Flytta söderut - skidåkning?

dalmas

Ny medlem
Hallå på er!

Jag har ett litet delikat problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med.

Jag bor idag med familjen i Dalarna med ca timmen till Romme och ändå kortare till små lokala backar. Barnen som är i 6 års åldern älskar att åka skidor, både i de små backarna som de större i Sälen (ok jag vet det är inte stort i det här forumet - men barnen är nöjda :-)).

Nu står vi av olika anledningar eventuellt inför en flytt söderut, närmare bestämt Göteborgstrakten. Kanske låter fånigt men mitt största orosmoment med en ev flytt är grabbarnas stora passion för skidåkningen som också jag delar med dem.

Visst finns de svenska och norska fjällen inom räckhåll, men vart åker man för en dagstur med barnen (som är större delen av vår skidåkning idag)? Är det någon här som bor i regionen som kan ge mig lite tips? Finns det snö åtminstone 2-3 månader på vintern?

Det är inte mycket till skidåkning här nere tyvärr.
Bollenkollen i Bollebyggd har startat upp igen för ett par år sen.
Ulricehamn brukar ha ok med snö i början/mitten av januari till början(mitten) av mars kanske.
Tror det finns nån backe i Ale eller därikring men den har jag ingen koll på.
Isaberg brukar också vara bra på att spruta snö och är snäppet större än Ulricehamn, men då är det ju ganska långt från Göteborg (nästan två timmar tror jag).
Jag är uppvuxen i Värmland på 70- och 80-talet och van vid snö på vintern och att det var nära till Sälen/Idre men insåg att mina barn inte kommer kunna hålla på med det regelbundet här nere så det fick bli konståkning och hockey vilket tillsammans med 2-3 veckor i fjällen/år har gjort att de ändå är väldigt duktiga på skidor som tur är (8 och 12 år nu och kör i nästan samma tempo som jag och i alla nedfarter)
Tyvärr är det nu sällan man kommer i väg nån lördag eller söndag för en dags åkning pga hockeycuper och konståkningstävlingar :( så det får bara bli ett par veckor till fjällen och nån långhelg och då står man vid liften när den öppnar och åker till sista liften stänger inkl kvällsåkning :D
Jag skulle funderat väldigt noga innan jag flyttade från Dalarna om jag vore du och vill kunna åka mycket skidor

Senast ändrad:
Ja det handlar ju helt och hållet om prioriteringar och är lite av ett lyxproblem. För mig kvittar det egentligen om jag har 30 eller 60 mil till fjällen. Åker man med barn blir det ändå i stort sett en resdag åt båda håll. Det är just de här dagsturerna man kommer sakna tror jag.

Tack för tipsen, ska kika närmare på det. Men det låter ju som att de är duktiga på att spruta snö i alla fall.

Tyvärr får man räkna med mycket folk i backen de dagar det är bra väder.
Sen är det ju varmare här nere och snön därefter även om de har bra resurser för att göra snö.

Bjersing sa:
Om inte annat blir det ju väldigt mycket smidigare att åka ner till Alperna från Göteborg...
Det är ju förvisso sant.

Sambon är inte lika fanatisk i skidåkning så ett krav från min (och barnens) sida är en årlig budget för ett par skidresor. ?

Tillbaka
Topp