fix vs. evil twin vs. skate banana

larm

Ny medlem
Är i behov av en ny bräda till den här säsongen.
Vikt:73
Längd: 191
Skostorlek: 45,5( Fast blir nog ett nytt par som är 0,5-1 storlek större)
Har åkt kanske en 7-8 säsonger innan, seriösare till och från, så räknar mig själv som en medelgod-avancerad åkare. Har de senaste 3 säsongerna åkt en www som nu är alldeles för liten.
Har då sökt fram och tillbaka och kommit fram till 3 brädor som jag ska välja mellan. Det jag åker är i största del park, brukar dock inte köra i de allra största kickarna, och när det är vanlig piståkning så blir det mest att man jibbar runt och leker lite;)
Så känns som att burton fix, evil twin eller skate banana skulle passa mig bra. Är lite sugen på något annat än camber.

Har ju som sagt ganska stora fötter så evil twin och fix kanske är för smal?(bananan finns ju i wide)
Skate bananans magne-traction och evil twinens tbt ska ju tydligen vara bra för is, kommer åka mesta av tiden i ulricehamn och här beövs ju inte karta och kompass direkt för att hitta is i backen:/
fix har jag främst med pga av ics:en.
Så vad tycker det lärda folket? Är jag helt ute och cyklar med mina alternativ? Och kan ni hjälpa mig att välja?

Senast ändrad:
Jag tycker att du ska köra på årets ewil twin, jag körde på en sån förra säsongen och jag tycker den va as skön. Och årets ser lite bredare ut tycker jag och ju längre du ahr så blir den ju bredare och du är ju rätt lång så du kan ju säkert välja en bräda som är ca 160cm lång.

pontus-k2 sa:
Jag tycker att du ska köra på årets ewil twin, jag körde på en sån förra säsongen och jag tycker den va as skön. Och årets ser lite bredare ut tycker jag och ju längre du ahr så blir den ju bredare och du är ju rätt lång så du kan ju säkert välja en bräda som är ca 160cm lång.
Är faktiskt den som jag är mest sugen på men är orolig över bredden:/
Den längsta är ju 159 och det skulle nog passa bra. Men bredden är 26 cm på det smalaste ställe, är ju lite bredare där bindningarna sitter men känns ändå som att det är i minsta laget.

Jag har Storlek 44 och får ingen "drag" när jag kör på min bräda som har en midja på 25cm. Om du monterar bindningarna lite bredare än reference stace så bör det gå utan problem. Du kommer nog vilja ha bredare än ref stance eftersom du för det första är lång och då har långa ben! samt att du verkar gilla att jibba och med bredare stance får man en stabilare bräda! Jag säger kör på en evil twin 159cm och njut TBT verkar nice!

larm sa:
pontus-k2 sa:
Är faktiskt den som jag är mest sugen på men är orolig över bredden:/
Den längsta är ju 159 och det skulle nog passa bra. Men bredden är 26 cm på det smalaste ställe, är ju lite bredare där bindningarna sitter men känns ändå som att det är i minsta laget.
På oneoff i stockholm så har dom bataleon ewiltwin den nyaste i butiken coh jag har kollat lite på den och i dom större storlekarna så ser den bredare ut. men du får stå as bredd med bindningarna så fötterna hamnar längre ut mot nose å tail där det är bredare :P

Jag körde evil twin hela förra säsongen utan problem. Är 191cm lång och har storlek 45 på mina dojor. Kör bredaste stancen på typ +15 och -17 grader. Kör man bred stance och mycket duck brukar det aldrig vara problem med stancen. Har en polare från holland med skostorlek 47 som kör en rome artifact 1985 på typ 156cm utan problem.

Kör på bataleon, jag har aldrig kört något skönare, kommer glida på en bataleon Riot i år!

Kom på att burton kommer med en modell i år som i stort sett är en kopia på bataleons koncept. Modellen heter scoop eller nåt och vem vet, den kanske kommer i en wideupplaga också :)

evil twin är en grymt bra bräda! men... triple base är ingen höjdare på is. man glider runt som på ett bananskal. har hört mycket bra om skatebanana också. tror faktiskt på dom. men jag är bataleon evigt trogen

Ta du evil twin, helt underbar i park! Skate banana tror jag att den är dyrare och den är mer allround än evil twin. Evil twin är för det mesta park alltså.

Evil twinen är nog mer allround än skatebananen eftersom att bananen har rocker, men samtidigt tycker jag tbt är ett mer komplett koncept i parken. Full kontakt med belaget men rocker på stålkanten, kan inte bli bättre. Enda stället rocker kan vara en fördel är på nos- och tailpress på rails eftersom att den är "förböjd". Lite fusk kan även tyckas ;)

Angående isgrepp tycker jag inte det är någon skillnad mellan tbt och en vanlig bräda. Dessutom går inte riktigt kombinationen "köra mycket park" och "bra isgrepp" så bra ihop. Vem vill köra rails och kickers med sylvassa stålkanter?

Magnetraction klarar väl lite is även om inte kanterna e nyslipade, men tror ändå inte det håller om du kör mycket rails.

Ingen verkar vara missnöjd med bataleon så känns som att det blir det, om nu ingen kommer och ska vara jävlig;)
Kollade det med scoop hos burton, tydligen hade fix:en det men den finns ju inte i wide.
Läste någonstans att det typ enda negativa med bataleon var att 50-50 var lite svårt med tanke på tbt:n, killen hade dock inte provat tbt utan kunde föreställa sig detta, någon som har en åsikt?

Köpte en Fix förra säsongen och kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd över den.
Grymt rolig, schyst popp och lagom flexig att pressa på boxar med.
Dock kanske den är lite smal för dom med breda fötter?

CoolmaN sa:
Köpte en Fix förra säsongen och kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd över den.
Grymt rolig, schyst popp och lagom flexig att pressa på boxar med.
Dock kanske den är lite smal för dom med breda fötter?
Du vet inte hur bred den är vid fötterna, om man kör bredaste stancen?

slickrick sa:
Fix:en har inte scoop i år... den hade de förra året men står att dom har bytt ut det mot "party-rocker" :)
Jo den har Park Scoop.

Inför 2010 så delade dom upp scoopsen så att det finns The Park Scoop och Freestyle Scoop. Park scoopen är lite tydligare än freestyle scoopen.

Party rocker är ju att den är platt mellan bindsen och har rocker som lyfts strax utanför bindningarna. Förra året hade den inte heller helt vanlig camber, den hade typ 1mm ("zero camber")

larm sa:
Ingen verkar vara missnöjd med bataleon så känns som att det blir det, om nu ingen kommer och ska vara jävlig;)
Kollade det med scoop hos burton, tydligen hade fix:en det men den finns ju inte i wide.
Läste någonstans att det typ enda negativa med bataleon var att 50-50 var lite svårt med tanke på tbt:n, killen hade dock inte provat tbt utan kunde föreställa sig detta, någon som har en åsikt?
ingen skillnad på 5050

Coldis sa:
slickrick sa:
Fix:en har inte scoop i år... den hade de förra året men står att dom har bytt ut det mot "party-rocker" :)
Jo den har Park Scoop.

Inför 2010 så delade dom upp scoopsen så att det finns The Park Scoop och Freestyle Scoop. Park scoopen är lite tydligare än freestyle scoopen.

Party rocker är ju att den är platt mellan bindsen och har rocker som lyfts strax utanför bindningarna. Förra året hade den inte heller helt vanlig camber, den hade typ 1mm ("zero camber")
aha! :) trodde dom hade ersatt scoopen med party-rocker :P

Typ ingen skillnad på 50/50 med tbt. Kolla filmen Ponytail så ser du att många köttar rätt hårda tail o nosepress utan problem med evil twinen (bla halldor helgasson).

Kollar nu efter bindningar, lutar åt ett par union force, någon som kan beskriva park/jibbegenskaperna på dessa?
Har läst att de är bra men vill ha någon mer som bekräftar detta;)

Är Bruton fix lik Evil Twinen? Vad är skillnaderna på dem? Fixen har 0 chamber (fattar inte riktigt vad det är) och Evil Twinen har tbt (inte riktigt 100 vad det är heller) men vad mer skiljer dem åt?

chamber är när du har mellanrum mellan marken och brädan mellan bindningarna.
0 chamber är när brädan är halt platt och rocker är motsatsen till chamber ^^

Jennerfors sa:
Är Bruton fix lik Evil Twinen? Vad är skillnaderna på dem? Fixen har 0 chamber (fattar inte riktigt vad det är) och Evil Twinen har tbt (inte riktigt 100 vad det är heller) men vad mer skiljer dem åt?
Skillnaden är att fix har rocker, nytt för i år, och twinen har camber. Båda har tbt eller likvärdigt.

larm sa:
Jennerfors sa:
Skillnaden är att fix har rocker, nytt för i år, och twinen har camber. Båda har tbt eller likvärdigt.
Men om vi snackar förra årets modell den med 0 chamber.

Hmm, bland de där 3 skulle jag vilja säga att det finns två alternativ till. Arbor Draft och Smokin snowboards superpark, båda har magnetraction (Arbor med en lite annan lösning och smokin med en finjusterad version av Libtechs) och banana/reverse camber/rocker vad ni nu vill kalla det. Smokin har dessutom en svensk importör den här säsongen vilket inte funnits förut.

Xavier sa:
Hmm, bland de där 3 skulle jag vilja säga att det finns två alternativ till. Arbor Draft och Smokin snowboards superpark, båda har magnetraction (Arbor med en lite annan lösning och smokin med en finjusterad version av Libtechs) och banana/reverse camber/rocker vad ni nu vill kalla det. Smokin har dessutom en svensk importör den här säsongen vilket inte funnits förut.
Fan vad jobbig du är då och kommer med fler alternativ, när jag i stort sett har bestämt mig för en evil twin;)
Brädorna verkar riktigt schyssta men känns som att de är lite smala, har ju som sagt 46 på båtarna.

Efter att ha sett hur TBT funkar så blev man ju jävligt sugen på en evil twin. Men någon sa att fixen har något liknande?? Någon som har erfarenhet av det och vet att det funkar nästan lika bra eller?

Sen undrar jag en sak angående popen i brädan, blir den sämre om åkaren är tyngre eller upplevs det som mer pop i brädan eller spelar vikten någon roll hur popig brädan upplevs?

Senast ändrad:
Sluta skriva "CHAMBER". Det engelska ordet är "CAMBER" och inget annat. Varför inte säga spann som det heter på svenska.

Med risk för att få skit av alla bataleon lovers..

Tycker att TBT är lite överskattat och inte så grymt som dom(bataleon) vill framhäva det, däremot tycker jag att bananatech är riktigt grymt och har delvis revolutionerat snowboardindustrin. Burton´s varianter har jag inte hunnit testa ännu men är säkert bra de också.

lycka till!

Doughboy sa:
Sluta skriva \"CHAMBER\". Det engelska ordet är \"CAMBER\" och inget annat. Varför inte säga spann som det heter på svenska.
Doughboy, du måste ju inse att man kanske inte har full koll på vad saker heter när man inte har åkt så förbannat länge... heh :$

Doughboy sa:
Sluta skriva "CHAMBER". Det engelska ordet är "CAMBER" och inget annat. Varför inte säga spann som det heter på svenska.
Förlåt då. Är inte så insatt i vad allt heter och gör. Har åkt länge nu och börjar bli mer intresserad av hur det funkar och sådant därför jag frågar. Läste högre upp i tråden om "chamber" och det var just därför jag trodde att det hete så.

Men jag ber om ursäkt.

Jag inser att alla inte vet vad det heter och därför talar jag om det:D

Håller fullständigt med Custom X om att TBT inte är speciellt revolutionerande. Bataleon är bra brädor men det beror mest på andra kvaliteter än just TBT.

Min personliga åsikt är att Magne Traction är den viktigaste innovationen inom snowboard på många år. Greppet på hårt underlag blir väldigt mycket bättre och man använder den effektiva kantlängden på brädan på ett helt nytt sätt jämfört med vanliga stålkanter. Att kunna slipa ner kanterna och ändå ha bra grepp är toppen!

Att vända på spannet är också en intressant utveckling men i ärlighetens namn är det väldigt mycket hype kring detta och inte lika mycket fakta. Jag gillar brädor med omvänt spann men utan Magne Traction tycker jag att det blir rätt meningslöst för att man tappar för mycket av svängegenskaperna i pist. Som parkbrädor blir brädorna ofta lite svårlandade i stora hopp men om man bara vill lattja runt finkar det bra. Puderegenskaperna med omvänt spann blir dock grymma!

Jag har också funderat på en evil twin, hitta årets modell på junkyard, tycker designen är as fet men sen sak jag undrar över. skiljer det sig något mellan den här evil twin och dom andra, för brädan som är på bilden kostar 500 kr mindre än dom andra evil twin ur kommer det sig ? är det inte bara grafiken som skiljer sig åt?

Doughboy sa:
Men herregud vi kan ju inte gå runt och säga spann. Vad blir det härnäst, snöbräda och snöbrädekänga? Man kan ju tro att du passerat 30 Dough, som de vise säger; "Be with your time Moe"

Xavier sa:
Doughboy sa:
Men herregud vi kan ju inte gå runt och säga spann. Vad blir det härnäst, snöbräda och snöbrädekänga? Man kan ju tro att du passerat 30 Dough, som de vise säger; "Be with your time Moe"
Jag ska genast sluta upp med svenska uttryck. Sorry!

Tillbaka
Topp