fisheye till Canon eos 400d

victorsallander

Ny medlem
tja, undrar var ja kan få tag på ett billigt fish eye till en Canon eos 400d. dom jag har hittat kosta typ 5000kr vilket va ganska för mkt. undrar om de finns några ganska mkt billigare. behöver inte vara nått spec märke eller särskit bra, bara kul att testa på ett fisheye lite.

tack tack.

hm.. fisheyes som är bra brukar kosta en hel del

svårt å hitta billiga bra fisheyes, men finns ju ett antal fotosidor som säljer, kommer bara inte ihåg namnet. men det gör säkert nån annan vänlig själ här på freeride?

Ditt enda vettiga alternativ är ett Peleng 8mm. Ett ryskt manuellt fokuserat objektiv som kostar ungefär 2000 kr.

du bör iaf inte köpa canons egna fisheye (15mm) då eos 400d har 1.6x ökning av brännvidden pga den lilla sensorn, spara pengar å köp sigmas f3.5 8mm! eller försök iaf hitta det begagnat!!

Håller med sandgren2. Sigmas 8mm funkar supernaaajs med 350D/400D. Klämt och provat det objektivet lite. Riktigt coola bilder kan man få. Den har även en närgräns som är sjukligt kort.

Senast ändrad:
Tjena Victor!

Sattsa på ett begagnat objektiv! Sigmas 2,8 15mm använder jag, superskarp objektiv, det borde du kunna hitta beg tror jag!

Mvh
Johan Ståhlberg

DanneK sa:
Lånar tråden lite. Vad är bäst fast fisheye eller zoom? Har även en Canon EOS 400D.
känns som att du skulle klara dig bättre med en kompaktkamera?

fisheye och zoom är helt olika saker, fisheye är vidvinkel och som är motsatsen till det.

Sjogras: Det finns vidvinkelgluggar med lite žoom pa, t.ex. 15-22mm om jag inte missminner mig.

Sjalv anvander jag Sigma 15mm/2,8, funkar skitbra. Vidvinkel ar som sagt dyrt, sa satsa pa ett begagnat. Tror Sigmas kostar 5-6000 nytt, beroende pa var man koper det.

Hurvida det ar bra med 15-22mm po fisheye kan jag inte svara pa eftersom jag inte testat det, men jag tycker det later ganska onodigt.

Tokina har ett fisheye med zoom, 10-17mm, det kan vara värt att prova! ska du ha fisheye med 180graders bildvinkel så ska du titta på objektiv mellan 8-10mm, standardobjektiven på 15 är anpassade för analoga kameror samt kameror med fullstor bildsensor som EOS 5D och 1Ds, men den som sitter i 400d ökar brännvidden 1.6x
därför är enda alternativen för dig objektiv med brännvidder mellan 8-10, tex sigmas 8mm elller tokinas 10-17 =)

busmissen sa:
Johan, hur blir det på en aps-c kamera? Tappar man inte väldigt mycket vidvinkel?
Tjena Busemissen!

Jadu, jag har noll koll på aps-c kameror, vet inte om det finns fisheye på dom, men tror att det skulle förstöra bildutsnittet eller det skulle iallfall se väldigt suspekt ut! Men varför fisheye på en panorama kamera?

Mvh
Johan Ståhlberg

Nej jag tänkte typ på budget,prosumer dslr:er som typ 400D/30D/D80/D200 som har 1.6/1.5 i crop. För oss vanliga dödliga som inte har råd med 1D :)

busmissen: det är till de kamerorna du ska köra på tex sigmas 8mm eller ett 10mm, det blir som 15mm på 1Ds, alltså 180graders bildvinkel=maximal fisheye-effekt utan att få någon överdriven vinjettisering på bilderna!!!

= mörkt i kanterna
kan du se att de blir på vissa snowboard/skidfilmer tex när dem kör followcam me fisheye =) kan på sina ställen bli rätt ballt, men de går lätt att lägga till i fotoredigeringsprogram efteråt! har du inget på din dator kan du alltid använda picnik.com , gratis online-redigering men flera skojiga effekter

Tillbaka
Topp