formgjutning av boots.

bokajsson

Medlem
formgjutning av boots.
tja! har läst på nått forum att det ska gå bra att stoppa in innerskon i ugnen en stund för att sen dra på sig den så att den formar sig efter foten. är det nån här som har tips på hur man gör mer exakt (hur varmt, hur länge, om man ska marinera skon med en schysst marinad först?) vore kanske bra om nån kunde guida mig innan jag stoppar in dom på 250 grader i 2 timmar...
har för övrigt ett par burton moto om det är till nån hjälp.

formgjutning av boots.
Skulle nog inte jag göra om jag var dig. Jag har hört om boots som är konstruerade så att man skall göra (har för mig salomon hade det), men att det skulle vara något du generellt kan göra är jag grymt skeptisk till...

formgjutning av boots.
...

!!!!

...

OBS!!!

...

enligt vad jag vet så är det OLIKA innerskor på OLIKA modeller.. man kan INTE värma alla innerskor på alla modeller. DE billigare (som moto och freestyle., om vi pratar Burton,, men jag skulle chansa på att ALLA (generellt) skor under 2000:- INTE går att värma i en maskin eller i en ugn för den innerskon är INTE gjord för att värmas och formas..

endast de dyrare modellerna där det STÅR att de går att värmas kan man ge sig på.. och då BÖR man ta sig till stadium eller nån annan sportbutik och låna deras värmemaskin.. be bara snällt.

Jag har dyra skor och det står att de går att värma.. jag har inga problem med mina skor och har inte prioriterat att värma och forma dem men de funkar perfekt iaf..

...

värm INTE dina skor OM du inte är helt säker på att din innersko GÅR att forma..

och ang att värma i ugnen.. var beredd på att skor förstörs om du råkar göra fel..

/Pinn

formgjutning av boots.
Som jag skrev i den andra tråden. Råkade komma åt värmeelementet... brännskada... det tar bara en bråkdel av en sekund att få brännskador på skon. Se till att vara ensam dra ur telejacket lås dörren fokusera på det du gör så går det nog bra. Men det måste vara rätt sko (fast det borde man nog fatta vid det här laget).

formgjutning av boots.
..

2006 Burton Shaun White.

enligt Tech-sidorna på Burtons hemsida där de beskriver innerskorna: Imprint, Aegis, EMU och alla andra tuffa grejjer så kan man värna alla burtons innerskor som heter IMPRINT.

Imprint 1, 2, 3 & 4

Shaun White skon har Imprint 3 och kan således värmas.

Burton rekommenderar givetvis att värna dem med deras EMU värmeelement där de olika temperaturerna värmer upp olika delar av innerskon så den formas runt din fot mer än runt din vad.

Ta reda på OM de ställen (butiker) där du bor säljer Burtonskor. Ring eller gå dit och fråga Om de har en Burton värmemaskin , en så kallad EMU ( http://www.burton.com/eu/gear/tech/...=2&techComponentID=6&techSubcomponentID=9#emu ) och gå dit å få dina innerskor värmda.

Att värma dem i ugnen får du göra som du vill. alla garanti försvinner så fort du gör hemmakok..

/Pinn

formgjutning av boots.
exakt, alla burton skor som har imprint kan man värma, det blir dock bara hälen, och man ska göra det i en affär som har de rätta verktygen. Tex 32s skor, där formgjuter man hela skon, men samma sak där, gör det med rätt verktyg.

formgjutning av boots.
ville bara meddela att jag är klar nu. gjorde det hemma i ugnen och det gick hur bra som helst. sitter som handen i handsken eller hans i greta, ja ni fattar.
receptet löd såhär:
sätt ugnen på ca 70 grader. ta ur innerskon. stoppa in den i ugnen. ta ut den efter ca 5 min. sätt på dig innerskon och skon. ha på dig hela klabbet i ca 15 min eller tills de har kylts av.
ett chilenskt rött vin passar utmärkt till det hela.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp