Fixa nygamla pjäxor?

oscarius

Ny medlem
Fixa nygamla pjäxor?
Hej gott folk!

För cirkus två månader sedan kom jag över ett par nya Salomon Crossmax 10 för ett riktigt billigt pris. Jag köpte dom mestadels för att jag letade efter ett par pjäxor att ersätta mina Salomon 1080 05/06 som jag tycker är alldeles för "slöddriga" och har en kass innersko.

Hur som helst..
När jag kör, eller bara står i dom (crossmax 10orna) en stund, får jag kramper och det gör saftigt ont i ungefär mittpartiet av foten. Har här i jackson pratat med lite olika pjäxnissar och hittade nu "Matt" på Wildernest Sports. Vi pratar om att formgjuta en sula (nej, inte sånnadär som redan har en form/stomme) och reda ut problemen.

Frågan är om det är värt att lägga ut ett par hundra dollar (sulorna = $200) för att fixa dem eller om jag ska köpa ett par nya (då jag antagligen kommer behöva formgjutna sulor också). Alltså, är dessa pjäxor från 04/05 värda att lägga ut mer pengar på??

Ciao..

Fixa nygamla pjäxor?
Ett par formgjutna sulor är en bra investering. Även om du inte skulle få ordning på Crossmaxpjäxorna så kan du flytta över den till nästa modell. Priset låter dock i högsta laget. Vad är det för sulor? Ett par Conformable, som i princip är standard, kostar i Sverige ca 700kr inkl arbete.

Räkna dock inte med en omedelbar effekt med sulorna. Det är vanligt att man får ordentligt ont i fötterna de första dagarna innan musklerna har hunnit vänja sig vid det nya stödet.

Ett annat förslag är att testa att ändra platstillgången och/eller vinkeln på foten. Det förstnämnda gör du genom att lägga under en extra sula under innerskon(lätt), alternativt tar bort lite material på bottenplattan(mer tidskrävande). Det kan vara så att du sitter lite för löst och därför behöver dra åt mer på mittenspännet. Alternativ två är att höja upp hälen lite genom att stoppa i en bit sula längst bak. Du kan också ta den andra biten av sulan, dvs framfoten och lägga i den, men lämna hälen orörd. Testa runt lite helt enkelt.

Det sista, och kanske tråkigaste alternativet är att skita i det och köra vidare. Förmodligen kommer fötterna att vänja sig efter ett tag och du kommer också att träna upp muskulaturen. Det låter ju trots allt som att det är muskelvärk och inte tryck på en viss punkt det handlar om.

Fixa nygamla pjäxor?
inte kramp då? för det tyder på att pjäjan är trång i bredden att du inte får stöd under hålfoten.. det kan man fixa med sula! pjäxan blir lite större med en sula.... tycker du ska kolla upp om ens pjäxan är rätt för dina fötter först innan du börjar kosta på!

Fixa nygamla pjäxor?
Hasse sa:
200 dollar för en sula? Vad är det för sula dà????
Kommer inte ihåg namnet på den. Men den är till skillnad från Aline och superfeet och dylikt helt custum och har ingen stomme från scratch.
Det som är tänkt till att stödja hålfoten på tex. superfeet händer alldeles för tidigt på min fot så något sådan funkar inte.

Tack MnO för ett ruggigt bra svar.
Jag vet dock att jag kan fixa pjäxorna, för rätt peng. Om sulan inte skulle lösa det så kommer han börja jobba med plasten.
Så nu är min huvudfråga om dessa pjäxor är värda att lägga ner så mycket pengar på eller ska jag hitta ett par nya?

Extreme79. Som jag sa fick jag hjälp av en pjäxguru här och självklart började han med att kolla så att pjäxan lirar med foten. Men den är definetivt i tightaste laget i området innan hålfoten.

Nu får jag dra på mig mina gamla 1080or för dagen, 25cm pow pow igårnatt..

Fixa nygamla pjäxor?
Alltså då är det typ conformable sulor. Lätt värt 700-800 som dom kostar i Europa. Du brukar kunna flytta sulorna mellan olika pjäxor oxå... Så då är det onödigt att köpa nya pjäxor med andra ord.

//H

Fixa nygamla pjäxor?
1. Lästa ut skalet så att det passar din fot
2. Gjut en conformable sula
3. Spruta en innersko

Svamla inte runt utan gör allt på en gång för om du är i Jackson vill du inte ha ont i fötterna utan plöja powpow och det är värt några tusingar!

Räkna med att ha ont i fötterna i några dagar sedan vill du aldrig byta pjux!

Fixa nygamla pjäxor?
Låter som du har samma problem som jag hade för några år sen... Hålfoten trycks ihop när man spänner åt, som i sin tur leder till kramp & hisklig smärta. Så satsa på att formgjuta conformable sulor... Det är värt varenda öre!

Fixa nygamla pjäxor?
Mm.. Tack för bra svar..

Har en appointment med gurun på måndag så då ska det lösas, kosta vad det kosta vill (läs behövs).

ciao

Tillbaka
Topp