För stora fötter!?

MackeN

Ny medlem
För stora fötter!?
Börjar bli riktigt trött.. Mina gamla salomonpjäxor har hängt med i nio år och jag är sugen att byta till nya, styvare.

Då jag behöver storlek 30,5 pratade jag med diverse sportshopar i Sundsvall och Vemdalen innan säsongen började som GIVETVIS skulle hjälpa mig.

Vad händer? Inte en jävel i stan vill/kan ta hem pjäxor!? Då måste jag ju lova att köpa dem...

Skiter i Sundsvall då så tar jag hjälp av handlarna kring Vemdalen, alltid är det väl nån som vill kränga grejer..

GIVETVIS ska man fixa så jag kan åka i nya pjäxor. Jojomän!!! Klart de´...Proffsig och kunnig personal på golvet på Skalet ringer och donar, men måste till slut krypa till korset och erkänna: Tar vi hem dessa pjäxor och du inte vill ha dem så blir det bara en kostnad...
Men hur i helvete kan jag vara den ende skidåkaren med stora fötter!!!!!!!!!!!?

Nu inser jag att det enda rätta är att ordna en resa till den kungliga huvudstaden och viga en dag åt besök på Alpingaraget inför nästa säsong eftersom de åtminstone tar hem stora pjäxor.
Då de stora storlekarna verkar ha gått åt i rasande takt och jag vill ha möjligheten att prova flera märken/modeller får jag ge mig till tåls tills man fyller lagret nästa år, och limma/tejpa gamm´pjäxorna så de håller en såsong till.
Är det nån som äter stora pjäxor?
För inte är det väl skidåkare med stora fötter som köpt dem ifrån Alpingaraget?!
Åsså snackar Romer, muslimer och handikappade att dom känner sig diskriminerade....faan, jag ingår ju nu i samma grupp, kanske jag kan ta detta med DO? Blir bara så frustrerad!!!! Väntar på svar från en liten butik söder om stan som inte ingår i nån fet kedja som kanske kan hjälpa till, kan inte de får jag surt invänta nästa år...

För stora fötter!?
Butiker tar ju ofta bara in de storlekar de får slutsålt. Skulle man ha stora lager på 30,5 och över det så hade de sällan blivit sålda. Det är inte lätt att sitta som butiksägare i denna frågan heller, tyvärr.
Min erfarenhet av de butiker jag jobbat i är att upp till 30,5 är ofta i lager. Kanske inte i alla modeller, men i alla fall de vanligaste.

Jag har ju bara 44-46 i skostorlek och därmed 28,5 i pjäxstorlek, vilket är betydligt mindre än vad du har - och upplever själv att det är svårt att köpa skor ibland. Man får vara på hugget när säsongens nyheter kommer. (Du bör ju ha strl 47-49 ungefär)
Men så är det ju i alla branscher, när butikerna fylls finns ju hela sortimentet och man har full valfrihet. Har man lite udda storlekar, eller särskilda krav - då bör man vara på hugget när butikerna får in grejjer.

För stora fötter!?
Har samma problem!! Sitter m ett par gammla pjäxor och har storlek 48,5. Vilka tillverkare gör pjäxor i denna storlek? Samt fins det ngn tillverkare som gör en styv freeridesko med "gåläge" ? Köpte för snart 15 år sen Nordica Next 80 med gåläge som var helt fantasiska. Har sedan dess fått åka Salomon X-wave 8 st 31-31,5 i fem år. Saknar dock gå läget när man går på skinn. Dessutom skulle jag vilja ha en lite styvare pjäxa då jag e ganska lång, tung och relativt stark. Tittade på Salomons hemsida och deras Quest modeller går bara upp till 30. Någon som har en aning om detta Tacksam för svar:)

För stora fötter!?
Jag är inte helt säker, men jag tror att Strolz finns i upp till motsvarande EUR storlekar 51-52, alltså ca mondo 32-33. De går även att pressa ut en del (i extremfall), så den yttersta gränsen här bör väl ligga på (min gissning) skostorlek 53-55 någonstans.
Strolz finns i typ alla välrenommerade skidbutiker i Sverige.

Givetvis har inte handlaren denna storlek hemma, men en strolz går ju inte att prova innan du köpt den så det spelar ju ingen större roll. Bara att boka tid, och se fram emot pjäxornas rolls royce :D

För stora fötter!?
Har själv haft stora pjäxproblem de senaste åren. Problemet för min del har varit att jag är lång 2m, tung 105kg, normala/smala fötter och har en bakgrund som tävlingsåkare. Det är väldigt få pjäxtillverkare som gör styva pjäxor med smal läst. Oftast finns det pjäxor -32,33 men då är det alltid i den breda modellen och oftast väldigt mjuka(nybörjar-medelgod). De flesta till tillverkare gör bara styva och smala pjäxor -29,30. Några få undantag är tex Technica och Full Tilt som gör -31. Behöver man större än det är det precis som Nojlas skrev Strolz som gäller. Har själv ett par sådana som visserligen sitter som handsken men som jag upplever är för mjuka i plasten, speciellt nere i foten. Detta märks när man kör hårt i stökig/ojämn terräng genom att man tappar kantkänslan. Detta pga att pjäxan blir bredare nere i foten när den flexas. Detta problem kan vara åtgärdat nu när Strolzpjäxorna har modifierats(jag har 2009års modell). Dock tycker jag att detta problem är såpass stort att jag istället kör med ett par utblockade Technica strl 31(har själv 31,5-32 stora fötter). Har ni funderingar angående stora pjäxor får ni gärna maila mig. Har nämligen testat en ansenlig mängd pjäxor de senaste åren. Har även en del pjäxor som jag kan tänka mig sälja om någon skulle vara intresserad.

Tillbaka
Topp