, det är tragiskt att inte du gör det. Sen också om en sport ska överleva så bör ju nästa generation acceptera sporten, det blir rätt svårt om man får röka brajj...jag som förälder kommer ha vissa problem med att skjutsa till träning och tävling då laget och ledarna står å är påtända....

Bo87 sa:
Rajmeist sa:
mytsk sa:
säger inga namn, men en ganska känd snowboardåkare från dalarna som åker för quiksilver hade rökt några gram innan han slog världsrekord i corner.
att röka i samband med sport är faktiskt prestationshöjande. det är inte många som tror det, men man blir mer fokuserad och får bättre kontroll över kroppen.
Hade det inte vart sa att du konstaterar att han rokte nagra gram. Noterna, nagra gram, innan han rokte kanske trott dig. Misstanker att det inte var just bob marley som slog rekordet?

Vill man bli en känd atlet som faller inom ramen för hur alla världsatleter ska vara och hur de ska tolkas är det säkert en bra regel.
Annars ganska anus.
Jag tycker att tävlingar borde vara på åkarnas villkor och deras regler.
Skidåkningen ska inte styras av någon avdankad gubbe som endast ser vinst i det hela!

jannes sa:
AFTERBANG sa:

Hög nivå på det här...Cannabis är förbjudet i de flesta västerländska länder, och därmed faller ju disskussionen på eget rep. Det är förmodligen förbjudet å använda jetmotor på ryggen när man tävlar i skidåkning, men vart står det? Sen när det gäller alkohol som kan vara prestationshöjande i vissa sporter (Dart och biljard exempelvis, där det för övrigt är förbjudet), så förstår jag varför man inte kommer full till en skidåkartävling, det är tragiskt att inte du gör det. Sen också om en sport ska överleva så bör ju nästa generation acceptera sporten, det blir rätt svårt om man får röka brajj...jag som förälder kommer ha vissa problem med att skjutsa till träning och tävling då laget och ledarna står å är påtända....
Alltså, jag tror inte någon här säger att cannabis ska vara en del av träningen, att det ska vara praxis att röka på som friåkare. Men om nu en vuxen människa tar beslutet att röka på nån gång ibland så det på dennes ansvar. Om samma person sedan tävlar i friskidåkning borde det faktum att han ibland meckar suten inte vara skäl för diskning.

Om åkarna kan dra fördelar av rökandet ser jag det som fusk och prestationshöjning. Sen att det räknas som knark och att organisationen inte vill tillåta det heller är förståeligt...

jannes sa:
AFTERBANG sa:

Vilket lag och vilka ledare menar du? Det här är freeskiing...

Bo87 sa:
Haha, sa jag far alltsa mer kontroll over min kropp om jag roker bra indica/sativa?
Har du kannt ett starkt kroppsrus nagon gang??

Gras paverkar alla olika, sa visst - du kanske far bra fokus osv. Men inte fan far jag det.

Men sen har valet av strain en inverkan.

Senast ändrad:
assr sa:
AFTERBANG sa:

jag hittar ingenting som stödjer den flame jag just skrev, läste om alkohol på
http://www.wada-ama.org/Documents/World_Anti-Doping_Program/WADP-Prohibited-
list/WADA_Prohibited_List_2010_EN.pdf

får jag alltså tävla i t.ex alpinvärldscupen full? :S

det låter ju helt åt helvete
Bodé Miller ;)

Förövrigt är disskusionen intressant och grejen är nog att många av oss skidåkare och snowboardåkare inte vill ha den här typen av kontroll (cannabis) men när det här tas upp i tidningar och nyheter att snowboardåkare eller skidåkare inte behöver kollas för doping går väll resterande världen i taket...

bless

AFTERBANG sa:
jannes sa:
AFTERBANG sa:

Vilket lag och vilka ledare menar du? Det här är freeskiing...
Men....om det nu ska med i FIS och tävlas med mer "seriöst" så kommer det styras upp och organiseras gissar jag då ev. lag och uttagningar kommer ske, man måste ju även med i riksidrottsförbundet, för att därigenom få tillgång till pengar och sponsorer. Inget lag utan förbundskapten. Sen kan man ju se hela grejen som ett "hot" mot utövandet i sig, och då har du valt sida, alltså sidan som är emot att tävla i sporten under dessa villkor. Personligen skiter jag i vilket, jag är för gammal för att vara med iallafall, och har redan tillräckligt med kul på berget. Sen om jag ska skjutsa barn med kompisar till diverse parker vill jag ju att de som håller till där är fina filurer, helst utan droger, ni är redan coola i hans ögon. Och som jag sett i andra trådar, skidåkning kommer aldrig bli getto, det kostar för mycket.....

Klart det inte ska vara tillåtet i FIS/SM/EM/VM/OS tävling, känns som en rätt ointressant disskusion, den stora disskusion är ju mer om man vill att tävlingarna ska genomföras inom detta segment men det är ju en helt annan större disskusion..

Som lite kuriosa har jag på andra sidan pölen sprungit på en del både bräd och skidåkare som helt ärligt inte förstår sig på hur vi Europér(eller andra för den delen) överhuvudtaget kan åka utan att röka på, dom tycker det är jävligt hardcore att ge sig ut i backen/parken utan att dragit en feting innan, rolig kontrast.

Friskidåkning ut ur FIS!
Blir alldeles för seriöst att dra skidåkning till sådan nivå och missuppfatta mig inte att alla skidåkare drar linor och skjuter en gubbe i liften.

Tillbaka
Topp