För stunden besviken på Monster 70

Victims

Ny medlem
Åkte ett par timmar på mina nyköpta Monster iM70 184 cm igår och tyckte i alla fall just då att skidan tyvärr inte motsvarade förväntningarna. Skidan har ju fått väldigt bra omdömen i olika skidttester och här på Freeride.nu. Skidan har beskrivits som lättåkt och rolig överallt, i pist och offpist, både korta och långa svängar. Igår upplevde jag skidan som ostabil och svår att få in i sväng. Långa svängar i hög fart gick bra men att börja svänga kort i lägre hastighet var knepigare, ytterskidan ville skära ut. Ska inte Monster 70 vara kvick i sväng?

Testade för ett litet tag sedan Salomon Scream 10 Pilot och upplevde den som väldigt kul och lättåkt, lätt att komma in i sväng med samtidigt som den var stabil. Men om man ska tro på tester så skulle Monstern vara bättre än Screamen på nästan alla punkter. Så upplevde inte jag det. Några fler som har liknande erfarenhet?

Köpte inte skidorna med Tyroliabindningarna som skulle följa med utan med ett par Salomon S810 bindningar som har en liten platta. Bindningarna ser dock ut att vara monterade för långt bak. Hur påverkar det en skida, kan det vara det som är orsaken till att skidan kändes orolig och svår att få in i sväng? Skidan är framtung, när jag står på ena skidan och drar upp den andra skidan tippar brättet ner mer än vad jag är van vid från andra skidor. Kan det vara ett tecken på att bindningen är placerad för långt bak eller är S810:ans framdel väldigt tung?

Några kommentarer?

Hej!

Monteringen av bindningen är lätt att kontrollera. På mitten av din skidsko finns en markering som visar, jo självklart, just mitten på skosulan. Vid en neutral montering ska denna markering överensstämma med den markering som återfinns på skidan. Denna markering är oftast ett streck eller en liten pil. Om dessa två markering (skida-sko) är mer än 1 cm ifrån varandra är bindningen felmonterad.

I teorin innebär en för långt bak monterad bindning att det blir svårare att initiera en sväng och skidan känns svårsvängd. Detta kan var ditt problem.

Monster 70 är en betydligt styvare skida än Scream 10 pilot vilket gör att den behöver lite mer fart, kraft och teknik för att komma till sin rätt. Vill du göra kortsväng i låg fart står du helt enkelt på fel skidor… Däremot kommer du att upptäcka att skidan är svarar direkt och är riktigt kvick när det börjar gå lite fortare.

Men en kvalificerad gissning är att din ”carvingteknik” inte är den bästa. Ett par nya skidor har oftast ”elakt” vassa kanter som gör att de känns svårsvängda om man inte behärskar de skärande svängarna. Är man van att göra kortsladdsvängar i låg hastighet känns de mycket motsträviga. Detta är dock ett övergående problem, när kanterna efter några dagars åkning blir lite rundare kommer skidans beteende att förändras…

Jag har inte själv kört Monster 70 däremot på 75 och 85. Det är kanonskidor, men kräver en del av sin förare för att ge full utdelning.

Med vänlig hälsning/MM

Om bindningen sitter för långt bak så kan skidorna uppföra sig som d bekriver. Det är ju lätt att kolla, klicka bara i pjäxan och kolla om mittmarkeringen på pjäxan motsvarar motsvarande markering på skidan. Är du inte ovanligt vig är detta enklare att utföra antingen med extern hjälp eller med pjäxan löst (dvs inte på foten).

Själv har jag inte kört skidan i fråga, men generellt skiljer det en hel del hur olika skidor går in i sväng, även om de skulle ha samma mått på sidoskärningsradien. En enkel som påverkar är helt enkelt hur mycket kurva det är i skidans absoluta framdel. Det är inte bara bra at skidan går in lätt i sväng. Med bättre teknik vill man jobba mer aktivt och få ut sidan längre från kroppen innan man börjar skäret och då är i regel än skida som inte suger in i sväng så mycket av sig själv bättre.

HitMe

Jag kan hålla med dig om att Monster 70an inte motsvarar mina förväntningar efter ett par veckor på dem. Men i mitt fall är det inte för att de är svåra att få in i sväng eller att de skulle vara ostabila, jag har aldrig åkt på en så lättsvängd skida som ändå är så stabil. Däremot skulle jag absolut kunna tänka mig att gå upp i bredd till 75an eller möjligtvis 85an.

70an är riktigt vass i pisten utan att vara pistsmiskare och fungerar bra utanför utan att vara flaggskepp i det djupa. Om jag hade valt skida idag skulle jag gått upp i bredd pga. att jag tycker skidan är så extremt lättåkt. Nu hjälper väl antagligen inte detta dig någonting men för andra potentiella köpare till iM70 så råder jag dem till 75an iaf.

Åk lite till på 70an så kommer du varken ha problem med sväng eller stabilitet. har kört mina på allt från räfflad blåis till knädjupt och de fungerar mycket bra men dock inte kanon.

Åk väl.

Personligen tycker jag att Salomon har fått lite dåligt betyg i testerna i sverige. Jag har personligen inte testat Scream 10 pilot men där emot Crossmax 10 som är väldigt lika Screamen. Crossmaxen har fått lite ljummen kritik här hemma med omdömmen som dåligt isgrepp och inte så mycket drag ur svängarna. Skidan har däremot fått mycket fin kritik i Nord Amerika och jag själv tycker , efter ett test, att skidorna hade ruggigt bra isgrepp samt att det inte fanns någon gräns för hur djupt man kunde lägga ned i svängarna.
Vad det gäller Monster 70 vet jag två mycket duktiga skidåkare som testade dem och tyckte att dom var mycket bra men inte så bra att dom ville byta bort sina X-scream.

Mina Extrem 5X5 tycker jag är kanon!

Henrik

Testa att mycket försiktigt trubba av stålkanten två-tre cm mer än vad den är nu (mätt på anläggningsytan mot snön). Jag vet inte hur Head brukar göra från fabrik, men tex nya Salomon är rundade ganska långt när de är nya. Man tappar en del av isgreppet och skidan blir inte lika aggresiv för en driven åkare, men den blir lättare att ha att göra med. Även en ovan åkare känner klar skillnad mellan helt vasst fram och trubbat tex 3 cm. Mer än så och du tappar för mycket i egenskaper på hårt underlag. Runda inte av kanten, utan gör den bara lite slö så att effekten återställs vid nästa slip.

Ge dem några skiddagar!! Jag kände samma sak när jag bytte från Salomon Crossmax Pilot 10 till Völkl G3. Piloten var ju löjligt enkel att åka på, det krävdes ingenting för att carva på ordentligt. Testade dem visserligen inte i isig backe utan i riktigt torr och fin snö i Nord Amerika. Hade de inte kostat 1200$ så hade jag köpt dem på fläcken, trots att de tydligen tappar spänsten snabbt. Men hur som helst så kändes G3orna väldigt svårjobbade i början. Nu är jag hur nöjd som helst med dem, de går stabilt (mycket stabilare än Piloten) och greppet i svängarna är enormt. Funkar även ganska hyfsat i 4dm puder.

Tack för svaren.
Lösningen finns nog i att åka på skidorna i en backe stor nog för höga hastigheter...

Har kollat mittstrecket på pjäxan jämfört med markeringen på skidan och pjäxans streck är inte mer än högst 5 mm längre bak. Kan det ha någon betydelse för åkegenskaperna och framtungheten? Jag kollade med affären jag köpt skidorna med och de menar att de inte gjort något fel. Visst, de kan flytta fram bidningarna, men det kräver nya hål för bindningens framdel. Fördelen med att få lite bättre balans och egenskaper i skidan överväger nog inte risken för att få in fukt i skidan.

Är det vanligt att en skida är (väldigt) framtung? Det är inget som jag upplevt förut i alla fall. Det borde ju påverka balansen i sidled negativt också d v s när man pendlar foten åt höger och vänster (inget man gör i backen precis men ibland i sittliften...). Kanske finns det tyngder av något slag att sätta på skidan där bak...

5 mm "felmonterad" bindning ligger definitivt inom acceptabel felmarginal. Sannolikt ingenting som påverkar skidkörningen om man inte har "prinsessanpåärtenkänslighet". Nej, jag tror bara du behöver lite mer tid att lära känna skidorna.

MVH/MM

ett bra sett att bli nojd e att forsoka testa en skida innan man koper den sa sparar man bekymmer i de flesta butiker kan man hyra skidor och sedan nar man hittat ratt skida drar de bort hyrpriset fran priset pa skidan du koper bara ett tips.

Hej igen
BASSEBUS, såklart du har rätt, och det är inget nytt, visst bör man testa skidorna innan man köper. Men monsterskidorna är nog vinterns mest omtalade skidor och då i stort sett bara med positiva ordalag. Då jag var ute efter ett par skidor av den typen och det dök upp ett erbjudande att få köpa ett par billigt, och det bara fanns ett par kvar i den längd jag ville ha, så blev det inte mycket tid över till provåk... Jag chansade.

I rubriken på detta inlägg står det "för stunden missnöjd" och jag tror att det är så. När jag får åka på dem "på riktigt" kommer vi alldeles säkert att komma överens. (Återkommer med betyg senare.) Men jag är fortfarande förvånad över framvikten...
Hej så länge

Att testa är inte alls så bra som ryktet säger, i alla fall inte om man vill utvecklas lite. Som det verkar på denna tråd är det om behövs för Victim endast lite inkörning. Jag är rätt säker på att, ger han Headskidorna en chans kommer han gilla dem. Kanske måste han bättra på tekniken lite, möjligen bör han köra lite fortare och eventuellt kan det vara en bra ide att ta i lite mer. Om han är beredd att satsa lite tror jag att han inte bara att han kommer gilla sina nya skidorn mer än de gamla (ett "tillbakabyte" efter ett par veckor brukar säga mer om den nya skidan relativt den gamla än själva bytet i sig) han kommer antagligen också att ha blivit en bättre skidåkare.

Poängen är att om Victim hade testat är chansen stor att han hade fastnat i en för "låg" skida och inte fått den impuls att gå framåt som han får nu. Men andra ord, test är inte alltid bra och intrycken från ett personligt skidtest bör defiitivt diskuteras med någon erfaren skidrekomenderare.

Om Victim inte är intresserad av lägga tid och kraft på att bli bättre utan verkligen vill ha något maximalt lättåkt som passar hand nuvarande nivå, då är testning helt riskfritt.

HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Tillbaka
Topp