WJ.
Medlem
Flytta till Åre?
Bäst svar.Jag pratar om vintervädret, det är nog ingen som förväntar sig +30 och sol hela sommaren i västra Jämtland. Jag hade åkt extremt mycket skidor i Alperna innan jag flyttade till Åre och blev nästan chockad över hur jäkla dåligt föret och skidåkningen kunde vara stundtals. Men också att det är skönt att kunna leva ett vanligt liv men att ha skidåkning av okej klass, och cykling i högsta världsklass rakt utanför dörren.
Men det gäller väl att ha rimliga förväntningar på livet i Åre för att trivas under längre tid. Många som flyttar till Åre, speciellt under senare år, verkar ha extremt skeva förväntningar på hur livet här ska bli och att man ska förverkliga sig själv på en annan plats.
Man tror att det kommer bli som en enda lång skidsemester med allt vad det innebär, checkar in på en kontorsplats på House B och sköter IT-jobbet på distans med vänsterhanden, startar ett Instagram-konto för "familjen i fjällen" och lägger hejvilt ut skidbilder från Duved i november med taggar som #kanintefattaattviborhärnu. Sen när verkligheten slår till med två veckors pissregn i januari, VAB, ungar som vantrivs och insikten att Åre faktiskt är glesbygd, att man inte äter middag på Werséns varje dag och att det blir grå vardag även på en skidort så är det inte lika sexigt längre. Det är liksom inte en person/familj som följt det mönstret dom senaste åren. Det finns ju en anledning att uttrycket pandemiflyktingar etablerat sig i byns språkbruk.
Med rimliga förväntningar på hur det ska bli kan ett liv i Åre vara fantastiskt, trots blåis i februari.