Flytta bindningar/borra om?

hellbergarn

Ny medlem
Hej!

Jag undrar hur många gånger man kan borra om ett par skidor för att flytta bindningen, för jag hade tänkt köpa ett par Mad Trix Mojo begangnade. På dom har det suttit en bindning på tidigare och nu sitter det en ny bindning på. Jag måste även montera om denna bindning och nu undrar jag om skidan kan ta skada av detta?

Alltså kommer alltså ha hål kvar från två gammla bindningar där ingen bindning sitter i, och sedan mina bindning rättonterad. Tar skidan mycket skada? Förlorar den något?

MVH Stefan

Varje hål i skidan påverkar skidans hållfasthet i negativ riktning. Hur många ommonteringar en skida tål beror på dels på hur skidan är uppbyggd men framförallt på hur nära hålen ligger varandra. Se till att du har minst en centimeter mellan hålkanterna så bör nog skidan klara en andra ommonteringen, är du osäker, låt någon med erfarenhet ta en titt på skidorna. De gamla hålen ska vara igenpluggade så att ingen fukt tränger in i skidans kärna.

MVH/MM

Du kan montera om ganska många gånger innan skidan blir uppenbart svagare. Naturligtvis är det som MM säger att hållfastheten blir lite sämre för varje hål som borras, men det ska borras rejält för att det ska ha någon praktisk effekt. Jag har kompisar som har haft skidor som sett ut som riktiga ostar med metallinserts och hål från fyra-fem par olika bindningar och monteringspunkter och dom skidorna har inte gått av trots hård åkning. Problemet ligger snarare i att det för varje montering blir svårare att hitta rent material att sätta skruvarna i. Man kan inte välja monteringspunkt fritt ens vid den första ommonteringen och om man nu som du är inne på den tredje monteringen så krävs det en del pusslande med passningen för att man ska hitta oborrat material för alla skruvarna. Man kan exempelvis behöva ställa bakdelen på max längd eller min längd för att bättre passa in hålen.

En cm är väl över säkerhetsavstånd för hålen och det kommer att göra det klart svårare att hitta ett ställe att sätta bindningen på. Rekommendationerna på verkstäder brukar vara att man ska minst en håldiameters gods mellan hålens ytterkanter, dvs du ska i ett exempel med ett 4,0mm:s borr se till att det nya hålets centrum är minst 8mm från det gamla hålets centrum om man ser det rent teoretiskt. Dessvärre ser praktiken inte lika enkel ut. Hålen i en skida vidgar sig när man drar i skruvarna och i princip alltid reser sig lite material ur skidan runt varje hål. Man får alltså titta på skidan och avgöra hur mycket material som har påverkats av den tidigare skruven och sen bestämma sig för ett minsta avstånd. Vad det avståndet blir beror på vilket material det är skidan. En plastig capskida behöver något längre avstånd mellan hålen än en raceskida i hårt sandwichmaterial.

Jag tycker svaren är rätt lika. Det skiljer väl egentligen bara några millimeter i hur stort det rekommenderade säkerhetsavståndet är mellan de gamla och de nya hålen?

Känner du dig osäker, gå på det större avståndet eller gör som MM skrev, lämna in dem.

Det är väl så glasklart det kan bli tycker jag.

Bort med bindningen.
Plugga.
Passa in nya hål med minst 4mm ledigt gods, men om det går att få till är det bättre med 10mm. Borra.
I med lim i hålen.
Skruva dit nya bindningen.

Lämnar du in för en sådan montering måste du stå bredvid och titta hela tiden och själv vara med och placera mallen, eller iaf diskutera saken med montören. Lämnar du bara in utan att ge klara direktioner är det nästan garanti på att verkstadskillen gör något fel. Enligt mina egna erfarenheter blir det om man inte själv är nitisk och kontrollerar varje moment fel i princip varje gång när det rör sig om den här typen av lite lätt customdoftande uppdrag. Det finns bara ett fåtal skidverkstäder i landet som verkligen kan sin sak.

Tillbaka
Topp