Fischer Motive 80 - ska de se ut så här?

För exakt ett år sedan köpte jag ovan nämnda skida. En sk All Mountain skida.
En skida för ca 9000 kr. Efter tre dagars åkning i Åre i pist så hade skidorna skador enl bilderna.
Efter mycket tjafs med butiken som sålde skidan, fick jag ett nytt par, då jag ansåg att en skida för den prislappen ska hålla för mer än tre dagars åkning i pist utan att de ska se ut som de gör.

Nya skidor, nya backar, nya skador. Bilderna är tagna efter två dagar i Sälen och tre i Romme. fortfarande i pist, dock något isigt underlag men fortfarande pist. Jag har haft ett par Head i säkert 10 år och de ser inte ut så här. Jag har kollat med kompisarnas skidor, de ser inte ut så här. Men mina göra det, efter en veckas åkning. Ska de va så här? Är det här skador som man får ta? Skidan är underbar att åka på med de verkar ha nått problem med kanterna på skidan. Någon som har samma typ av skida och har liknande skador?

Det är ju inte orimligt slitage oavsett skida. Slutar du slå ihop skidorna när du åker så kommer de inte bli värre i alla fall...

Håller med föregående, och toppbelaget har onekligen olika kvalitet på olika märken.
Men inte betalade du 9000kr för ett par skidor från 2013 får man hoppas.

Nej jag betalade 4000 för dem, men vet vad de kostade i nypris.
Jo jag har sett de där bilderna från Amazon så nått tok verkar det vara på toppbelaget på den modellen.
Som svar på första svaret så slår jag inte ihop skidorna..:) I sportbutiken sa de att jag korsat skidorna och att skadorna uppkommit av stålkanterna. Ja då hade jag stått här med båda benen i paket i så fall, svarasde jag.

Tack för era svar.

Hur och vida dessa är ovanligt känsliga har jag ingen uppfattning om men detta är ju absolut för att skidorna slår ihop, oavsett om det är när du åkerlift eller glider runt i backen. Eller finns dessa märken även vid bindningarna och tails?

Det där uppkommer av att man slår ihop skidorna i lift osv. Absolut inga konstigheter. Vissa skidor har känsligare topsheet än andra.
Men att hävda att det inte borde bli så där på skidor i den prisklassen är som att tro att du kan klippa mitträcket lite med en Volvo utan skador.

det är ungefär så mina skidor ser ut efter två dagar med nybörjare som kör över mina skidor i tid och otid när jag åker baklänges framför dom ???

/C

Det är orsakat av ihopslag av skidor, men det är definitivt skillnad på hur olika konstruktioner klarar av den belastningen. Det är vanligt att man i recensioner av skidor anger hur lätt de "chippar", speciellt om det faktiskt gör det. Alltså vet vi nu att Fischer Motive är en skida som chippar lätt, vilket jag håller med om är förvånande. Det brukar vara ett problem som är vanligare på lite mer garagebyggen från småmärken men inte på skidor från stora tillverkare, i alla fall inte i massproducerade serier. Om hela serien höll så dåligt fick Fischer säkerligen in en hel del klagomål under den säsongen, inte minst från uthyrarfirmor som är stora kunder. Ingen uthyrare vill ha skidor som ser ut som skit efter ett par veckor. Jag skulle inte bli förvånad om Motive året efter eller kanske två år efter (eftersom nästa års grejor vanligtvis redan är klara när årets grejor åks av den stora massan) hade en helt annan topsheetkonstruktion.

Tack för era svar men i morgon lämnar jag tillbaka dem.
Har åkt i Romme idag i perfekt snö i pisten. Mjuk härlig natursnö. Vid lunch tar jag av min skidorna och upptäcker att framdelen på ena bindningen gått sönder...i mjuk snö och normal åkning.
Nej, de gick inte sönder i takboxen på vägen dit för jag kollade dem innan jag började åka idag.
Jag slår fortfarande inte ihop skidorna.
Fischer tar inte emot reklamationer själva.
Som sagt, tack för era svar men i morgon lämnar jag tillbaks dem.
//Micke

Nu har flera andra också sagt det men det är 100% skador från att skidorna nuddat varandra under någon del av användandet. Alla, oavsett nivå, får oavsiktligt skidorna att nudda varandra någon gång. Det spelar ingen roll om man är skidlärare och åker 130 dagar per år eller nybörjare som kör sin första dag. Därför uppstår slitage likt ditt inom en viss tid.

Det man däremot kan diskutera är rimligheten i att man har en konstruktion som är så pass känslig mot det slitage som ALLTID sker vid normal åkning. Vissa skidor har jag 100-tals dagar med knappt några skador. Andra ser ut som skit efter ett par veckor...

Nu verkar kvalitén på bindningen vara dålig också så med all rätt, klaga. Däremot vinner du inget i reklamationsförfarandet på att hävda att du aldrig har skidor som rör varandra under någon del av din åkning.

När till och med MnO säger det så är det dags att lyssna och ta till sig.

Jag har ett par Motive 80 15/16, inte i närheten av dessa märken trots att två par ungar ständigt kör över dom. Måste ju vara nå tillverkningsfel eller så kör du ihop dem sjukt mycket.

Tillbaka
Topp