För korta skidor ?

Fredrik_ff

Ny medlem
För korta skidor ?
Hej

Ny på forumet och vill börja med en fråga.
Jag har under de senaste åren dragit med en knäskada som har begränsat mitt åkande. Dom senaste åren har jag åkt ca 2v och då med Blades.
Anledningen till valet att åka Blades har varit min tro att dessa inte sliter på knät lika hårt som vanliga skidor, då dessa är kortare och risken för felskär är mindre. Detta har fungerat lysande utan någon påverkan av mitt knä.

I år har jag dock för avsikt att återgå till skidor, och inbillar mig då att jag kanske ska välja en lite kortare skida för att åstadkomma det jag tidigare nämnde om mindre slit på knät.

1. Tror ni att min teori är riktig ang mindre slit på knät med mindre sidor ?

2. Jag har ett par Head C120 C4ber på 149cm som jag tänkte prova med.
Jag är ca 180cm lång och väger ca 85kg, låter det som dessa är helt körda för mig eller bör jag kunna åka med dessa ?

Jag förstår att det inte är optimal eller kommer se klokt ut, men frågan är om det är "helt" omöjligt att åka med dem?

För korta skidor ?
1. Det är absolut inget linjärt samband: ju längre skida desto mer slit på knäna. Däremot om man går upp rejält i längd kan det kanske bli mer slitage, men kanske också på alltför korta skidor (mer slag och stök).
2. Jag tror att det blir minst slitage om du åker på en skida i rekommenderad längd. Bra med en skida som är lite förlåtande till sin natur (kolla kanske denna tråd https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=88954).

Om du har tendens till medvridning och fastnar i svängarna - fundera på en skidlektion. Ibland är nog detta orsaken till knäbesvär vid skidåkning.

För korta skidor ?
Som erik_lagg säger så finns ju skidor som inte hugger lika lätt. En rejäl rocker/earlyrise kanske är det du söker?

För korta skidor ?
Varför åka omkring och sladda på snowblades? Även om du aldrig kan ta ett rent "skär" med dom, ser jag ingen vits med att sladda runt och eventuellt ramla (måste väl vara ca: 100ggr större risk att ramla på snowblades än vanliga skidor?). Jämfört med att åka och sladdsvänga på ett par vanliga alpina skidor.

Köp ett par med rocker som är riktigt mjuka.

Men kanske det viktigaste, prioritera din rehab? :o

För korta skidor ?
Skippa blades! Skippa dina Head 149 cm (tidiga carvinglagg) som är för mjuka och för korta för dig! Visst går det att åka på dom men det är sannolikt föga utvecklade.

Vad menar du med "sliter på knät"? Vilken typ av skada dras du med?

Utan att veta hur då åker rent tekniskt, vilken fysisk kondition du besitter eller var du tänker åka kan man föreslå följande.

- skidor i den egen längd minus 5-10 cm
- inte för breda (kan ge moment på knät i visa lägen) max 80 mm under foten
- mjukt flex
- inte för snäv radie, r=17-18 m ca, möjliggör kontrollerad hasåkning (bra om man vill spara knäna)
- rocker, visst underlättar svänginitiering men även hasåkning
- Bindningar av god kvalitet, servade och RÄTT INSTÄLLDA, i ditt fall kanske ställda något i underkant. Viktigt att du verkligen kommer ur bindningarna i ett kritisk läge.
- undvik ojämn terräng till en början

Sen förstås rehab, systematisk träning, bygg upp musklerna runt knäna, det finns inga genvägar!

/Ace DG

Senast ändrad:
För korta skidor ?
Efter rehab från en riktig svår knäskada (tibial kondyl fraktur, ledband av osv) bag började åka igen på 181cm r17 skidor. Men jag upptäckt snabbt att jag trivdes bättre på storslalom skidor som har ännu längre radie. Jag var också överraskad att det hjälpt att byta till en styvare pjäxa. Jag tog ner DIN från 8 till 6 men hoppade ur bindningarna med första svängarna....då blev det snart tillbaka på 8.

För korta skidor ?
Hej

Tack för bra svar. Jag tolkar svaren som att jag bör låta både blades och Head-skidorna stanna hemma =)
Min knäskada beter sig som så, att när jag vrider knät i en speciell vinkel, låser sig knät nästa som att det går ur led.
Anledningen till mitt val att åka blades efter att detta inträffade var tron/uppfattningen att risken för att få felskär, råka korsa skidorna eller liknande var mindre med kortare skidor.

Mitt största problem med mitt knä, är inte hård "normal" belastning. Snarare snabba "snärtiga" belastningar i speciella vinklar om man kan uttrycka sig så =) Jag har visserligen tränat väldigt mycket det senaste året med bla cykling, så möjligen bör knät orka lite mera i år.

Jag vill påstå att jag åker ganska bra på blades och kan inte riktigt känna igen mig med "måste väl vara ca: 100ggr större risk att ramla på snowblades än vanliga skidor?" Men det är ju min personliga uppfattning.

Lösningen får nog bli att hyra skidor denna resa och undersöka hur "vanliga" fungerar för mig.

Har ni något förslag på speciell modell eller dyl som jag ska fråga om när jag hyr grejerna, eller skall jag helt gå på "Ace_DGs" beskrivning ?
Jag ser mig själv som en medelmåttig åkare.

För korta skidor ?
Det som är viktigast av allt är att ha en pjäxa som sitter tajt, därmed inte så stor som svenska folket gärna köper för att de är sköna, ska få plats med dubbla sockor etc...

Jobbar själv i butik med just skidor och vet med erfarenhet att skaderisken på knän är mångdubbelt så stor om man har pjäxor med fel storlek och lästbredd! Skaffa lagg i rätt sajz men viktigast ett par pjäxor som sitter riktigt bra. För som sagt; rörelserna som uppkommer av att man åker i för breda och stora pjäxor är skadligt för knän och leder.

Prova runt så kan jag lova att du kan hitta en pjäxa som sitter tajt, tar bort rörelser i foten utan att vara obekväm, ge blodstopp och så vidare. Och betala lite extra över din budget om så krävs, vissa saker går ej att kompromissa med, pjäxor är en av de!

Tillbaka
Topp