För lätt?

För lätt?
Hej, jag ska till Chamonix ett par månader i vinter och tänkte därför investera i ett par skidor för att kunna gå lite toppturer. Har sapant in ett par salomon qst 118 185 och har planerat att montera ett par shift bindningar på dem. Jag är 183 och 65 kg varpå min fråga, är jag för "lätt" för så pass breda skidor eller bör jag satsa på något smalare?

För lätt?
Så länge det snöat tillräckligt mycket är det svårt att vara "för lätt". Blir detta din enda skida skulle jag personligen valt en lite mer allsidig. Har du fler skidor att alternera mellan är det bara att köra!

Är själv 180cm 70kg och åkte mestadels på 185cm 108mm vilket jag tyckte fungerade bra. Visst hade det varit trevligt med något bredare de gånger de dumpat ordentligt, men fungerade bra även när allt puder blivit uppåkt och någorlunda smidiga uppför. Hade ett par SL-skidor för pisten också som bara användes några få gånger.

För lätt?
Så länge det snöat tillräckligt mycket är det svårt att vara "för lätt". Blir detta din enda skida skulle jag personligen valt en lite mer allsidig. Har du fler skidor att alternera mellan är det bara att köra!

Är själv 180cm 70kg och åkte mestadels på 185cm 108mm vilket jag tyckte fungerade bra. Visst hade det varit trevligt med något bredare de gånger de dumpat ordentligt, men fungerade bra även när allt puder blivit uppåkt och någorlunda smidiga uppför. Hade ett par SL-skidor för pisten också som bara användes några få gånger.
Har ett par andra skidor (96mm) som passar bättre för pisten, så dessa skulle bara användas när det snöat rejält eller när det är tur på G.

För lätt?
118 i bredd är bara lämpligt att tura med när det snöat rejält, blir inte speciellt skönt att gå med om det är minsta hårt någonstans.

Så det är väl som vanligt avvägningen om hur mycket du kommer tura och hur mycket du kommer åka nedför. Du kommer inte ha något problem med flytet iaf.

qst 118 + shift är för övrigt väldigt tungt! :)

För lätt?
118mm är jäkligt tråkigt o tura med om det inte är nysnö. Så fort det är lite hårt eller vindpinat och du måste gå på skrå kommer du få anstränga dig betydligt mer än om du hade haft en lite smalare. Det är såklart görbart men har du övervägt typ qdt106 eller blank ifrån Salomon istället? (Om nu salomon lockar) För misstänker att nysnö och turande inte alltid kommer sammanfalla.

Tillbaka
Topp