Fischers bindningar!

anger

Ny medlem
Fischers bindningar!
Tänkte bara kolla om någon har koll på om Fischer har några bra freeride bindningar.
Vet att Look, Marker och Salomon är dom vanligaste och bästa men hur är Fischers?
Är dom helt ok, är det någon annan som gör dem åt Fischer etc eller är dom om möjligt helt förkastliga?

Är en ganska stor åkare och jag tänkte köra med Marker 1400 free eller LOOK p14 eller något uppåt men är
intresserad av att veta om Fischer har någon bindning som gör jobbet (nästan) lika bra.

tack på förhand för svar...

Fischers bindningar!
Jag är inte helt hundra men...
Fischerbindningarna ser ut att ha samma mamma som Tyroliabindningarna, däremot verkar brevbäraren vara far till bastarden Fischer, därav deras kantiga former... enough bullshit.

-Det är nog Tyrolia som gör Fischers bindningar. Huruvida de är bra eller inte ska jag inte uttala mig om eftersom jag inte haft tyroliabindningar sedan Dackefejden. Kolla recensionerna på tyroliabindningar http://www.freeride.nu/review/category.php?id=2&brand=39 kolla även fischers http://www.fischer-ski.com/en/ och Tyrolias http://www.tyrolia.com/index.php hemsidor för att jämföra vad som finns under "skalet" på bindningarna, det borde finnas en Tyroliavariant av varje Fischerbindning.

Lycka till!

Fischers bindningar!
skulle väl va nån tyrolia mad flex eller nått sånt. men kör hellre med looks pivogy bindningar eller ross axial bindningar som är samma skrot och korn
Har själv kört på axial bindningar i 3 år och måste säga att jag känner mig alltid säker (har bara löst ut när dom ska vid vurpor osv).

Dom gjorde ett oberoende test nere i europa någonstans kommer inte ihåg vart men då vart top tre

1. ross/look

2. Tyrolia

3. Salomon

Vet iofs inte hur oberoende det var va en källa som sa det som är ganska färgad av sitt eget märke.

Sen får du tänka på att står du rätt på skidan och har en bra teknik behöver du inte dra åt bindningen så hårt :)

Och ja fischer köper bindningar av tyrolia.

Fischers bindningar!
tackar för hjälpen!
Kanske skippar bindningarna och köper dem separat. Inte helt nöjd med mina gamla Tyrolia Ld12.

Fischers bindningar!
Tror inte Fischer säljer bindningar i Europa utan de är för Nordamerikanska marknaden men jag kan ha fel.

Fischers bindningar!
balanselius> Du har fel. De säljs i Europa.

De flesta Fischermodeller är rakt av dekaltrimmade Tyrolia, men det finns några märkesspecifika modeller med lite egen form på plasten precis som flera har varit inne på. Tex ovan nämnda Tyrolia LD12 är internt samma bindning som Fischer FX12, men Fischern är lite kantigare i plasten. Det har även tidigare år förekommit ommärkta Salomonbindningar med Fischerlogga i de lägre marknadssegmenten, men nu är det enbart Tyrolia.

LD12:s motsvarande hyr-klon är en vanlig bindning på hyrskidor. Den bindningen har jag liksom anger dåliga erfarenheter av. Under testhelgen i Tandådalen nyligen satt det en sådan på exempelvis Fischer Watea. Trots inställning på drygt elva, dvs i kanten av skalan fick jag ett flertal tjuvsläpp utan vidare provokation under de åk jag testade skidan. Förspänning kontrollerades som info och var rätt, även om jag efter andra tjuvsläppet tryckte in bakdelen ett snäpp. Jag kör normalt med ganska låga DIN på försäsongen. 9 eller strax däröver räcker för att det ska sitta bra med dom Salomon jag använder (914 och 997Eq). En kompis som testade samma skida hade precis samma problem. Tre-fyra tjuvsläpp på lika många åk. Totalt sett var omdömen inte nådiga när det gäller bindningarna under testhelgen. Tyroliabindningarna ståtade med en klar förstaplats i tjuvsläppsligan. Marker klarade sig ganska bra i den statistiken för en gångs skull, men å andra sidan pajade en sådan i infästning mellan bindning och platta vid ett tillfälle.

Tyroliabindningar tycker jag hamnar i samma fack som Marker. Det fungerar, men man måste vara medveten om att man behöver välja ett par modellklasser över vad man "egentligen" behöver. Egentligen finns det bara ett val i butikssortimentet och det är Freeflex Plus 17 eller FR17 som den heter i Fischers fall. Den bindningen har den ovanliga, men inte desto mindre trevliga, egenheten att ha ett DIN-startvärde som är ganska lågt (DIN 6-17). Det gör att även en lättare och mindre avancerad åkare kan välja en högprestandabindning utan att riskera skador genom att åka runt med för hög din-inställning.

Ett stort problem med Tyrolia är att det inte finns varken manuell eller automatisk justering i höjdled på tådelen. Har man en lite sliten pjäxsula kan man glömma att få en direkt kontakt med skidan utan modifieringar, som i så fall måste göras på pjäxan, iom Tyrolias antifriktionsband som sitter på tåplattan. Marker och Look har ett självjusterande system som speciellt i det sistnämnda fallet fungerar bra. Salomon har som bekant manuell höjdjustering och det är det bästa OM det är en initierad användare, men i fall med okunniga semesteråkare är det en klar nackdel när det gäller säkerheten.

Fischers bindningar!
Tror nog att jag hade fått höra om det hade varit mycket problem med Fischers eller Tyrolias bindningar, det har jag inte o då säljer vi ändå rätt många par skidor om året till alla typer av åkare. Och som redan är sagt så är Fischers bindningar tyroliabindningar i annan förpackning...

Fischers bindningar!
Till MnO: Det känns lyriskt att läsa dina inlägg, man får en stark känsla av att du vet vad du pratar om och att man kan lita på dina ord, samt att man nästan alltid lär sig något nytt. Du är en stark tillgång på detta forum, keep up the good work!

Tillbaka
Topp