Fishtail - To be or not to be

Senast ändrad:
Du menar alltså en skida med denna bakändan på?
4244_pic1c.jpg

Dessa kan du inte ens jämföra med dessa
big_bastards.jpg

//H

jeffa4everYEAH sa:
Att definiera ordet "fishtail" är inte riktigt poängen med denna tråd.
Men om man inte definierar vad man menar med "fishtail" hur ska man då kunna förklara hur en skida med "fishtail" beter sig på snön? Om man inte fattar vad du menar. Jag gissade och det blev tydligen helt fel.

Dessutom så håller jag inte riktigt med Hasse om syftet med "Swallowtail". Eller för den delen "splittail". Jag anser att syftet är att minska bärigheten i bakdelan på skidan för att få upp spetsarna utan att behöva luta sig bakåt. Man kan bygga en skida med något hårdare framparti och med hjälp av minskad bärighet i bakdelen få "tiprise" i puder.
Samma sak borde gälla för det du kallar "fishtail".

Alltså Elans bakända tillför ju inte skidan nåt.... Den är ju för liten att utnyttja en swallows fördelar. Då kan du lika gärna gör en skida med Wateans bakända på. Samma funktion. Liksom med Extrem:s Big O

//H

DD: Swallowtails från början på brädor är byggda från det jag skrev enligt Wintersticks ägare. Var därifrån jag tog det. Men det du skriver stämmer oxå. Men en stor swallowtail gör att du kan bromsa skidan i trånga partier utan att svänga ;)

//H

Hahaha de är beslagtagna av en kille i Engelberg som påstår att de är de bästa skidor han någonsin han har kört på...

Skillnaden mellan swallow/fish på surfbrädor då? Hur inverkar det på brädans egenskap?

//H

MM:

Eeeehhh????? Återigen...... Det är en "form"...... Spelar ingen roll om det handlar om skidor eller surfbrädor.

Hasse:

Ingen aning......
Vem har dina lagg???

En kille i Engelberg. Får inte åka iaf nu så....

Samma sak på surfbrädorna den med "swallow" är mer känslig om du går bakåt på den än den med "fish". Är så jag har upplevt de iaf.... Fast i allmän mun så kallas brädan "fishbräda" vare sig det är "swallow" eller "fish" på den. Allt enligt Fredrik "Fille" Bergström (brädshaper) som sitter med mig på skype just nu...

//H

Senast ändrad:
Hasse sa:
Alltså Elans bakända tillför ju inte skidan nåt.... Den är ju för liten att utnyttja en swallows fördelar. Då kan du lika gärna gör en skida med Wateans bakända på. Samma funktion. Liksom med Extrem:s Big O

//H
Big Chief

Annars håller jag med fullständigt!

Hasse:

Heter han "Engelberg" eller "en kille" i förnamn????

Vad är din poäng??? Alltså finns det en form som kallas "fishtail" och en som kallas Swallowtail eller?????

En skida med bra Swallow är enligt mitt tycke Sanouk. Speciellt i kombination med den flexiga toppen vilket gör att den precis som du skriver Hasse blir bra i trånga partier trots sin längd!

DD: Sorry Big Chief så klart...

Jeffa: Nej han heter inte Engelberg. Och killen kan jag tyvärr inte säga vad han heter då han är sponsrad av ett annat skidmärke.

Nej på surfbrädor är det olika uttryck om samma sak. Brädorna kallas fishbrädor. Sen finns det mindre eller större "fish" på dessa. Allt enligt ovanstånde shaper. Och jag hoppas han vet vad han pratar om då han har byggt en del brädor och bygger en fish till mig just nu.

Och det är det jag försöker få dig att fatta att det är samma sak. Bara olika benämningar och den som du vill ha är för liten för att fungera som en "swallow" gör. Den har ingen inverkan på skidan....

//H

Edit: De flesta skidor så som Sanouk, Quad, Wateorna har lite mer bakmontering jämfört med andra skidor i samma längd. det har för modligen nåt att göra med tailen.

Senast ändrad:
Hasse:

Så om det är samma sak kan man ju lika gärna kalla det för fishtail som swallow eller hur?

Du kan ju maila över "engelbergs" riktiga namn... Lovar att inte säga något till någon...

Nope det kan jag inte göra tyvärr.... För dessa skidor körs bara av han och mig. De är mina kärleks barn.... Och du vill ju köra fishtail. Har inga sådan skidor...

Och varför kalla de Fish när de är Swallow?

//H

Edit: Kan någon förklar för mig för den delen varför man gör en splittail som har twintip?(Big Chief)

Senast ändrad:
Fortfarande helt sjukt att du inte förstår att formen "fishtail" inte är samma som det vi i skidvärlden ser som "swallow"...

Om man då skall försöka svara på din ursprungliga fråga då du med bliderna på surfbrädorna visat vad en "fishtail" är så svaret på frågan blir:

Lägg ner! Det blir enbart kosmetiskt. Förändrar inte skidans egenskaper ett enda dugg.
Och det är ingen gissning utan fakta.

Dustbin_Dan sa:
Om man då skall försöka svara på din ursprungliga fråga då du med bliderna på surfbrädorna visat vad en "fishtail" är så svaret på frågan blir:

Lägg ner! Det blir enbart kosmetiskt. Förändrar inte skidans egenskaper ett enda dugg.
Och det är ingen gissning utan fakta.
Tack för ett bra svar!!!!

Äntligen.....

jeffa4everYEAH sa:
Fortfarande helt sjukt att du inte förstår att formen "fishtail" inte är samma som det vi i skidvärlden ser som "swallow"...
Men ge ett exempel på en skida med "fishform" då? Som inte ser ut som en Swallow????

Dustin_Dan: Håller med dig fullständigt Dustin_Dan

//H

Hasse sa:

//H
Detta skrev jag för länge sedan. Läser du inte alla inlägg eller?

//H

jo då det är en liten upphöjning på Big Chief oxå. Eller var det iaf för två år sedan när de släppte den. För då diskuterade vi den och undrade var de hade gett den en split tail....

//H

Hasse: Liten upphöjning kan jag gå med på men inte full twin. Men för liten för att vara annat än kosmetiskt.

Senast ändrad:
Bra Dustin_Dan. Var inte full twin tip jag menade.. Mitt fel... Men det är ju värdelöst iaf och oförklarligt.

//H

Katana då? Völkl kallar det "Powder channel". Vafan är det då? Syftet med att dom täcker springan med plast.

Senast ändrad:
Då skall du se nästa års Scott som även har det i nosen... Exakt likadant som Katana fast både fram och bak...

//H

Hasse sa:
jeffa4everYEAH sa:
Men ge ett exempel på en skida med "fishform" då? Som inte ser ut som en Swallow????

Dustin_Dan: Håller med dig fullständigt Dustin_Dan

//H
Varför ska jag ge dig ett exempel???

Elan har gjort en miss.... Yeah right....

jeffa: Vad är det för skillnad på Big Chief och Quaden? Ser ganska lika ut tycker jag iaf...

//H

Ja fattar du inte den så då är det ingen idé vi diskuterar nåt mer. Kolla med någon som har åkt på Elan Quad så får du veta vad deras "fish" gör för inverkan...

Over and out....

//H

Rikard_L sa:
Klart du ska ha fishtail på laggen. Tjata tjata. Det finns oerhört många viktiga och oviktiga fördelar med fishtail. Men, precis som när det gäller gogglar med fisheye-linser, så är många som är fördomsfulla. Tråkigt, men sant.

Men som sagt. Bara att ladda skumpipan med lite borkums och tjata vidare.

Jag är på din sida.
Finns det gogglar med fisheyelinser, villka gör dom?

Scott (i år) kallar det för "Venturi tail frame".
Också samma sak med ett annat namn.
Vafan dom kallar det "fish" och "swallow" med det ser likadant ut och fungerar likadant. Om jag bygger ett par egna skidor och kallar det för "inverted dick slot" så blir ju inte funktionen annorlunda! Eller ickefunktionen. Elan kallar det "fish" och det kanske är den Slovenska benämningen.

Hasse:

Ok.... Ska kolla med nån som har åkt på M1111.

Tack för att du erkände att du hade fel och att Elan faktiskt har "fishtail" på sin M1111.

Jo..... Just...... Kom på det.......

Jag har ju åkt på den....... Senast i måndags.....

Spliten på Big Chief är ren kosmetika. Ingen funktion egentligen, den kom utan först men så splittade dom tailen för skojs skull. Kommer ni kunna sova gott nu..

David_Kantermo sa:
Spliten på Big Chief är ren kosmetika. Ingen funktion egentligen, den kom utan först men så splittade dom tailen för skojs skull. Kommer ni kunna sova gott nu..
Nej David. Inte förrän du berättar om den är Fish, Split eller Swallow?

Senast ändrad:
Om du har åkt på den så borde du ju veta vad den gör för inverkan. Varför då dra upp denna tråden för? Och du har fortfarande inte fatta det där med Elan och Extrem skidorna va?

David: Syns vi på ISPO på måndag? Jag kan sova gott nu tack vare dig ;)

//H

Senast ändrad:
David_Kantermo sa:
Är det inte ett cigarr stöd när man är på fyllan då?

//H

Hasse (eller Wayne Drygovitch):

Om du hade kunnat läsa lika bra som du stavar....,, Nä,... du kan ju inte det heller men om du hade haft någon som hjälpt dig läsa vad tråden faktiskt handlar om så hade du kanske förstått att den handlar om för och nackdelar och inte semantik men men...

Fortsätt göra det du gör bäst! Klanka ner på kids som gillar skidåkning.

Läs vad tråden handlar om istället för att sitta och leta efter saker du kan anmärka på. Det blir roligare då.

Tillbaka
Topp