Måste byta Fischer Ranger FR 102 - vad ska jag ha

• Trådstartare Trådstartare UMA
  • Start datum Start datum

UMA

Medlem
Jag har kört sönder mina kära Fischer Ranger 102 FR (2021) och måste byta ut dem. Den nya modellen av Ranger 102 verkar betydligt sämre. Vad ska jag ha för skidor om jag vill ha ett par riktigt vassa freeride skidor som är grymma till allt och dessutom inte gör bort sig för toppturande med hybridbindning?

Varför tycker du den nya modellen verkar sämre?
-Jag har kört båda i motsvarande längder och tycker tvärt om.

Jag gillar den nya modellen bättre, -lika rolig men de lyckades ta bort den där lite "klappriga" tendensen som fanns i nosen på föregående modell. Kanske värt att notera i sammanhanget att det nya paret fick monteringspunkten någon cm längre bak, vilket jag också upplever som positivt för skidans egenskaper, (åker ju i princip ändå aldrig switch och mittmonterat för svingvikt och sakens skull är inte viktigt för min del).
-Du verkar ju ha trivts på dina tidigare, så om du inte vill byta med anledningen av att kunna få testa något nytt så tror jag iaf inte att du blir besviken av att fortsätta.

Ursäkta lite sent upplockande av den här tråden, men jag står nämligen inför exakt samma dilemma som trådskaparen. Var också helt inne på att bara införskaffa ett par nyare Ranger 102:or men har också läst att de skulle skilja sig en del mot just den tidigare FR-varianten. Och ska man då ändå byta kan det ju vara kul att testa något nytt. Så jag har eg frågor till er alla tre i tråden

@UMA; blev det några nya lagg? Och vad blev det i så fall och vad tycker du om dessa?

@Arfvid; Enforcer 104 hamnade på min radar också, då det vore kanon om du kan utveckla ditt omdöme om "mer dämpad och fartstabil" lite. Jag förstår självklart vad det betyder, men upplevde du en baksida med detta? Tex för styv / mindre medgörlig utanför pisten och/eller i lite mjukare förhållanden?

@swemartin; lika rolig säger du, vilket ju låter bra - man vill ju ha roligt :-) Men upplever du någon skillnad i styvhet / fartstabilitet? Det som jag verkligen uppskattat med Ranger 102 FR har varit hur man hittat en otrolig balans mellan offpistegenskaper och fartstabilitet i pisten.

Tacksam för er input även om jag är sen på bollen!

Ursäkta lite sent upplockande av den här tråden, men jag står nämligen inför exakt samma dilemma som trådskaparen. Var också helt inne på att bara införskaffa ett par nyare Ranger 102:or men har också läst att de skulle skilja sig en del mot just den tidigare FR-varianten. Och ska man då ändå byta kan det ju vara kul att testa något nytt. Så jag har eg frågor till er alla tre i tråden

@UMA; blev det några nya lagg? Och vad blev det i så fall och vad tycker du om dessa?

@Arfvid; Enforcer 104 hamnade på min radar också, då det vore kanon om du kan utveckla ditt omdöme om "mer dämpad och fartstabil" lite. Jag förstår självklart vad det betyder, men upplevde du en baksida med detta? Tex för styv / mindre medgörlig utanför pisten och/eller i lite mjukare förhållanden?

@swemartin; lika rolig säger du, vilket ju låter bra - man vill ju ha roligt :-) Men upplever du någon skillnad i styvhet / fartstabilitet? Det som jag verkligen uppskattat med Ranger 102 FR har varit hur man hittat en otrolig balans mellan offpistegenskaper och fartstabilitet i pisten.

Jag provåkte 7 olika skidor i samma kategori, inklusive enforcer och nya Ranger 102. Jag fastnade för Black Diamond Impulse104 Ti som jag tyckte var ännu bättre än mina gamla 102 FR. Nästan lika snabbsvängda men med bättre kantgrepp är de otroligt kul. Lite lättare också, även om de inte är lätta som renodlade topptursskidor. https://blackdiamondequipment.com/p...-skis?variant=49702010945853&view=sl-20409132

Hej igen! :)
Styvheten är nog same-same, men jag tycker snarare att fartstabiliteten upplevs bättre i den nyare versionen då man blivit av med det där störmomentet i form av "klapprighet" (den väldigt tunna kofibernosen) som jag nämnde tidigare.
/Martin

Jag provåkte 7 olika skidor i samma kategori, inklusive enforcer och nya Ranger 102. Jag fastnade för Black Diamond Impulse104 Ti som jag tyckte var ännu bättre än mina gamla 102 FR. Nästan lika snabbsvängda men med bättre kantgrepp är de otroligt kul. Lite lättare också, även om de inte är lätta som renodlade topptursskidor. https://blackdiamondequipment.com/p...-skis?variant=49702010945853&view=sl-20409132
Samma erfarenher från skidtest, en av de bästa offpistkidorna senaste säsongerna, 104. Doldis och numera också snygg. Och är också en lite annan typ än Ranger 102.

För egen del har jag tänkt att testa även impulse 112 för att se om känslan är lika mjuk och god, (och fartstabil) som i 104.

@Anders_TBS Enforcer 104 mer metall i sig och känns mer planterad i snön, går mer på räls än fischern som har mera pop i sig men också är fladdrigare. Tycker ENforcern är svängglad trots sin längd o bredd. Jag är 194 lång och åker på 191 cm, hade klarat mig fint med 186 längd på skidan men samtidigt inga problem att trycka genom svängar med kortare radie när det behövs. Lätt att hantera offpist. Skidan känns kul i lägre farter också men lever ju upp när det går lite fortare inte minst pga fantastiskt kantgrepp för sin bredd. Skidan har gått ur produktion tyvärr så vet inte hur lätt den är att få tag i.

Tillbaka
Topp