Flyga till Geneve vidare till okänt resmål?

ericpe

Medlem
Tja!
Jag och några kompisar har funderat på att boka ett billigt flyg till Geneve nästa sportlov för att senare resa vidare till okänt resmål beroende på vart snön finns osv. Vi tänkte alltså fixa boende/ vidare transport och liftkort en vecka innan tidigast eller när vi är på plats.
Är det någon som har gjort det här tidigare och har erfarenhet? Vilka orter är relativt nära och bra med boende? Vi är rätt oerfarna skidåkare vad det gäller stora berg jag har iof varit en kort visit i Whistler när jag var yngre men det gav ingen större erfarenhet. Finns det några orter som erbjuder ''säker'' offpiståkning där de spränger laviner och saknar glaciärspricker?
Vi är gymnasielever på 17 år och har alltså rätt begränsad budget, vi hade inte tänkt gå över 10 000 kr.

Tacksam för svar och synpunkter!

Det spelar nog ingen roll om vad ni har tänkt här. Att komma under 10 000 med flyg är jävligt svårt, näst intill omöjligt.
Kanske så kan det bli billigare genom att ni bokar sent, men det är inte alltid säkert.

10 000kr och 17 år.. tjena!
OnT.

Det finns massor med åkning runtom Genéve, Portes du Soléil direkt nära(Avoriaz etc.), relativt nära till Cham(har för mig att det finns tåg dit, alternativt kan det nog gå att dela en taxi för ok pris). Att dela en taxi till Valdi/Val Thorens blir inte så fasligt heller. Finns självklart massor med mindre ställen runtom.

Zürich eller Innsbruck är också rätt så bra, om inte bättre att flyga till för snabb access till berg(spec genom tåg här).

Om ni inte har utrustning, guide eller nån idé om vad ni gör så bör ni rimligtvis inte åka någon större(läs inte-bara-brevid-pisten)offpist alls. Sad but true.

Känns också jäkligt svårt att tro att man kan boka något en vecka innan på sportlovsveckor. De gångerna jag varit nere har det varit knökfullt(antar att ni menar v.7, 8 eller 9?). Under min säsong så var det knökfullt med kids överallt under de veckorna(Valdi).

Jag gjorde dock en liknande grej med polarna i mina gymnasietider. Hyrde en stuga i Vemdalen för en liten nätt summa, delade på 14 pers. Söp, svinade och hade skitkul samt åkte lite lagom mycket skidor under veckan och hade det fantastiskt. Gick på en 5000-ish för allt, inkl tåg Lund-Östersund. Var kul, enkelt och okomplicerat. Åkningen är självklart inte på alpnivå, men för en sån vecka och för det folket var det perfekt.

När det kommer till Alperna, glöm bort att "vänta på snön", iaf under högsäsongsveckor. Finns det snö så finns det snö, annars finns det inte snö(finns alltid snö någonstans). Gör som alla andra och boka med något resebolag som kör nån gymnasiekids-deal.
Och seriöst, åk inte utanför pisten om ni inte har säkerhetsutrustning, vett och guide. Speciellt om ni är oerfarna skidåkare. Att säga att man åker offpist för att impa på brudarna och polarna hemma är skitcoolt och ni får säkert ligga - men att berätta för lille Pelles mamma att han dog utan lavinsändare i nåt slackcountry i Brevent är knappast coolt.

Senast ändrad:
Kan bara instämma med
@Dekadent, det är riktigt svårt att få tag på boende tätt inpå sportlovsveckorna och de är de klart dyraste veckorna på hela vintern även om man bokar i god tid.
Hade ni varit 18 eller äldre hade jag föreslagit UCPA, deras guider brukar kunna skaka fram rätt okej åkning även om det är fullbelagt i byarna och inte snöat på ett tag, men de har ju åldersgräns på sina resor så om ni inte hinner fylla år innan dess är det ingen idé.

Förslaget med svenska fjällen är tyvärr inte så lätt att genomföra då Skistar (och de flesta andra vad jag vet) numera har strikta ålderskrav på stuguthyrning.

Nej, hade jag varit ni hade jag siktat in mig på någon gymnasie-sportlovs-charter till någon lämplig ort i Österrike eller Frankrike, bett till snögudarna och sett till att ha tillräckligt med självdisciplin för att inte lockas allt för mycket av utelivet. Packa öronproppar, sov när alla andra festar och var först ut i backen på morgonen. Och for the love of Batman, åk inte offpist utan säkerhetsutrustning SOM NI VET HUR MAN ANVÄNDER.

Tillbaka
Topp