Hybridlagg

joelchr

Medlem
Hybridlagg
Mina pjäxor är Salomons QST 130TR med touringsulor/tech inserts. Det börjar bli knepigt att hyra skidor med MNC-bindning så jag tänkte göra det mest naturliga, att köp ett par egna skidor. Det klokaste hade varit att köpa nya pjäxor såklart.

Under senaste åren har jag åkt en vecka i Åre + ett par dagar i Romme. De skidor jag gillat bäst har varit de gamla QST98, bra pop och skön känsla i och utanför backen.

Min tanke är att ha shiftbindningar och hudar för att kunna tura upp på toppen eller lillskutan etc och eventuellt en liten topptur.

De nya QST98 verkar vara tyngre 1990g mot 2100g, så de lär vara en annan skida.

Vilka skidor ska jag kolla in?
Eller ska jag ta mitt förnuft till fånga och köpa nya pjäxor?

Hybridlagg
Jag skaffade ett par Head Kore 1 RS pjäxor för några år sedan som har både tech inserts och kan sitta i vanliga alpin bindningar. Riktigt skön pjäxa, styv i flex 130 vilket jag gillar (ex tävlingsåkare) men den finns i flera olika flex nedåt. Obs att den inte har kanting skruvar för att ställa vinkel i skaften i sida (åtminstone i de årsmodell 19/20) så är du mycket hjul eller kobent bör du leta annat. Lite vinkel fixas ju med påbyggnad utanpå innerskon.

Jag körde dem med ett par Salomon QST 92 och shift bindningar. Med tanke på att de köptes precis innan pandemin och jag inte hade lust att åka själv så blev det bara en topptur förra året på vårvintern, det var djup snö men lite smörigt så inget puder. Det fungerade bra, toppen bärighet och inte särskilt tungt uppför och bra kontroll utför.

Utöver det har det bara blivit att ploga runt med barnen några gånger. Där tycker jag 186 cm är lite långt, så de ska faktiskt säljas. De är demonterade nu och ska prova mina nya Kore 105 i 177 imorgon.

Tillbaka
Topp