För långa skidor?

För långa skidor?
Hej, i extas över ett billigt pris klickade jag hem ett par Blizzard Cochise 192cm (enda som fans), nu ligger det till så att jag bara är 175cm lång? Hur stort problem är detta? Skidorna ska brukas i alperna (Chamonix), jag är en duktig åkare som gillar att stå på och åka fort, riktigt fort, tror ni dem kommer funka eller blir det alldeles för långt?

För långa skidor?
Haha, och jag klickade hem ett par i BC Anima i kortaste laget av samma anledning, Synd att det inte var ett par likadana :( ,så hade vi kunnat bytt
Tror dock att du kommer fixa 192orna om du gillar att åka riktigt fort med stora svängar och har bra teknik, Blir ju stabilare med långa skidor. Sen är det ju inte bara din längd utan din vikt som spelar in också.
Ska du köra tajt skogsåkning så kan det ju bli tuffare.
Detta kanske hjälper dig om du inte redan har läst:
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2015-2016-blizzard-cochise/2

Senast ändrad:
För långa skidor?
Tänk på hurmycket rocker de har och hur tunga de är. Ju mer rocker desto längre klarar du av då kant mot snön fortfarande är mindre. Ju tyngre de är i kombination med längden desto svårare blir det med smidigheten

För långa skidor?
Hur mycket taper det är spelar också in. Dvs var tip och tail smalnar av.
Bredaste punkten på skidans tip / tail ligger längre in på en skida med mycket taper.
Detta gör också att du får lite kortare effektiv kant.
Lång tip/tail rocker och mycket taper gör att du kan välja en längre skida.

Tillbaka
Topp