Fodrad eller skaljacka?

Rolv

Ny medlem
Fodrad eller skaljacka?
Vilka är fördelarna respektive nackdelarna på dem båda. Lutar åt en skaljacka just nu. Tips på Tjock fleece/undertröja mottages. Kör nu med craft lager 1+2. Blev lite kallt i min förra skaljacka, så jag funderar på att köpa en lite tjockare fleece som jag kan kombinera med microfleecen som jag har nu.

Fodrad eller skaljacka?
fördelen är väl att du har en skaljacka så funkar den både när det är som kallast och på våren när solen värmer gott..

jag kör med skal för att man kan själv bestämma efter väder hur man ska klä sig..

fleece upplever jag lite stelare och klumpigare...

jag klarar mig på underställ och kanske en fleeceväst om det är kallt, jag fryser fan inte ofta i backen när jag tänker efter...

mvh/daniel

Fodrad eller skaljacka?
efter firstlayer som du säkert har bra i Craft, skaffa en micorfleece, kortare fibrer, blir sjukt tight och bra under skaljackan. Kolla Burton och NF för sjukt bra fleecar.

Fodrad eller skaljacka?
Jag tycker klart du ska köpa en ny skaljacka, jag kör med ett ganska tunt underställ, fleccetröja + byxor det funkar ofta. Vid kallare väder tar jag på mig en syntetväst. Blir det riktigt kallt ner mot -20+ kallt byter jag ut syntetvästen mot en "syntetanorack" det är ungefär som en tunn dunjacka fast med syntetfyllning. En annan bra sak att tänka på om du inte vill frysa är att ha någon typ av fleccekrage kring halsen, eller en krage med kombinerad huva att ta på under hjälmen. Pointen är att den hindrar varmluft från att smita ut genom kragen. Har du en huva och kör med hjälm så får du ingen naken hud förutom i ansiktet.

Fodrad eller skaljacka?
För aktiv skidkörning är det skaljacka som gäller. Du kan då använda jackan i alla väder från plusgrader till lägre temperaturer än vad som är nyttigt...

Vad du behöver göra är att komplettera med en lite tjockare tröja precis som du föreslår. Jag kör själv med en polomicrofleece och en tunn fleecetröja under min tvålagers NFGT-jacka i de flesta väder. Inga problem även om temperaturen drar ned mot 15-20 grader minus.

Däremot är en lätt fodrad jacka trevlig att ha "på stan"...

MVH/MM

Fodrad eller skaljacka?
Jag hade en 2delad jacka.. innerjackan var en fleecetröja med zip och blank insida.. Köpte en ny jacka i september, lätt fodrad HH. Och idag kom jag fram till, att om jag kör min förra innerjacka ut-o-in innanför jackan, så blir det varmt, varmt varmt varmt och varmt. Jättemysigt. På benen har jag mina älskade burton byxor, med underställsbyxor, ett par mysiga sockar och ett par fleecebyxor (ej kroppsnära modell) upphasade till knäna.
Det funkar utmärkt.

Fodrad eller skaljacka?
köp nån snygg overall, med snyggt tillhörande skärp på..
håller i alla väder.
som min mor alltid säger till mig: "det finns inga dåliga väder..." ja ni har ju alla hört den förr.. men ack vad min ömma moder har rätt..

Fodrad eller skaljacka?
En tunt fodrad jacka tycker jag blir mer följsam än en ren skaljacka som ibland kan kännas lite bångstyrig.

Fodrad eller skaljacka?
Varför inte en fodrad skaljacka? Då kan du enklet ta bort fodret och har sedan en helt vanlig skalis, själv tycker jag det fungerar bra.

Fodrad eller skaljacka?
håller med alla ovanstående, skaljacka är de som gäller. själv kör jag med underställ, fleecejacka/väst beroende på temperatur, HH-skaljacka. på benen har jag underställ o sen hh skalbyxor. om de är riktigt kallt så har jag ett par "loosefit"-microfleece byxor som jag hasar på. om de är lite varmare(påsktider) så kör jag med en cykeltröja ovanpå understället för att öka svetttransporten(cykeltröjor är skitbra på de).......med de här klarar man allt från +10 till -35.

Fodrad eller skaljacka?
Jag kör med skaljackamed pyttelite foder. Då kan man i normala vinterfall köra med underställ och jacka å hålla bra temp. Blir det kallt tar jag på mig en polotröjja som värmer utanför understället. Körde i åre i -32 grader då den upplevda temperaturen var närmare det dubbla. Jag frös inte nån gång (ok, i tårna nån gång, och nästippen=). DÅ körde jag i underställ, polotröjja och jacka.

Skaljacka är oslagbart på det sättet att man kan ha den i så många olika temperaturer...

Fodrad eller skaljacka?
köp en fett skön jacka..skit i om det e skal eller inte..det behöver du bara om du ska hika mye..annars e det mye skönare med e lätt fodrad eller dun..ta med dej en ryggsäcka så kan du växla plagg under..om det e varmt så kör bara med t-shirt under...det glider bra mot jackan...

have a nice ride...god jul hare o kanin
/joloo [EFAC team rider]

Tillbaka
Topp