Föräldralediga i alperna i december, hur gör vi?

Barnledig

Ny medlem
Hej! Vi är två skidtokiga föräldrar som kommer åka ner hela december med vår son som är 1 år. Vi har tänkt oss att ha barnvakt på förmiddagarna för att då kunna åka tillsammans. Vi vill gärna ha råd om var vi ska åka med tanke på att vi vill hitta en bra barnvakt, helst svensk. Vi vill ha en lite större by så att man kan hitta på aktiviteter med ett barn, det får gärna finnas badmöjligheter. Vilket är lättaste sättet att hitta boende, är det lätt att göra det på plats (vi är inte speciellt kräsna).

Andra råd tas tacksamt emot!

För att hitta boende rekommenderar jag att skriva till turistinformationen i den ort ni vill till och fråga vad de har att erbjuda. Det funkar bra (i Schweiz, av erfarenhet) om man vill hyra en ferielägenhet, funkar antagligen om man vill ha hotelrum också. Jag rekommenderar att göra det nu och inte vänta tills ni kommer ner, eftersom det då kan vara utbokat eller åtminstone färre saker att välja på.

Åk med de stora researrangörerna som jag ahr fattat det så har många av dem barnvakt! sen när det gäller bad e bad gastein med en viss arrangör bra med bad och runt om kring grejor!

Det finns en del aktiviteter för barn i st anton. Jag hade några kompisar som jobbade som barnvakt där nere.

Har ni kollat på Zell am See / kaprun?
Finns en del svenskar där nere och där är badhus mm. Ett stort plus är ju att Kaprun har en glaciär där snön lägger sig tidigare!

Kolla med bummarna på orten, finns säkert nån som kan tänka sig att vara barnvakt mot en förhållandevis blygsam penning.
Annars finns det en restaurang i Bad Gastein/Angertal som heter Angertal 1180 där de har barnpassning. Vill minnas att det kostade €5/h.

Barnvakt är en bra ide, men mitt tips är att försöka hitta några polare i samma "barnsituation" att åka med. Då kan en person vara hemma med två barn, så åker de andra skidor. Kör man denna ide i halvdagspass blir det del inte så jobbigt för den som är hemma och dels väldigt effektiv skidåkning. Man orkar ju hålla högre tempo en halv dag (så det blir värst för de som åker heldag...).

Vi kör de den här varianten för några år sedan i ValDisere (tre familjer med ett barn vardera på 7mån-2.5 år). Då var två personer hemma med tre barn och resten klämde lagg.

HitMe

Tillbaka
Topp