Fjärrutlöst blixt.?

Fjärrutlöst blixt.?
Sattsa på en vanlig externblixt (speedlight heter dom för canon tror jag) som du kan ansluta en Pocketwizard till. Det mest ulitmata om du inte vill lägga ut 15000 till på en Elinchrome Ranger.

Mvh
Johan Ståhlberg

Fjärrutlöst blixt.?
Instämmer med Ståhlberg.

Speedlight är en del av Nikons blixtsystem. Defenitivt att rekomendera.
Hela deras system e IR styrt men funkar även via radio (om mna har flash commader som kostar 3-4000 precis som blixten). Annars kan man ha en SB blixt som comander, inte heller fy skam.

Rangers är ju det ultimata men ja, pengar är ju den eviga haken

Fjärrutlöst blixt.?
Det är just av denna anledningen man köper nikon från början, då deras blixtsystem är, i amatörernas prisnivå, helt överlägset.

Till canon blir det jobbigt att fjärrstyra blixtar, såvitt jag vet är det pocketwizard eller Canon ST-E2, som fungerar ungefär på samma sätt.

rätta mig om jag har fel.

Fjärrutlöst blixt.?
det finns billigare alternativ än pocketwizards, www.kaffebrus.com och www.photax.se har olika radiosändare som kostar under 500 lappen, använder själv sådana och är mycket nöjd men har dock inte haft tilfälle att testa dem på stora avstånd än.

Fjärrutlöst blixt.?
Det beror på vad du vill ha för funktionallitet eller va du ha för budget.

Vill du använda exponeringsautomatiken med stöd av ETL-II så måste du ha canons EX blixtar på kameran eller slava dom med 580EX eller ST-E2, funkar skitsmöget, med ST-E2 så får du dessutom en kraftigare autofockushjälpljus för krångliga AF situvationer. ST-E2 kostar typ 2 loppar nytt, 580EX typ 4500 ny. mindre och beggade blixtar med EX märkning finnes, men det är bara 580EX och ST-E2 som kan vara "master".. Kolla in www.strobist.com vad man kan göra för ball med vanliga blixtar.
Det finns fina billagere blixtar också, men inget som går att fjärrstyra med ETL-II funktionallitet utan då får man köra manuellt, men det är cool det med (kör alltid manuell, aldrig ETL)
Exempel på såna är sigmas 500 och nissins SNORBILLIGA (995 introduktionspris) blixt med ledtal 62 som finns på fotax, bägge dessa är utrustade med slavtändare som triggar på ljus från annan blixt. Funkar skitbra!
SKulle du komma över blixtar UTAN slavtändare så går detta också bra, då det finns lösa små fina slavtändare som du sätter i skon på blixten, kostar typ 400 bagis.
För att tända blixtarna på detta sättet så behöver du dock dra av en blixt ifrån kameran, vilket kanske inte alltid funkar eller är vad man vill ha. Det finns dock billiga kina-radio remotes med motagare med hotshoe på kostar 400 bagis för sändare med två motagare på ebay, typ. Jag har själ ett sånt kit. Lite tempkänsligt med dåliga batterier och ca 30m räckvidd. Vet man om begränsningarna så funkar det utmärkt dock.
På önskelistan står ju givetvis ett pocket-wizzardkit, men det kostar ju en faktor tio gånger så mycket, men det når man typ 1,5km med......

Kort sagt så kan du utlösa det mesta remote på lite olika sätt, och mitt råd är skit i exponeringsautomatik, planera bilder och testa lite innan du kör "skarpt", använd histogrammet!!

Dessa små "hotshoe" blixtar är dock rätt små blixtar med begränsad räckvidd, vill du kunna fläska på ordentligt så är det ju studiobliuxtar du vill ha. Billigaste kaffebruskitet kostar 2000kr för två 110Ws blixtar med paraply och stativ, funkar skitbra, men då måste man ju ha ström med sig i backen eller på location. Står bilen i närheten så kan man ha en 220 inverter, gör den inte det så kan man ha ett bensinagg. Ett annat knep är att köpa en UPS till datorer som enligt uppgift skall funka bra. Min lillebro kör med sånt blixtkit när han fotar skate och snow och han kör med ett bensiagg, så det blir ju lite kånka sas.

Det FINNS batterdrivna studikit som tex Elincrome Ranger RX Speed AS, så djävla coola grejjer!! som med och Elincromes remote kan ställa effekten på fjärren på kameran!!!

Själv kör jag med ett lumedyne fast flash kit på upp till 2400Ws som jag köpte på e-bay för skit och ingenting, allt kostade mig under 5000kr med frakt, och då har jag två huvuden, fjärrutlösning via kina remotes, stativ och 220V adapter så jag kan köra blixtarna i studion som vanligt. Batteriet räcker till ca 200 exponeinringar på full tyta, men i klyan och med inte full effekt så räcker det kanske det dubbla.

jaja, blixtar är kul och det är inte svårt om man är lite trixig. Exprimentera!!!! köp beggat!!!!

peace!!

Fjärrutlöst blixt.?
Jeg har prøvd en del "billige" løsninger, men for å ha steady fjernutløsning er det kun Pocket Wizard som gjelder når det kommer til trådløs trigging. Blixter finnes det mye rart av på markedet, Quantum og Elinchrom Ranger har jeg også hatt, men Rangeren gikk i stykker (døde!) 2 ganger på én måned - og dermed returnerte jeg skiten og investerte i ekte svensk kvalitet: ProFoto. www.profoto.com. Koster flesk og mye norsk olje, jada, men fy faen som det fungerer. Konklusjonen er: Du får hva du betaler for, slik det ofte er med alt ellers i verden. Lada eller Ferrari, liksom :-)

Fjärrutlöst blixt.?
Det här börjar bli en riktigt intressant tråd.

theseal666 sa:
Vill du använda exponeringsautomatiken med stöd av ETL-II så måste du ha canons EX blixtar på kameran eller slava dom med 580EX eller ST-E2
jag tror faktiskt att sigmas 500 DG super klarar av trådlös ETTL-II. Fördelen med den är att den kostar dryga hälften av canons blixtar som klarar att vara master. Jag har faktiskt testat att styra en canon speedlite 580 EX med sigmablixten, Inte helt säker på att det var med ETTL men det gick att använda flera kanaler. var bara ett snabbt test i fotobutiken så jag får väl göra ett ordentligt test vid tillfälle..

Ett väldigt prisvärt sätt att slavstyra är att köpa vilka blixtar man än kommer över - antingen med inbyggd slavsensor elelr med separat - och sedan skaffa scandinavian photos IR sändare för 300 pix (vad jag har förstått är det samma enhet som deras 900:- prolinca)
håller med theseal666 om att automatik är värt att skita i, man har så himla mkt mer kontroll om man kör manuellt, nu när man plåtar digitalt kan man kosta på sig några provexponeringar med.

Jag använder bl.a. en gammal Nikonblixt som är en dröm att slavstyra, köpte jag för några hundra av en kompis:)

/FLip

Senast ändrad:
Fjärrutlöst blixt.?
Klart att pocketwizzards eller annan dyr remoteflasutlösare vore flott, men det är ju som sagt dyrt.

Mina kinaremotes har funkat bra när batterierna varit fräscha.

Har idag läst på lite om canons ST-2E och det verkar INTE vara vägen att gå, då jag läste förljande på Photonotes.org:
"Canon USA's Chuck Westfall has said that the ST-E2 actually has a range of about 3.5-5 metres (12-15 feet) when used outdoors, with coverage of about 40° horizontal and 30° vertical."

3,5-5m är inte långt, tydligen så når 580:n det dubbla, dvs 7-10m som master, men då står du där som ett fån igen med en blixt på kameran.

Det är korrekt att Sigmablixten funkar utmärkt i ETTL-2, glömde den, sorry. Lekte med en sån och den känns om möjligtÄNNU plastigare än canons Ex blixtar.

Fyfan heliboy, profotoblixtarna måste ju kostat ena benet... Jaja, inget för mig som är glad amatör, känns rätt lyxigt att öht ha batteri-blixtar även om lumedynen har några år på nacken.

Fjärrutlöst blixt.?
allt snack om studioblixtar fick mig att undra lite saker. hur pass tåliga är de mot väta och kyla samt hur man kan styra dem? jag har en sb-600 kan jag använda den som master eller måste jag skaffa en radiosändare? vad ska man ha för watt vad är lagom för extremspoter? vad är bäst att ha flera små blixtar eller en stor studio liknaned?

Fjärrutlöst blixt.?
Det bästa är en stor blixt och sen kanske en liten sb-800 som komplement, då det är mörkt så kommer du behöva ett gäng småblixtar för att få samma styrka som en stor, och då har du nästan samma pris endå ocm du ska ha pw´s till alla med!

Det är blixtens brinntid som fryser objektet, ju snabbare brinntid ju bättre frysningsobjekt.

Ju mer dagsljus ju mer kräm på blixten behövs det för att frysa objektet!

Mvh
Johan Ståhlberg

Tillbaka
Topp