Fonna offpiståk

arvidspappa

Ny medlem
Fonna offpiståk
Det blir säsongsavslutning i Röldal för mig i helgen och för första gången någonsin (eftersom jag aldrig varit i Röldal så här sent på våren) tar vi en tur till Fonna också. Då jag skyr jibb och park som en 5 - åring skyr tandborstning så undrar jag om någon har koll på möjligheten till bra offpiståk. Det är inga problem, tvärtom, om åket slutar långt nedanför skicentret eftersom vi har utvecklat billiften till en konstart i vårt lilla sällskap. Kort sagt;
- Är Fonnas skicenter placerat så man kan få ut långa åk mha bilen och utan hudar?

Tacksam för svar!

/Christian

Fonna offpiståk
Okej, jag svarar själv så finns det här på Freeride.se att söka för andra.

Fonna bjuder i huvudsak på flacka åk vilket gör oss beroende av snöns egenskaper. Kallsnö och snö som morphat flera gånger (smälta - töa - smälta - töa osv) fungerar men vintersnö som mjuknar för första gången blir för kladdig och suger fast skidorna alltför mycket för den lutningen. Är det ändå de förhållandena som bjuds när du är där är gul glidvalla och grov struktur under skidorna att föredra.

Var ska man åka då? Jo, eftersom det bara finns en lift så utgår vi från den, och då är det skidåkaren vänster som gäller.

Terrängen ger några korta öppna åk som slutar vid caféet. Gött! Det där hittar du.

Den stora behållningen får du om du traverserar ut långt (fortfarande vänster) och tar sikte på Jordalen eller Hestedalen och varianter på dessa. Har du inte hudar och topptursutrustning så är det antingen bilhämtning eller en klart överkomlig löptur tillbaka till liften för att hämta bilen som gäller.

Appen eller sidan norgeskart.no är guld värd och löser alla problem. Har vi något liknande i Sverige?

Lavinfarligt? Ja, Jordalen är en klockren terrängfälla, samma sak gäller ett mindre parti av Hestedalen och ofta släpper vårsnö spontant pga värmen. Se upp!

Sammantaget rekommenderas kombo Röldal och Folgefonna. Svårslaget i slutet april / början av maj de få helger som båda är öppna samtidigt.

Fonna offpiståk
Fint! Tack för info, har också åkt de korta öppna åken, är inte så mkt lutning å hurra för som du säger så provar lätt det du nu tipsade om nästa gång :D
Annars, Stryn har väll jävligt fina brantare åk långt ut skeirs right från toppen? Såg en film förra året med nån här på freeride som körde där eller minns man helt fel...?

Tillbaka
Topp