før gammal før att sæsonga?

IvanTheMan

Medlem
Hallå!
Har fått en plats på en bra utbildning och tænkte pløja typ halva den (3 år) och sen ge mig ivæg på en sæsong. Grejen ær att jag då kommer vara hela 25 bast =). Nær jag gjorde min førsta sæsong var man 19 bast och alla andra på byn likaså i stort sætt. Så hur ær det att sæsonga vid gubbåldern 25? Man lær væl tycka det e lite småtrist att hænga me folk som e 6 år yngre vilka orter ær att rekommendera om man vill att medelåldern ska vara liiite høgre? Var i jackson hole førra vintern en svæng och dær var alla sæsongare/stoners 25+ så det kan ju va ett alternativ...dock jævla dyrt. Finns det nåt alternativ i alperna med høgre medelålder eller får man vænja sig vid tanken att bli kallad gubbe trots ær man ær 15 bast i psyket??

Senast ändrad:
jag tycker nog att fysisk ålder inte spelar någonroll alls. för två säsonger sedan bodde i jag Queenstown i ett "kollektiv" tio personer den äldsta var väl 36 och yngsta var nitton hälften av alla jag bodde med då var över 26. satsa på en sommar på nz vettja! =D

Åk till en lite udda skidort med dött uteliv och svår åkning. På sådana ställen hittar du företrädesvis äldre säsongare med skidåkningen som största intresse.

Man blir aldrig för gammal för att säsonga! Vad heter den där gubben som är med i nått extramaterial på nån Free Radicals rulle tror jag? Han har typ gjort 50st eller nått sånt :)

Fråga Hasse här på forumet, gammal som gatan.

Senast ändrad:
Nenne sa:
Fråga Hasse här på forumet, gammal som gatan.
18.gif
18.gif
18.gif
18.gif
Sjukt gammal... Nä allvarligt, inte fan kan du säsonga om du är över 25. Lägg ner allt vad skidåkning heter och lägg in dig på närmsta åldershem på direkten. Alla vet ju att det inte finns en enda säsongare, friåkarproffs, bummare eller guide över 25 någonstans i skidvärlden.

Ärligt talat. Alla dom på det här forumet som hänger med TT (42 vårar) i outpisten eller i baren kan räknas med mina fingrar och tår. Så res vart fan du vill. Åk skidor, festa, lär känna folk, ha kul. Gör det du själv vill, hur länge du vill, skit i andras åsikter. Punkt.

Tror att Glisseur är äldre än mig oxå för den delen.. Men som han säger...

TT The man The Myth The Concept!

Tror att det blir bårhuset för din del så sluta fundera!!Själv har jag varit i himlen nu i dryga 2 år. Bra åkning här uppe, men håll tummarna att du inte kommer till helvetet för där finns det ingen snö.

Träffade två goa gubbar i liften i Fernie för något år sen och dom var 54 samt 56 och dom gjorde sin första säsong så det finns nog hopp även för dig :-)

"They say it's the last song.
They don't know us, you see.
It's only the last song if we let it be."

-Dancer in the Dark

Va får man sluta säsonga innan man gjort 10 st? Har alltid sett de som ett brott att sluta innan man gjort rätt antal säsonger...

jo jag har bestämt mig för att sluta säsonga, blir ett jobb i gruvan eller i skogen hemma i sverige, sen är det bara att vänta på pensionen så jag kan få åka skidor igen....

eller så blir det kanske en säsong till....

Ska bo och jobba med en snubbe på 57 jordsnurr den kommande säsongen. Problemet som jag ser det är inte att han kommer vara "gammal och grå" å sitta inne på rummet å läsa tjostakovic dagarna och kvällarna i ända. Nej, problemet är snare att man då å då kommer hitta honom liggandes spyendes i en golvbrunn (å då knappast pga. hjärtflimmer el. dyl.) eller bli omåkt ute i pudret. Å han är långt ifrän den enda säsongaren i Valtho som är 50+

25 år e ju ingenting att bråka om, e visserligen inte särskilt insatt i medicin å sånt men jag har för mig att likstelhet kommer först när man dör, men jag kan ha fel. Det kanske var vid 25?!?

LyndonSJohnson: Om du menar Shostakovich så är det väl snarare en fråga om att lyssna på, då det är frågan om en kompositör? Jorå, man är ju ganska gammal..

Nenne sa:
Sluta nu. Alla vet varför du inte har fyllt i "ålder" i din pres.
Jo jag är 32 år så det är inga problem Nenne. Men Glisseur är fortfarande äldre så ;) Och jag har inne på min 14 säsong så. Kom igen när ni har gjort så många....

Alan Young, "Avalanche Alan" var 55 år sist jag turade med honom ner i Chamonix och det är många år sedan. Har inte hört något av honom på länge men så vitt jag vet står han fortfarande först i kön till Grand Montet på puderdagarna.

Helsäsongare! Mötte en ännu äldre gubbe typ 65 år för ca 5 år sedan i Red moutain. Hans största intresse, skidåkning. Han växlade mellan Kanada och Chile och hade lyckats spara ihop till att köpa ett litet hus på båda ställena. Han var väldigt speciell, höll igen på det mesta i utgiftsväg och levde billigt för att kunna åka skidor så mycket som möjligt.
Anders

En av mina bæsta kvællar førra vintern i Chamonix var nær vi firade Lewis´ 50-årsdag. Det ær det som ær skønt med det stællet. Såpass stort att man kan vælja vilka typer av mænniskor man umgås med, och ganska lætt undvika dom man inte orkar med.

Har jag fortfarande hälsan i behåll vid 65 står jag garanterat först i morgonkön å tjafsar tillsammans med mina gubb- och gummpolare i Val ´d, Cham, La thuille, Verbier, Fernie, Red Mtn, Jasper, Mammoth, eller.... Kungsberget

Bygg din egen nisch, hitta dina gelikar, skit i dom du inte gillar. Världen är stor å det finns mycket folk, de flesta jevvligt trevliga!

Bara 13 år kvar snart he he...
/A

Skidåkning är som ett gott vin det blir bara bättre med åren.Åk du till chamonix och kör skiten ur alla kids.Är själv 34 och har inga planer på att dra mig tillbaka.

//Baggen

IvanTheMan sa:
Grejen ær att jag då kommer vara hela 25 bast =).
När du blir 25 är du helt rökt, men tro inte att 25 är den övre gränsen - du vart redan rökt när du passerade 19. Sorry.

Har du funderat på att börja samla på frimärken?

Min svärfar har, om inte säsongat, så iaf åkt ner till alperna varenda år de senaste 30+ åren med sina polare, o de har fortfarande lika barnsligt kul o skulle inte sluta för allt smör i Småland. :) Förebild på sitt sätt! Hoppas du får en shysst säsong!

Ser man på. Inlægg från både Ace_DG och JCM. Vælkomna tillbaka. Stanna gærna en stund.

eller också kan man ju skita i att kalla det för att "säsonga" och i stället bosätta sig på orten, vilket jag gör....... å jag e 25 nu......

okej självklart finns det folk som är över 25 och säsongar men seriöst hur kul är det att bumma tillsammans med färskingar direkt från gymnasiet då?

ingen som kommit med något direkt förslag på ort....nån som har nåt konkret förslag?

25 är la ingen ålder direkt.

kolla in djn på Mooserwirt..han skulle göra en säsong berättade han. det slutade med att han har åkt ner varjer år och nu heter han "Dj Alte" tror jag. säger väl en del ?

Jag ska ner till Chamonix nu och där jag ska bo är det 20-25. men va fasen.. ålder har väldigt lite betydelse. Sen har man ju alltid minst ett intresse gemensamt.

Tillbaka
Topp