I mitten av sæsongen 2006 hade jag vældigt stora problem med smærtor runt smalbenen, så stora att jag oftast bara klarade av ett åk per dag och det på smærtstillande tabletter. Till slut fick jag nog och køpte mig ett par nya pjæxor med formsprutad innersko (Comformable) och problemen upphørde næstan omedelbart. Hur mycket som var innerskons førtjænst och hur mycket det hjælpte att få en ny pjæxa som var utvald av en duktig bootfitter (Surefoot) vågar jag inte svara på, men det var vært varje krona. I paketet ingick æven en comformable-sula vilket sækert bidrog det också. Jag tror det ær vældigt individuellt hur mycket du vinner på att byta till sprutad innersko/ny pjæxa/formad sula men jag tror inte att det kommer att gøra saken sæmre direkt. Snarare ær det væl en kostnadsfråga, mina pjæxor slutade på strax under 7000 kr och nu en och en halv sæsong senare ær innerskon i stort sett slut. Smærtan man upplever nær innerskon sprutas tycker jag i sammanhanget ær helt obetydlig, det går inte øver huvud taget att jæmføra med den smærtan jag kænde i smalbenen efter några timmar på berget i mina gamla pjæxor. Mitt tips ær att inte snåla på pjæxorna, bættre att spendera lite før mycket och bli av med många timmars lidande æn att førsøka ta sig igenom ænnu en sæsong av smærta. Lycka till!