Fischer ranger 102 rosa

UMA

Ny medlem
Fischer ranger 102 rosa
Köpte nyligen ett par 191cm. Grymt nöjd. Jämförde med några andra skidor kring 100mm under foten och FR102 hade klart mer bett i pisten än de flesta andra utan att de "satt fast" i pucklar och offpist.

Jag köpte hos skistar i Vemdalsskalet, de hade flera par kvar (mer än vad som syns på skistars hemsida).

mattstar

Medlem
Fischer ranger 102 rosa
Ja jag tror som sagt Åre Skidsport har iallfall sist jag var inne sen beror på längd mm. Kör på 184 samt mina andra par faktiskt dessa rosa och då flyttade jag fram bidningen 1,5 cm blev sjukt bra.. En grymt rolig kvick skida blev ännu roligare :) Kan ju flytta mer men turar mycket så försökte hitta någon kompromiss där :)

dannedieharder

Aktiv medlem
Fischer ranger 102 rosa
Ja jag tror som sagt Åre Skidsport har iallfall sist jag var inne sen beror på längd mm. Kör på 184 samt mina andra par faktiskt dessa rosa och då flyttade jag fram bidningen 1,5 cm blev sjukt bra.. En grymt rolig kvick skida blev ännu roligare :) Kan ju flytta mer men turar mycket så försökte hitta någon kompromiss där :)
Kan bara hålla med om att frammontering är att förorda på 102:orna. Själv kör jag +2 på mina 184 och är sjukt nöjd med hur skidan beter sig. Klarar allt galant utom möjligen riktigt rktigt djup och lite tyngre snö i kombination med flack lutning. Då kan dom kännas lite små och men får vara noga med tekniken men funkar absolut fortfarande

Överlag rejält överaskad över hur mycket skidan klarar, då jag i många år åkte enbart med klart bredare och längre lagg. Fartstabil och lekfull, verkligen en one-quiver skida.

kodiak70

Ny medlem
Fischer ranger 102 rosa
Kan bara hålla med om att frammontering är att förorda på 102:orna. Själv kör jag +2 på mina 184 och är sjukt nöjd med hur skidan beter sig. Klarar allt galant utom möjligen riktigt rktigt djup och lite tyngre snö i kombination med flack lutning. Då kan dom kännas lite små och men får vara noga med tekniken men funkar absolut fortfarande

Överlag rejält överaskad över hur mycket skidan klarar, då jag i många år åkte enbart med klart bredare och längre lagg. Fartstabil och lekfull, verkligen en one-quiver skida.

Vad blir effekten av att flytta fram bindningen? Hur skulle du beskriva skillnaden i beteende?

dannedieharder

Aktiv medlem
Fischer ranger 102 rosa
Åkte bara några få åk på ett par som var monterad på linjen och det var en par år sedan. Om jag skulle säga något kort så känns den mer balanserad några centimeter fram (jag står numer 2,5 fram efter pjäxbyte kom jag på) . Mer lekfull, lätt att svänga runt och hoppa med, utan att påverka fartstabilitet.

Monterad på linjen kändes skidan lite traditionell, lite sväng höger och vänster nedför ett fält och gjorde det bra men blev lite "bryta runt" känsla när det blev trängre.

Senast ändrad:

mattstar

Medlem
Fischer ranger 102 rosa
Fart och kursstabilititeten är väll något bättre när man kör ren pist och köttar på lite hårdare samt då något enklare in i sväng och skär:) Men upplevde även man hamnade lätt lite för långt bak på dem som jag inte alls upplever nu 1,5cm fram.
Får vara lite mera bestämd in i sväng men ytterligare lite poppigigare livligare och mer lekfull på de flesta sätt så skulle nog aldrig gå tillbaks till normal montering.
Okej kör man istortsett enbart pist är de nog bättre så men isåfall kan man lika väl kanske då ha en annan skida ju ;-)

M95pama

Ny medlem
Fischer ranger 102 rosa
Härligt med en tråd gällande Ranger 102.
Någon som kan göra jämförelser mot Nordica Enforcer 100?
Sugen på att byta efter 5år på Nordican som jag upplever som för hård och stum under foten. Samtidigt vill jag inte tappa den tighta svängradien (R16.5m, 177cm) eller dess förmåga att äta upp allt som kommer i dess väg speciellt då pist och offpist börjar bli uppkörd.

mattstar

Medlem
Fischer ranger 102 rosa
Härligt med en tråd gällande Ranger 102.
Någon som kan göra jämförelser mot Nordica Enforcer 100?
Sugen på att byta efter 5år på Nordican som jag upplever som för hård och stum under foten. Samtidigt vill jag inte tappa den tighta svängradien (R16.5m, 177cm) eller dess förmåga att äta upp allt som kommer i dess väg speciellt då pist och offpist börjar bli uppkörd.
Enforcer känns som en brutal stridsvagn och slukar det mesta och grym i pisten samt inget fel på det, men i mina ögen väldigt tråkig händelselös skida (beroende vad man vill ha ut av dem såklart) :) Går inte jämföra med Fischer ranger, sjukt mycket poppigare, snärtigare och kvickare tycker jag även. Händer lite när man utmanar den men samtidigt trots detta väldigt stabil i hög fart det just denna kombo jag sökt och uppskattar mest på just denna skida:) Få skidor som har, iallfall av alla jag testat innan jag köpte dessa, innan körde jag på QST 106. Också bra och roliga men inte lika stabila i hög fart!
Samt åter Enforcer är grym skida men för mig lite "könlös" och tyngre (turar rätt mycket).

M95pama

Ny medlem
Fischer ranger 102 rosa
Enforcer känns som en brutal stridsvagn och slukar det mesta och grym i pisten samt inget fel på det, men i mina ögen väldigt tråkig händelselös skida (beroende vad man vill ha ut av dem såklart) :) Går inte jämföra med Fischer ranger, sjukt mycket poppigare, snärtigare och kvickare tycker jag även. Händer lite när man utmanar den men samtidigt trots detta väldigt stabil i hög fart det just denna kombo jag sökt och uppskattar mest på just denna skida:) Få skidor som har, iallfall av alla jag testat innan jag köpte dessa, innan körde jag på QST 106. Också bra och roliga men inte lika stabila i hög fart!
Samt åter Enforcer är grym skida men för mig lite "könlös" och tyngre (turar rätt mycket).
Var rädd att detta svar skulle komma då det kommer kosta mig några tusenlappar ;) Men det bekräftar min bild och det är dags att genomföra skilsmässan!

mattstar

Medlem
Fischer ranger 102 rosa
:)

Bilagor

• E5FD7B3C-EC2D-48DA-8193-3F3C89A2EBEF.jpeg
    E5FD7B3C-EC2D-48DA-8193-3F3C89A2EBEF.jpeg
    691.1 KB · Besök: 58

arraksboll

Medlem
Fischer ranger 102 rosa
Intressant att höra om folks preferens för att frammontera dessa. Överensstämmer med min egen känsla. Då är jag ändå en ganska traditionell åkare som upplevt problem med mer mittmonterade och symmetriska skidor i lössnö. Kör alltså monterad enligt rekommendation i nuläget men om jag fick göra om det så skulle jag gå på en försiktig frammontering.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp