För unga för att få hyra stuga :/

RehauZ

Ny medlem
Tja, jag och några kompisar har planerat att dra upp till vemdalen i vinter men när jag snackade med dom i vemdalen så kom det fram att vi måste ha med minst 2st som är över 20? och eftersom vi är 18år så får vi alltså inte hyra stuga i vemdalen. Så nu har vi ingen aning om hur vi ska göra, anledningen till att vi skulle åka till just vemdalen är att det var billigt att hyra en stuga och att det är ett bra ställe med bra park. Så nu vänder jag mig hit och undrar om någon här har något förslag på hur vi ska göra nu? Vi är så ***** sugna på att åka till en större backe och hänga kvar i skövdebacken hela året utvecklas ingen av så där jätte mykt. Hoppas att någon kan komma med ett bra förslag.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
måste dem som är över 20 vara med på resan eller måste de bara boka?
i sånna fall kan ju nån förälder boka

Ramundberget har bättre park och boenden där man får bo när man är under 18 år till och med. Visst är det lite smådyrt men en del veckor är boendena faktiskt rätt billiga.

MSstadig sa:
Ramundberget har bättre park och boenden där man får bo när man är under 18 år till och med. Visst är det lite smådyrt men en del veckor är boendena faktiskt rätt billiga.
Jo jag kollade precis på just Ramundberget men som du sa så är det rätt dyrt men parken verkar vara väldigt bra. Ska snacka med dom andra och se hur det blir med den ekonomiska delen.

brukar vara så att det finns en annsvarig som skriver på alla papper som måste vara över 20, sen ska de finnas en till över 20 men de hade inte vi när vi va i tandådalen men de funka ändå:)

I Idre behövde man inte heller vara 20 för att få hyra stuga. Va så förut iaf. Kan väl inte direkt påstå att de är någon speciellt bra park, och inte heller något vidare nattliv!

honeback sa:
I Idre behövde man inte heller vara 20 för att få hyra stuga. Va så förut iaf. Kan väl inte direkt påstå att de är någon speciellt bra park, och inte heller något vidare nattliv!
Och det är dyrt som f'n att bo där...

nån som vet hur det är med 20 års gräns i norge lr beror det på vilket bolag men hyr av?
och finns det inge sätt att fräldrar kan skirve på som ansvarige osv. men sen bor men där själva?

om ni ber en 20 åring hämta ut nyckeln lr era föräldrar oxå drar ni till stugan själva, fast då är det den som är över 20 som har ansvar för den

eller så drar ni till kungsberget och bor på vandrarhem i sandviken och festar i gävle

det är jävligt konstigt att man måste ha 2 över tjugo... :S
Om tex en ensamstående förälder eller nån morfar/farfar vill åka upp me sina bar/barnbarn får dom alltså inte det? (det är klart det finns undantag, men ser ingen mening i den regeln :/)
Har mycket svårt att tro att man måste vara två över tjugo...(även om man kanske måste det ändå :S)

Senast ändrad:
honeback sa:
Det blir vad man gör det till, jag åkte till Idre på sportlovet och det var löjligt roligt. Utsikten körde ju på hela veckan.

trapp91 sa:
det är jävligt konstigt att man måste ha 2 över tjugo... :S
Om tex en ensamstående förälder eller nån morfar/farfar vill åka upp me sina bar/barnbarn får dom alltså inte det? (det är klart det finns undantag, men ser ingen mening i den regeln :/)
Har mycket svårt att tro att man måste vara två över tjugo...(även om man kanske måste det ändå :S)
Håller med totalt !!!!

Vi ska åka med resdax till hemsedal i vinter, alla är under 18 men vi får ändå egen lägenhet.. Allt som behövs är intyg från föräldrarna som man skickar in till resdax så fixar dom det. Så kolla om det inte finns nåt resebolag som kör till vemdalen?

Vi va till vemdalen förra året. Hyrde hytter vid vargen-backen, har för mig att de hette lillehammerhytterna. Vi va då 16år och de va inge problem. De va riktigt billigt då vi va där åxo, inge lyxhytter men riktigt snälla på plånboken :)

Lee-nus sa:
RehauZ sa:
hör av er när det drar ihop sig så kanske ni kan få hyra min stuga... :)
Vi hade tänkt lägga in en bokningsförfrågan idag :P Vad är det för stuga du har då? Hur stor, hur långt till liften och vad för pris?
30 kvm, 50 meter från stjärnliften. 1500/vecka... nåt i den stilen
hmm, 30kvm är kanske lite litet:P de e la inga 8bäddar i den? ;) annars var ju priset snäll mot plånboken.

RehauZ sa:
Lee-nus sa:
RehauZ sa:
Vi hade tänkt lägga in en bokningsförfrågan idag :P Vad är det för stuga du har då? Hur stor, hur långt till liften och vad för pris?
30 kvm, 50 meter från stjärnliften. 1500/vecka... nåt i den stilen
hmm, 30kvm är kanske lite litet:P de e la inga 8bäddar i den? ;) annars var ju priset snäll mot plånboken.
haha, nä, det är det så klart inte. det finns två bäddar, men plats för ett antal madrasser så klart. är ni åtta pers, alltså? inte riktigt aktuellt i alla fall då! jag kanske borde läsa ordentligt innan jag skriver! ^^;

men det finns ju vandrahem och hotell, då slipper ni fixa mat ;)...

Faan va dåligt, jag och en kompis hade oxå tänkt åka dit, men vi är bara 16 så då lär det ju inte bli nått av med det...=(

de här är de sämsta ja vet vill till fjällen i vinter meen man får oftast hyra privat är 19 och polarna 18 de suger ! i norge äre 20 i princip överallt skriv hur ni gick tillväga osv osv massa info tack !

JMuhr sa:
Faan va dåligt, jag och en kompis hade oxå tänkt åka dit, men vi är bara 16 så då lär det ju inte bli nått av med det...=(
Dra till ramundberget då, det ligger ju strax över vemdalen och verkar vara sjukt mykt bättre, om ni bara va 2 st så tycker jag ju att ni ska kolla me lee-nus om ni kan hyra hans stuga isf.

GuMo i Sälen har 18-årsgräns tror jag, de hade iaf det för något år sedan. Dom har dock mest stugor runt Lindvallen, men det är ju bara å ta bilen till Tandådalen! Gött å se lite mer folk från skaraborg här!

Jag har en 3 bäddars studio i björnrike hotell som man i nödfall kan bo 4 i . Kan tänka mig hyra ut den mot en deposition som återfås om allt är i sin ordning
Skidbuss mellan björnrike-vemdalsskalet- klövsjö, samma liftkort

Senast ändrad:
simon_l sa:
Vi ska åka med resdax till hemsedal i vinter, alla är under 18 men vi får ändå egen lägenhet.. Allt som behövs är intyg från föräldrarna som man skickar in till resdax så fixar dom det. Så kolla om det inte finns nåt resebolag som kör till vemdalen?
hehe jag o grabbarna (90or 89or) ska också med resdax till hemsedal vecka 1, vart kommer du ifrån och när ska du åka?

Senast ändrad:
I kläppen kan man boka på någon som är över 20 och sen dom som hämtar ut nycken behöver inte vara den personen. så gorde vi förra året.
så bara be päronen boka så är probemet löst, så funkade det där ialla fall.

det var det sjukaste jag hört! tänkt så vill man upp ensam då??? är ni 18 år är ni myndiga.. borde inte det räcka? går det inte att föreldrar bokar då? elr måste det vara med 2 st över 20 år i stugan?

TheFibretech sa:
det var det sjukaste jag hört! tänkt så vill man upp ensam då??? är ni 18 år är ni myndiga.. borde inte det räcka? går det inte att föreldrar bokar då? elr måste det vara med 2 st över 20 år i stugan?
Det där är ju lite halvtokigt enligt mig 2 st som är 20 år måste bo i stugan/lgh under vistelsen de är som du säger tänk så vill man åka själv eller som någon annan skrev här längre upp att om man är ensamstående och vill åka dit med barnen hur blir det då ? ja tycker skistar kunde ta och ändra om lite i reglerna iaf !

myrshlok sa:
nån som vet hur det är med 20 års gräns i norge lr beror det på vilket bolag men hyr av?
och finns det inge sätt att fräldrar kan skirve på som ansvarige osv. men sen bor men där själva?
det är 20 års gräns i norge, inte bara för att hyra stuga men även på de flesta uteställen. Du ska ha sk. branschekort eller liknande för att kunna göra riktiga utgångar i norge. Har du tur får du ett fett kryss på handen och har rätt till att köpa endast öl och annan dryck som är under 22% annars får du "fönstersupa" utanför. Hur som helst, boendet går att fixa genom att du hyr av en privatperson + att det är absolut det billigaste och bästa sättet att bo i norge. Själv gick ja in på www.finn.no, sökte på hemsedal (där jag var) sen hittade jag boende där. Mycket billigare än resebolagen + samma läge vid backen. Så hittar du ett boende via en privat person + köper resan dit med säfflebussen eller liknande kan du komma över en ruskigt billig skidresa till norge. PS: ha med er starksprit + kött för som du vet är norge utanför EU = kött svin dyrt + du har rätt att ta in ett 6-pack mellan öl i norge från swe :DS

Persson1990 sa:
simon_l sa:
hehe jag o grabbarna (90or 89or) ska också med resdax till hemsedal vecka 1, vart kommer du ifrån och när ska du åka?
grabbar ta med er mycket alkoholhaltig dryck som kan förtäras hemma eller fram med falskleggen! för hemsedal är griniga som fan på uteställena :P

Muse sa:
Persson1990 sa:
simon_l sa:
grabbar ta med er mycket alkoholhaltig dryck som kan förtäras hemma eller fram med falskleggen! för hemsedal är griniga som fan på uteställena :P
vi kommer ha ett extrasläpp efter bussen som vi fyller med alkoholhaltigadrycker så det lär nog inte bli några problem ;)

+ en fråga: vi ska åka vecka 1 och är det någon som vet hur det är i hemsedal då, ang park, snödjup, liftar osv. ( om man jämför med föregående åren )

Norska tullen är riktigt griniga. Har ni otur blir ni av med alltihopa när ni passerar gränsen . Det hände ett par kompisar,när ni åker till Norge reser ni ut ur EU

Tillbaka
Topp