För korta och för gamla Rossignol Open 100?

Onedge

Ny medlem
Jag ska ner till alperna i vinter och tänkte låna min mammas skidutrustning för att dra ner kostnaderna en smula. Det är ett par Rossignol open 100, radie 14, vanliga allround carvingskidor skulle jag gissa men någon som vet något mer om skidmodellen?

Upptäckte också att de är 154cm långa! Uppenbart för korta för mig som är 174, men skulle det funka ändå? Vad är nackdelarna?

Jag klassar mig själv som medelduktig åkare, uppvuxen på skidor, mest i pisten.

hoppas någon kan hjälpa!

Jag har du någon tänkte på att hoppa,raila så kan jag ju säga att du måste byta direkt! Men ska du bara åka ner ta de lungt åka lite lätt dricka öl och evnt festa så duger det väll. Behöver ju inte vara något seriöst då.
Men hade du tänkt att åka mycket puder, köra sjukt eller seriösare i pisten och har glädje av en bättre och längre skida då tycker jag du kan hyra eftersom du bara ska ha dem den veckan ett par bättre. För då lär du tycke det är värt det.

Lycka till och ha en bra vecka i alperna!

/Gurra

Jag blir troligtvis kvar i alperna hela säsongen, och därför funderar jag lite om jag kommer förstöra skidåkningen med de korta skidorna. Vilka är de uppenbara nackdelarna med för kort längd?

Hade det bara varit en vecka hade jag såklart hyrt utrustning. Men nu när det ev gäller en hel säsong blir situationen en annan.
Vilka är de uppenbara nackdelarna med för kort längd?

Jag är ingen extremist på ngt vis, hör till de vanliga svenssonåkarna.

Onedge sa:
Vilka är de uppenbara nackdelarna med för kort längd?
Åker du svensson-pist en hel säsong? Låter för mig ganska otroligt.

Med för korta och smala skidor tappar du mycket flyt och bärighet vid offpiståkning. Dessutom blir skidan inte lika stabil vid högre farter i pist och kan upplevas fladdrig när du trycker till vid sväng.
Givetvis kan du utöva kortsväng-back-to-the-eighties-åkning i offpisten. Funkade på 80-talet, så varför inte nu?

Men en fråga. Var ska du säsonga och vad ska du göra om du åker till alperna med endast mammas gamla pistlagg? Lite som att åka på LAN med pappas gamla Amiga 500 i mitt tycke.

Senast ändrad:
Kort längd i pist gör inget så länge skidorna är tillräckligt stabila för den fart man trivs i. Som Gurra sa så kommer problemen när du lämnar pisten.

... och nya skidor kostar trots allt inte så mycket...

Senast ändrad:
jag skulle gissa på att skidorna blir för mjuka för dig och dom kommer bli instabila i högre farter..ska du vara där en hel säsong så kommer du garanterat utveckla din åkning..och det kommer du få svårt för med dessa skidor..Köp ett par nya det är du värd..

Jag ska ner och gå en skidinstruktörskurs i bad gastein och förhoppningsvis stanna kvar och jobba som skidlärare..haha, så borde nog föregå med gott exempel och införskaffa ett par nya ja :p

men det är osäkert om jag blir kvar till våren. och köpa ny utrustning för dryga månaden känns onödigt. framförallt eftersom jag tappat skidåkningen helt sen jag flyttade till sthlm/lund och knappt åker någonting under vinterhalvåren längre.

är det mycket dyrare att köpa på plats? jobbar man som skidlärare har man kanske tillgång till rabatt också? så är det ju iaf om man jobar för skistar här hemma. det bästa vore väl kanske att vänta med köp tills jag vet om jag blir kvar.

Har kollat lite på Nordica Speedmachine mach 1, någon som har erfarenhet av dessa?

jag hade såna skidor förut. de var härliga. antagligen lite korta för dig dock. Jag var ca 160 och körde med 150 cm skidor då...

Tillbaka
Topp