Flyga med långa skidor

henrik987

Ny medlem
Flyga med långa skidor
Tja ska äntligen iväg för en skidsäsong i Kanada och jag undrar om det finns någon här som har erfarenheter av att flyga med långa skidor.

Jag flyger med British Airways och dom har som maxlängd för skidor på 190cm och jag har ett par skidor som är 196 cm. Kommer det bli några problem? Dela gärna med er av era erfarenheter och kom gärna med tips på hur man kanske kan lösa den här tråkiga situationen.

Tack på förhand

//Lång och kränkt...

Flyga med långa skidor
Har flugit lite olika bolag med maxgräns 190cm med skidor längre än så, inklusive väskan så snackar vi nog 2 meter. Det har aldrig varit några problem, nästan alltid så konstaterar dom "oj vilken lång väska" sedan väger dom den och sen får du traska bort till avdelningen för folk med klumpigt bagage.

Så, håll dig inom viktgränsen så brukar det vara lugnt.

Flyga med långa skidor
bootfitta sa:
Har flugit lite olika bolag med maxgräns 190cm med skidor längre än så, inklusive väskan så snackar vi nog 2 meter. Det har aldrig varit några problem, nästan alltid så konstaterar dom "oj vilken lång väska" sedan väger dom den och sen får du traska bort till avdelningen för folk med klumpigt bagage.

Så, håll dig inom viktgränsen så brukar det vara lugnt.
Skönt att höra! Är helt sjukt att maxgräns är 190 cm... Har dom aldrig tänkt på oss stackare som närmare oss 2 meter också vill åka skidor?? :(

Flyga med långa skidor
Tänkte flika in med en lite fråga i tråden... Brukar det bli problem om man packar ner "vanlig packning" i ett bagage som är incheckat som sportutrustning (Skidutrustning)?

Flyga med långa skidor
Flygbolagen vill att man bara har skidor och stavar i skidpaket och håller sig inom maxvikten för att vanligt bagage som ingår i din flygning (Exempel på British Airways får en vanlig väska väga 23 kg så då får skidpaket max väga 23 kg)
Så om dom inte kontrollerar vid incheckningen så kan packa vad du känner för tillsammans med skidorn

Flyga med långa skidor
Bara att packa på, aldrig hört om att det skall vara något problem. Värre är det dock om du flyger inom Japan.
Vissa bolag hade en maxgräns på 110 cm på skidor och andra hade maxgränsen 6 meter. Japaner kan fan inte innebörden av ordet lagom ;)

Flyga med långa skidor
Det borde inte vara något problem. Alla jag vet som flög med Japan Airlines kom igenom deras kontroller utan problem. Visst dom pratade lite på japanska och verkade lite förvirrade över att man hade backhoppningslagg men sen fick man glatt traska vidare med skidorna i behåll :D

Flyga med långa skidor
Hej!
Jag har flugit till Kanada med BA tidigare och gör det igen imorgon. Tycker att dom har en generös vikt med 23kg och att det inte har varit ngt problem med några extra kilon i skidbagen eller lite långa skidor (jag är 196cm lång). Har inte inte heller varit något strul med att jag packat ner lite andra saker med, håller mig dock till skidrelaterade saker. Inte det bästa flygbolaget men vad jag vet så har de bland de generösare vktgränserna.

Tillbaka
Topp