Fisheyes skakar

HermanR

Medlem
Fisheyes skakar
Hej!
Jag undrar varför de flesta fisheye linser skakar, då menar jag det svarta runt om. Jag tänkte kanske köpa ett och jag vill inte att det ska skaka.

Fisheyes skakar
köp en vanlig x0,3 så ska det inta vara nån ful svart ram i kanterna alls. annars är väll att skruva på den ordentligt ett tips.

Fisheyes skakar
Det är för att det finns "skakminne" i kameran. Skakminnet göra att linsen i kameran försöker stå still även fast kameran skakar och då ser det ut på bilden som att det är den lösa linsen (fiskögat) som skakar.

finns inget man kan göra åt saken förutom att "zooma bort" eller kutta de i redigering.. eller se till så att du har ett fisköga som det inte blir några kanter av.

Fisheyes skakar
det går att få det stilla om man väljer att stänga av inställning skakstabilisator eller vad det heter men det som gör att det inte ska skaka när du filmar utan fish eye men när du ska filma med fish eye så ska den inställningen vara av på kameran.

så är det i alla fall på min kamera!! LYCKA TILL!!

Fisheyes skakar
Timmm sa:
köp en vanlig x0,3 så ska det inta vara nån ful svart ram i kanterna alls. annars är väll att skruva på den ordentligt ett tips.
skämtar du? för det första, det finns ingen "vanlig" x0.3 finns ju hur många modeller som hällst. och sen beror det HELT på hur liten brännvid kameran har, hur stor gängan är och vilken modell på fisheyet det är:)

Tillbaka
Topp