Det beror på vad du vill ha för funktionallitet eller va du ha för budget.
Vill du använda exponeringsautomatiken med stöd av ETL-II så måste du ha canons EX blixtar på kameran eller slava dom med 580EX eller ST-E2, funkar skitsmöget, med ST-E2 så får du dessutom en kraftigare autofockushjälpljus för krångliga AF situvationer. ST-E2 kostar typ 2 loppar nytt, 580EX typ 4500 ny. mindre och beggade blixtar med EX märkning finnes, men det är bara 580EX och ST-E2 som kan vara "master".. Kolla in www.strobist.com vad man kan göra för ball med vanliga blixtar.
Det finns fina billagere blixtar också, men inget som går att fjärrstyra med ETL-II funktionallitet utan då får man köra manuellt, men det är cool det med (kör alltid manuell, aldrig ETL)
Exempel på såna är sigmas 500 och nissins SNORBILLIGA (995 introduktionspris) blixt med ledtal 62 som finns på fotax, bägge dessa är utrustade med slavtändare som triggar på ljus från annan blixt. Funkar skitbra!
SKulle du komma över blixtar UTAN slavtändare så går detta också bra, då det finns lösa små fina slavtändare som du sätter i skon på blixten, kostar typ 400 bagis.
För att tända blixtarna på detta sättet så behöver du dock dra av en blixt ifrån kameran, vilket kanske inte alltid funkar eller är vad man vill ha. Det finns dock billiga kina-radio remotes med motagare med hotshoe på kostar 400 bagis för sändare med två motagare på ebay, typ. Jag har själ ett sånt kit. Lite tempkänsligt med dåliga batterier och ca 30m räckvidd. Vet man om begränsningarna så funkar det utmärkt dock.
På önskelistan står ju givetvis ett pocket-wizzardkit, men det kostar ju en faktor tio gånger så mycket, men det når man typ 1,5km med......
Kort sagt så kan du utlösa det mesta remote på lite olika sätt, och mitt råd är skit i exponeringsautomatik, planera bilder och testa lite innan du kör "skarpt", använd histogrammet!!
Dessa små "hotshoe" blixtar är dock rätt små blixtar med begränsad räckvidd, vill du kunna fläska på ordentligt så är det ju studiobliuxtar du vill ha. Billigaste kaffebruskitet kostar 2000kr för två 110Ws blixtar med paraply och stativ, funkar skitbra, men då måste man ju ha ström med sig i backen eller på location. Står bilen i närheten så kan man ha en 220 inverter, gör den inte det så kan man ha ett bensinagg. Ett annat knep är att köpa en UPS till datorer som enligt uppgift skall funka bra. Min lillebro kör med sånt blixtkit när han fotar skate och snow och han kör med ett bensiagg, så det blir ju lite kånka sas.
Det FINNS batterdrivna studikit som tex Elincrome Ranger RX Speed AS, så djävla coola grejjer!! som med och Elincromes remote kan ställa effekten på fjärren på kameran!!!
Själv kör jag med ett lumedyne fast flash kit på upp till 2400Ws som jag köpte på e-bay för skit och ingenting, allt kostade mig under 5000kr med frakt, och då har jag två huvuden, fjärrutlösning via kina remotes, stativ och 220V adapter så jag kan köra blixtarna i studion som vanligt. Batteriet räcker till ca 200 exponeinringar på full tyta, men i klyan och med inte full effekt så räcker det kanske det dubbla.
jaja, blixtar är kul och det är inte svårt om man är lite trixig. Exprimentera!!!! köp beggat!!!!
peace!!