Fishtail - To be or not to be

Jeffa...
Är rätt säker på att om du vill ha en fishtail formad swallowtail (ja.. det är ju en swallowtail med annorlunda form) så är jag säker på att du kan få det hos igneous skis. Släng iväg ett mail med förklaring så får du se...
Var hos dom häromdan och de är mycket stolta för sina lagg med swallowtail. Att slipa till den med en fishtail shape tror jag inte vore några problem.

Nu har fan tråden börjat rullat ihop sig till ett riktigt nystan.

Eftersom Hasse låst Swallowtail tråden så antar jag att det numera heter fishtail......

Tack för att du redde ut det Hasse!

du är bra rolig du..... Att du bara orkar...

Var iofs samma sak med VIST bindningarna men där fick du ju se vem som hade rätt. ;)

//H

Senast ändrad:
Hasse sa:
du är bra rolig du..... Att du bara orkar...

Var iofs samma sak med VIST bindningarna men där fick du ju se vem som hade rätt. ;)

//H
Var du där Hasse????

Hade bindningarna inte löst ut så hade jag brytit båda benen och antagligen betydligt mer än så. Det var mao en jävla tur att jag inte lyssnade på dina råd.

Så lät det inte när vi pratade på msn efteråt olyckan då du sade att jag hade rätt om bindningarna.. Men nu är vi sjukt off topic så vi lägger detta här nu och återgår till ämnet.

Har du fått svar på din fråga eller?

En sådan liten splittail som det är på Elan skidorna märker du knappt av. När vi börjar tala om Sanouk och Foxy Ladys då börjar du känna av de. Och så delimenerar skidorna ganska lätt i split tailen.

//H

Edit: lägg väl märke till att jag kallar de split tail nu så slipper vi den diskussionen.

Senast ändrad:
Hasse:

Efter olykan hade jag väldigt starka droger i kroppen. Jag kan inte stå för något som jag skulle ha sagt under den tiden. Måste bara fråga dig en sak.

Skäms du inte? Tycker du det är smart att försöka hävda dig genom att ta upp en olycka som kostat mig väldigt mycket? Tror du att saker hade varit annorlunda om jag lyssnat på något du sagt? Hade du tagit på dig skulden för att jag brutit nacken om jag hade åkt med en bindning som du rekomenderat? Om någon dör när han eller hon åker på skidor från Sport-Conrad så ska dom skylla sig själva att dom inte lyssnat på dig eller?

Det där var verkligen patetiskt hasse men jag förstår dig. Du ger dig inte förens du fått rätt om du så måste gå till personangrepp och ändra sanningen..

Hasse, Jag är inte intresserad av dina åsikter nu och inte i framtiden. Jag tycker du är en sorglig människa och jag tycker synd om dig. Jag tror du skulle må mycket bättre om du försökte vara lite ödmjuk. Ditt sätt att klanka ner på kids som bara är här för att dom gillar skidåkning tycker jag är patetiskt och motbjudande.

Starkt jobbat Hasse!

Ähum ... observera att varken Hasse, Dustbin Dan, jag eller någon annan har gått till personangrepp. Vi har bemött sakfrågan och inget annat. I ditt inlägg ovan har du gått långt över gränsen ... skärpning! Hade jag varit moderator så #¤%&" !

/MM

Kära Jeffa4everYEAH

Att du säger nåt när du är drogad är inte mitt fel. Och om du inte sen står för det så är det upp till dig.

Vad skall jag skämmas för? Smart att hävda mig genom olyckan? Det vi diskuterade då var att VIST är bland det sämsta bindningar som har tillverkas och att de löser ut när de absolut inte skall göra det. Detta var min åsikt och din var att de var grymma för att Mr H hade sagt det och du hade fått tag på de billigt. Och efter olyckan så höll du med om att det var dåliga bindningar.

Sen så har sagt till dig att jag hoppas på ett snabbt till frisknande för dig efter olycka. Och INGEN vet hur det hade gått med andra bindningar överhuvudtaget så det är dumt att spekulera i det.

Om någon dör på grund av bindningar jag har sålt då är det mitt fel om jag har lurat på de en bindning de inte vill ha.(om det inte är tävlingsbindningar där du måste skriva på ett papper som fråntar säljare allt ansvar) Om någon dör på grund av de köpt skidor från nätet så har jag väl inget med det att göra eller?

Vart har jag gått till personangrepp i denna tråden någonstans? Enda personangreppet jag ser är det på mig här ovan. Har mest försökt att få dig att inse att det "fishtail" inte har någon funktion och att det knappt ens existerar på surfbrädor då dessa brädor kalla fish brädor. Skulle vara kul att veta det så att mina kollegor får ge mig en varning om jag har gett mig på ett personangrepp på dig. Och vilken sanning har jag ändrat?

Och om du inte är intresserad av mina åsikter så behöver du inte läsa de. Det spelar inte mig någon roll alls. Och jag klankar inte ner på nåt som inte behövs klanka ner på. Jag jobbar mest för att få en bättre forum för oss alla här på freeride. Om jag gör något fel så får jag en tillrättavisning från den som har övergripande ansvaret här. Alltså johan.

Ha en bra dag nu och hoppas du är nöjd med detta svaret.

//H

Ps. nu har du verkligen bränt dina chanser att få prova mina split tails. Ds.

Senast ändrad:
Den här tåten är väl i princip avslutad med ovanstående inlägg, men begreppet splittail, swallowtail och fishtail har väckt mitt intresse ...

Som jag förstårt det hela är det en gemensamm benämning på en kluven/delad bakdel. Första gången jag såg en skida med splittail var ett par Hexcel. Måste ha varit sent sjuttiotal och om jag föstod det hela rätt var tanken då att man skulle få ett "skjut" ut ur svängen (det var en piststkida av slalomkaraktär), tror inte det hade något alls med lössnöegenskaper att göra.

Det tycks som ytterst på skidor av säsongens modeller har "swallowtail" och istället väljer man att böja upp bakänden mer eller mindre (semitwintipp), vilket låter logiskt om man enbart har nytta av den delade änden i bottenlöst! Mina Wateor har en tendens till delad bak, men effekten är sannolikt bara att snösprutet bakåt blir lite mer koncentrerat (vilket iofs. är kul).

Men ... hur är det med Katana? Den har uppenbart någon form av swallowtail som är täckt med något (plast???). Varför och hur fungerar det?

Nyfiken! / MM

Senast ändrad:
Jag är ledsen T-style men du har blivit nerpetad till en andra plats. Den roligaste läsningen just nu är det mesta från Jeffa4everYEAH.

Jag har kikat igenom Powders Gearguide 2008 och bland de rekommederade offpistlaggen hittar jag bara 3 skidor med kluven tail, Elan Q1111, Völkl Katana och Fischer Watea (om nu den sistnämda ska räknas). Sen har vi även Fischer 207 som har något helt annat ... och med fena!

/MM

Mountain_Man sa:
Jag har kikat igenom Powders Gearguide 2008 och bland de rekommederade offpistlaggen hittar jag bara 3 skidor med kluven tail, Elan Q1111, Völkl Katana och Fischer Watea (om nu den sistnämda ska räknas). Sen har vi även Fischer 207 som har något helt annat ... och med fena!

/MM
Står det något om för resp. nackdelar???

De finns ett intresse att få veta hur mycket häll-tail påverkar ?? mitt uttryck för
splittail, swallowtail och fishtail mm… skoja bara grabbar….

Scotts beskrivning av sin planka Pure

"Lössnö!!! Pure är Scotts flaggskepp när det gäller riktigt mycket puder. Riktigt fartstabil och lättsvängd gör det denna skida till en vinnare utanför pisten. Nytt för i år är composite tunneln som förstärker fishtailen längst bak på skidan"

Skulle va kul å veta hur de tänker?

"composite tunneln som förstärker fishtailen längst bak" ????

Vilken funktion vill de ha fram…?

Själv åker jag på Elan 1111 Quad One med bak monterad bindning.
I puder så kan man bromsa upp genom att sätta sig i baksätet.
Fördel i skog tex. Då upplever jag att häll-tailen styr plankorna mer kontrollerat.
När det är hårt underlag, märker jag ingen större skillnad… utom i liftkön..

Vi ska vara vänliga mot varandra….
för vem gräver man fram först ur en lavin…

/db

Inte något speciellt.

Volkl Katana:
... the Katana offers a "Powder Channel" which basically bridges the swallowtail to allow for backward skiiing. ...

Elan Quad One
... and a swallowtail make these boards ideal for the deep. ...

Så vi blir inte mycket klokare av detta!

/MM

Mountain_Man sa:

/MM
Fischer 207 = Den enda fishtailen? Den är ju på "fisk-hållet"...

För övrigt anser jag att swallowtail är till 95% en estetisk grej. En semitippad bakdel är fanimej smidigare när man bökar runder i knepig terräng.

Senast ändrad:
OJ! Jag ser att Hasse och jeffa äger hela tråden!
Förövrigt så tycker jag att det hela är lite förvirrande, alla säger olika!
Det är nog bäst att hyra fishtail eller swallowtail eller vad det nu är och testa prylarna och deras svagheter.

Jag skulle göra såhär: Hyra en så kallad "fishtail" skida och sen hyra en swallowtail.
På det viset kan jag skapa en egen uppfattning av det hela.

Åhh.... En till!!!

Välkommen!

Mitt syfte med tråden var dock mer skillnaden mellan "fishtail" och "twintip" eller "vanlig" bakdel vad man nu vill kalla en sådan.

Efter ganska mycket grävandes så är min slutsats att vissa kallar det "fish" och vissa "swallow" och andra säger att det är samma sak.

Nu har ju även några börjat diskutera det som tråden handlar om (istället för..... Ja...... Orkar inte en vända till med sandlådediskussioner så låter det vara) så det går framåt.

Tack till (och inte nödvändigtvis i den ordingen men ändå):

MM, Dustbin-Dan, Danne88, rabbit för intressant läsning.

SverigeTomten sa:
Det är nog bäst att hyra fishtail eller swallowtail eller vad det nu är och testa prylarna och deras svagheter.

Jag skulle göra såhär: Hyra en så kallad "fishtail" skida och sen hyra en swallowtail.
Låt mig veta var jag kan hyra lagg med fisk stjärt.

oscarius sa:
SverigeTomten sa:

Låt mig veta var jag kan hyra lagg med fisk stjärt.
inte en aning! lägg märke till att jag skrev "fishtail" med två stycken "-tecken.
På snowboard så har det alltid hetat swallowtail från allra första början i alla fall.
Jag TROR inte ens att det finns nåt som heter fishtail på snowboard...

Angående vart man kan hyra sådana grejer så föreslår jag att du tar en sväng i St.Anton, Chamonix eller någonstans i Blackbomb.

PeeGee: Skönt att du drar upp den här 2,5 år gamla härvan för att så tydligt illustrera vad det handlar om...

Vet inte om vi kom fram till något.

Tråden förstördes som vanligt av jättebebisen. Är det någon som har något konstruktivt att tillägga? Har det hänt något nytt på fish/swallow/split-tailfronten?

Ärligt talat så vore det roligt att veta en gång för alla om det faktiskt finns någon fördel. Någon som har några "vetenskapliga" belägg? Annars kanske vi ska lägga ner tråden tills det några användbara fakta uppdagas...

Jeffa

Tillbaka
Topp