Fladderfri Hood

Fladderfri Hood
Men jag vill ju ha brett och stort, men edoggo hooden är ju så smal så den fladdrar ju, jag tror att om man har nåt som är tjock och ganska tungt så hänger det och inte fladdrar så mycket

Fladderfri Hood
Ja veeet! Sjukt jobbigt. Jag brukar doppa hooden i vatten på kvällen och hänga ut den på en galge under natten. Då fryser den och du slipper fladder när du åker nästa dag =)

Fladderfri Hood
märkligt, den ska ju ha inbyggd antiflopping från fabrik, men ibland clashar antifloppingen med antifreezen och då kan det bli såhär

Fladderfri Hood
Kan tipsa om att åka till närmsta vindtunnel och visualisera strömningen som uppstår efter hooden. På så sett tror jag att det går att optimera den turbulenta och laminära strömningen som uppstår i ett gränsskikt vid tygets yta och i strömningen efteråt för att på så sett minimera det fladder som uppstår genom att välja tyg efter ytråhet och elasticitetsmodul. Ett tips är att börja med att räkna ut Reynolds tal för olika positioner för att se var det laminära- samt turbulenta strömningen uppstår.

Fladderfri Hood
Testa att stryka den! Jag antar att problemet är att tyget är lite tunnt och löst? Om du stryker den så kan textilen dra ihop sig lite och på så vis så kommer den att bli "stadigare och inte lika fladdrig". Jag gjorde det på en av mina hoods och det funkade perfekt.

Ett tips till är att lägga den i frysen över natten när du strukit den (eller häng den utomhus om du har minsgrader). På så vis så kyler du ned det varma från stykningen och det gör att tyget drar åt sig stabiliteten bättre än om du inte kyler ned den efteråt. Brukar hålla 2-3 dagar och sen är det bara att göra om proceduren för bästa resultat!

Lycka till, och posta gärna bilder före och efter så kan du visa skillnaden för andra med samma problem :)

/Jeppenator

Fladderfri Hood
jeppenator sa:
Testa att stryka den! Jag antar att problemet är att tyget är lite tunnt och löst? Om du stryker den så kan textilen dra ihop sig lite och på så vis så kommer den att bli "stadigare och inte lika fladdrig". Jag gjorde det på en av mina hoods och det funkade perfekt.

Ett tips till är att lägga den i frysen över natten när du strukit den (eller häng den utomhus om du har minsgrader). På så vis så kyler du ned det varma från stykningen och det gör att tyget drar åt sig stabiliteten bättre än om du inte kyler ned den efteråt. Brukar hålla 2-3 dagar och sen är det bara att göra om proceduren för bästa resultat!

Lycka till, och posta gärna bilder före och efter så kan du visa skillnaden för andra med samma problem :)

/Jeppenator
Ja! Sjukt tack! Det ska jag göra!!

Fladderfri Hood
Förstärkte min med kolfiber och satte en dropplist längst ner så all snö och is droppar av... Känns lite skevt men funkar helt ok!

Senast ändrad:
Fladderfri Hood
jeppenator sa:

/Jeppenator
vad händer om morsan bestämmer sig för att frosta av frysen mitt i proceduren?

Tillbaka
Topp