Formspruta innerskon?

thobie

Medlem
Formspruta innerskon?
Jag har jätte problem med att jag får benhinneimlfammation av all parkåkning..
är det nån som har nått tips på hur jag kan unvika det??

va på alpin garaget och frågade och dom rekomenderade att formspruta innerskon?

Formspruta innerskon?
ja de är nog bra.. då sitter ju skon bättre runt foten.. och kanske uppstår då inte domhär problemen?

jag hade ont ett tag.. men så slutade jag knäppa mina pjäxor stenhårt och körde lite lösare.. det hjälpe för mig

Formspruta innerskon?
jeppenator sa:
jag hade ont ett tag.. men så slutade jag knäppa mina pjäxor stenhårt och körde lite lösare.. det hjälpe för mig
Hmmm... det är väl det där som gör att många FÅR ont i benhinnorna. Lösningen brukar vara att knäppa pjäxorna hårdare. Och så vet jag att det finns lösa "plösar" att ha längst fram mot pjäxan som formas efter smalbenet.

Formspruta innerskon?
Jag skulle inte rekommendera att spruta en innersko om du inte har stora problem med att hitta pjäxa som sitter fast bra runt foten. Det gör (allt som oftast) oerhört ont att spruta, och sedan kommer pjäxan sitta så hårt att du kommer behöva ta av dig den flera gånger om dagen. Satsa istället på t ex ett "Booster Strap" så att plösen ligger slickad mot smalbenet hela tiden. Det går även att göra ett smalbensskydd av en bit pet-flaska och skumgummi.

Formspruta innerskon?
JockeSki sa:
jeppenator sa:
Hmmm... det är väl det där som gör att många FÅR ont i benhinnorna. Lösningen brukar vara att knäppa pjäxorna hårdare. Och så vet jag att det finns lösa "plösar" att ha längst fram mot pjäxan som formas efter smalbenet.
Jepp, många får problem pga att det blir en glipa mellan smalben och plös. Därmed skapas hårdare smällar när smalbenet tar kontakt med plösen.

Formspruta innerskon?
att knäppa pjäxorna lösare är verkligen inget att rekommendera, många får som redan nämnt sina problem från just detta. istället för att formspruta hela innerskon kan jag istället rekommendera dig att formgjuta bara sulan, detta är känt för att kunna avlasta benhinnorna en del. vidare så måste man ju påpeka att det går att komma runt många problem med benhinnor med träning. benhinnorna kan du inte träna upp, men genom att träna upp knän, vader och andra intilliggande muskelgrupper avlastar du benhinnorna som då slipper en del stryk. somliga tycker kanske att hästliniment is the shit, men det dämpar bara smärtan och gör ingenting åt inflammationer vad jag vet.

Formspruta innerskon?
Utter sa:
Jag skulle inte rekommendera att spruta en innersko om du inte har stora problem med att hitta pjäxa som sitter fast bra runt foten. Det gör (allt som oftast) oerhört ont att spruta, och sedan kommer pjäxan sitta så hårt att du kommer behöva ta av dig den flera gånger om dagen. Satsa istället på t ex ett "Booster Strap" så att plösen ligger slickad mot smalbenet hela tiden. Det går även att göra ett smalbensskydd av en bit pet-flaska och skumgummi.
1 poäng till Utter! Gjorde formsprutade innerskor av samma märke som Alpingaraget säljer, kan säga att det gjorde ingen som helst nytta för benhinnorna. (De sprutade innerskorna blev i.o.f.s. inte alls bra, men det är en annan story) Originalskorna var faktiskt bättre, så nu åker jag på dem. (och tänker bränna mina 2600-kronors innerskor på nästa majbål). Booster-strapen var dock sjukt bra. Rekommenderas skarpt.
Köp booster-strap och sen ett rehabiliterings-gummiband (hittar du i en sportbutik) fäst i något tungt och kör "tålyft". Bygger upp musklerna runt smalbenets framsida, hjälpte för mig... Jag förutsätter att dina pjäxor är höga och ger jämn och bra avlastning över hela benet, om inte så vet du var du ska börja åtgärda problemet.

Senast ändrad:
Formspruta innerskon?
Booster-strapen is the shit. Hjälper till sjukt mycket att få pjäxans tunga tight mot skenbenet.

//H

Formspruta innerskon?
Fràgan kvarstàr om det verkligen är pjäxan som är problemet. Landar man bakvikt ofta sà fàr man ju jäkligt ont i framsidan av smalbenet. Sà sluta landa bakvikt. Raka av hàret pà framsidan pà smalbenet gör en del.

Det är en liten del av de teorier om problem o lösningar i ämnet, prova även att söka i forumet pà relevanta ord sà finns det massor!

Formspruta innerskon?
spänn åt pjäxan hårt runt benet så att det inte blir något glapp så gjorde jag och det blev bättre i alla fall. använd också pjäxor som är bra för benhinnor

det är mina tips:P

Formspruta innerskon?
Pjäxan är en del av problemet och vissa kan bli hjälpta av en bättre anpassad pjäxa. Men det går nog inte att komma undan helt hur bra pjäxor man än har utan det är att sluta landa med bakvikt som gäller och det är nästan helt omöjligt att undvika det med...

Därför proffsåkare landar switch så ofta?? =)

Formspruta innerskon?
Alla har missat det så nu kommer den ultimata sanningen.
Köp pjux i rätt storlek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I stora pjäxor far du bara runt o studsar mot pjäxans kanter och förvärrar allt.
Sedan hjälper det mesta som kommit fram boosterstrap, lösa plösar, formsprutade plösar, lära sig landa rätt. VIKTIGT VIKTIGT.
Det hjälper även att bygga upp bakkappan på pjäxan lite, 2-3 cm eller så. Slakta ett gammalt fotbollsbenskydd. 9 av 10 benhinneproblem inom skidåkning kommer från bakvikt i åkning eller landningar.

Formspruta innerskon?
Jag, samt 95 % av mina vänner har också haft problem med benhinnorna, som de flesta skidåkarna.

Sen jag bytte till softboots har jag haft ont i benhinnorna kanske engång per säsong men då har jag åkt väldigt väldigt många dagar i sträck.

En kompis hade jätte jätte mkt problem med benhinnorna, han vilade flera månader men så fort han åkte kom det tillbaka. Han köpte rossingnol scratch pjäxan och vips va det inga problem!

Formspruta innerskon?
Jag funderar skarpt på ett par flexon av just den anledningen olofm men den skall vara en av de styvaste pjäxorna i världen i flexet bakåt sägs det och jag tycker att det borde vara bakåt man behöver flex för att klara kassa landningar? någon som vet bättre och kan förklara?

Formspruta innerskon?
Utter sa:
"oerhört ont att spruta" visst det blir ett rejält tryck vid gjutning men 10min med lite tryck är väl inget att klaga på. Sedan måste jag säga att för mig har formsprutade innerskor, gjuten sula o plös funkat sjukt bra. Självklart väldigt viktigt med rätt storlek, även uppbyggnad av bakkappan och Bootstraper är bra sätt att motverka dessa problem. Sen som alla säger så är bakvikt vid landning roten till "allt" ont. Pjäxorna ska sitta åt, se till att ha rätt flex för din vikt/åkstil.

Senast ändrad:
Formspruta innerskon?
NiclasK sa:
äh bara man landar som man ska så är det inga problem:P
väldigt konstruktivt svar... :/ uppenbarligen hjälper väl inte det, eller så gör han väl inte det i någon utsträckning? men det är klart, HAN kanske har enorm hjälp av ett sånt svar.

Formspruta innerskon?
sethrobH sa:
Utter sa:
"oerhört ont att spruta" visst det blir ett rejält tryck vid gjutning men 10min med lite tryck är väl inget att klaga på. Sedan måste jag säga att för mig har formsprutade innerskor, gjuten sula o plös funkat sjukt bra. Självklart väldigt viktigt med rätt storlek, även uppbyggnad av bakkappan och Bootstraper är bra sätt att motverka dessa problem. Sen som alla säger så är bakvikt vid landning roten till "allt" ont. Pjäxorna ska sitta åt, se till att ha rätt flex för din vikt/åkstil.
Då har du förmodligen sprutat för stora skor, och om dom bara lät dig stå i tio minuter så gjorde dom fel. Det tar sprutmassan minst femton minuter att stelna. De sprutskor jag har gjort så har jag aldrig stått kortare tid än trettio minuter.

Senast ändrad:
Formspruta innerskon?
Såg att nån längre upp i tråden skrev att det kan hjälpa att raka benen. Har själv haft lite ont i smalbenet, kan det då hjälpa att raka?

Formspruta innerskon?
ja och nej, hjälper lite mot hårets skavande mot insidan av pjäxan som också är störigt men du blir inte av med fenomenet shinbang på grund av rakning däremot en smooth feeling =)

Formspruta innerskon?
Håret på smalbenen är en faktor som kan irritera benhinnorna, så det är något att rekommendera om ni har problem.

Formspruta innerskon?
Utter sa:
Håret på smalbenen är en faktor som kan irritera benhinnorna, så det är något att rekommendera om ni har problem.
ja tror de kommer bli fett mode att raka smalbenen på vintern. ja hade själv ont förra året. har införskaffat ett par spk och ska raka lite i vinter så hoppas ja att d ska fungera :)

Formspruta innerskon?
Lånar tråden lite...

Visst har jag också fått ont i "benhinnorna" - alltså de som vetter typ framåt/åt sidan på smalbenet. Men det känns mer som ett resultat av ifall man råkar antingen bränna på med fel teknik eller landar med bakåtvikt.

Mitt största problem som definitivt begränsar min åkning är nån slags benhinna som går på utsidan av benet ner till fotknölen. Är det en förstålig beskrivning? Den ligger alltså strax bakom/utanför den vanliga benhinnan/muskeln man kan sträcka till vid bakåtvikt.

Om man inte förstår min beskrivning får jag väl ta en bild och lägga upp...

I alla fall. I början av säsongen brukar den inte smärta, men när man kört hårt tillräckligt länge och framförallt vid hård och stötig snö i kombination med breda och hårda skidor uppstår problem. Har försökt lösa detta genom att köra på lite snällare skidor, vilket hjälpt lite. Men likt fan dyker smärtorna upp efter nån månad in på säsongen.

Är det någon mer som haft ont i denna "benhinna" och som lyckats göra nåt åt det?? Det är verkligen synd eftersom jag blir tvungen att avstå från åkning pga detta jävla ont. Och det hindrar utvecklingen eftersom det är svårt att pusha sin åkning när det gör ont att köra max.

Formspruta innerskon?
det där med o raka av håret sa man inte börja med! för då växer bara håret snabbare o det innebär att man måste raka sig oftare, booster strap låter som nåt ja ska köpa, men o vaxa inte heller bra, då kan håret börja växa innåt istället o det gör motverkad efekt o blir nog inte så skönt;) kommer bara va gayigt o raka sig o så kan man ju få problem.
peace out alla behinneproblemsskidåkare.

Senast ändrad:
Formspruta innerskon?
Benhinnerna sitter på framsidan av underbenet.
Håret kan man raka av för att minska skav på skenbenet, hjälper egentligen inte mot benhinneinflamation. Och att håret skulle växa fortare är en myt.
Man måste förebygga det med träning och det hjälper att ha pjäxor som sitter som en fläskläpp och som är lagom hårda.
Booster kan hjälpa att få pjäxorna att sitta bättre, likaså sprutade pjäxor, kanske framförallt sprutad plös. Men träning och stretching är nog det som är enklast att börja med.
Tåhävningar, 100per dag, gummiband och sen stretcha genom att "sitta" på fötterna.
Har man väl fått det så är kyla väldigt effektivt och i värsta fall antiinflamatoriskt och vila vila och vila.
- anders

Senast ändrad:
Formspruta innerskon?
Anders_Nilson sa:
Benhinnerna sitter på framsidan av underbenet.
Håret kan man raka av för att minska skav på skenbenet, hjälper egentligen inte mot benhinneinflamation. Och att håret skulle växa fortare är en myt.
Man måste förebygga det med träning och det hjälper att ha pjäxor som sitter som en fläskläpp och som är lagom hårda.
Booster kan hjälpa att få pjäxorna att sitta bättre, likaså sprutade pjäxor, kanske framförallt sprutad plös. Men träning och stretching är nog det som är enklast att börja med.
Tåhävningar, 100per dag, gummiband och sen stretcha genom att "sitta" på fötterna.
Har man väl fått det så är kyla väldigt effektivt och i värsta fall antiinflamatoriskt och vila vila och vila.
- anders
dude, man kan inte stretcha benhinnorna. åtminstone inte vad jag vet. däremot instämmer jag vad gäller träningen. viktigt också att under inga omständigheter stretcha framförallt när man redan ådragit sig en inflammation. då växer inflammationen med det ökade blodflödet som blir.

Formspruta innerskon?
Problemet uppstår bla. för att benhinnerna inte får "plats" blan muckler och annat skit på skenbenen och man kan frigöra plats genom stretching.
Sen finns det olika grad av stretching och jag kan hålla med om att om man går på för hårt så blir det ingen effekt av det, kanske inte växer, blodflödet vill du åt men inte värmen eftersom det är det som gynnar inflamationen.

Formspruta innerskon?
Utter sa:
sethrobH sa:
Utter sa:
Då har du förmodligen sprutat för stora skor, och om dom bara lät dig stå i tio minuter så gjorde dom fel. Det tar sprutmassan minst femton minuter att stelna. De sprutskor jag har gjort så har jag aldrig stått kortare tid än trettio minuter.
Okej 10min kanske inte stämde helt. men det jag menar är att det inte är någon "smärta" att tala om. Visst det gör lite ont innan man fått av sig pjucken första gången.Men efter att man kört in dom är det en dröm, iaf för mig. Har haft tre olika sprutade pjuck de 7 senast åren och alla har varit grymma. Har haft sjuka problem med fötter o benhinnor genom årenmen som sagt mina problem är borta sedan jag började spruta innerskor. Dom är inte för stora!! Jävligt viktigt att hitta en pjäxa som passar din åkstil( vikt/flex, kanting/uppyggnad)

Formspruta innerskon?
30 min i sprutade pjäxor? Ja jag vet inte men har sprutat pjäxor i vintern som var och man står i ungefär 15 min så är det stelt. Iofs är det Stroltz. Men rekomenderat är 15 min på de.

Spruta plösen går men inget som rekomenderas alls. Sjukt svårt att få det bra.

//H

Formspruta innerskon?
mkt bra och intressant tråd...är lite nyfiken på hur man ska stretcha för att få musklerna redo för diverse fel-landningar i vinter (inte för att jag någonsin landar fel...utan mest för att föra kunskapen vidare ;) ).
Har även hört en liten skidåkarskröna om att man kan "skriva" hela alfabetet med fötterna för att träna de muskler som ger shinbang?

Senast ändrad:
Formspruta innerskon?
FF sa:
Lånar tråden lite...

Visst har jag också fått ont i "benhinnorna" - alltså de som vetter typ framåt/åt sidan på smalbenet. Men det känns mer som ett resultat av ifall man råkar antingen bränna på med fel teknik eller landar med bakåtvikt.

Mitt största problem som definitivt begränsar min åkning är nån slags benhinna som går på utsidan av benet ner till fotknölen. Är det en förstålig beskrivning? Den ligger alltså strax bakom/utanför den vanliga benhinnan/muskeln man kan sträcka till vid bakåtvikt.

Om man inte förstår min beskrivning får jag väl ta en bild och lägga upp...

I alla fall. I början av säsongen brukar den inte smärta, men när man kört hårt tillräckligt länge och framförallt vid hård och stötig snö i kombination med breda och hårda skidor uppstår problem. Har försökt lösa detta genom att köra på lite snällare skidor, vilket hjälpt lite. Men likt fan dyker smärtorna upp efter nån månad in på säsongen.

Är det någon mer som haft ont i denna "benhinna" och som lyckats göra nåt åt det?? Det är verkligen synd eftersom jag blir tvungen att avstå från åkning pga detta jävla ont. Och det hindrar utvecklingen eftersom det är svårt att pusha sin åkning när det gör ont att köra max.
Man kan försäsongsträna pà ett aningen speciellt sätt. Stàendes eller sittande med fötterna i golvet sà lyfter man tàrna sà högt man kan. Upp och ner med tàrna i cirka 10 min om dagen 5-7 ggr i veckan under hela hösten sà ska det nog gà bra. Detta är antagligen den bäst uppbyggnaden du kan göra för problemet. Det hjälper i massor!

Formspruta innerskon?
Utter sa:
sethrobH sa:
Utter sa:
Är även olika högt tryck på sprutningen mellan olika märken. Conform'able sprutas med ett högre tryck än strolz (källa: Hasse) Dock kan strolz skumpatroner vara sjukt luriga. Är en dålig idé att skaka dem för länge... :P
Min sprutning tog väl kanske 10 min att göra, men sen behövde fanskapet stelna och svälla, tar mer än 10 min summa sumarum. Beror ju hur man ser på det alltså...

Att det gjorde ont kan jag dock bekräfta. Har visserligen vältränad fotmuskulatur, men det gjorde rejält ont på mig. (Jag har pissmjuka fötter, vilket gör sitt antar jag, dessutom misstänker jag att skumpatronerna satt i aningen för länge i mitt fall...) Fast det gör ju inte mer ont än att man står ut med det...

En personlig åsikt är att 95% av alla pjäxor är skitlåga och gjort för kortväxta fransmän. Någon som känner igen det? Kör för tillfället på salomon falcon och är kär i den modellen... högre är x-wave:n i.a.f. :)

Senast ändrad:
Formspruta innerskon?
porky sa:
det där med o raka av håret sa man inte börja med! för då växer bara håret snabbare o det innebär att man måste raka sig oftare, booster strap låter som nåt ja ska köpa, men o vaxa inte heller bra, då kan håret börja växa innåt istället o det gör motverkad efekt o blir nog inte så skönt;) kommer bara va gayigt o raka sig o så kan man ju få problem.
peace out alla behinneproblemsskidåkare.
Hmm...efter vad jag hørt från en hel del kællor (lækare och Illustrearad Vetenskap :p ) så børjar håret inte væxa fortare/bli kraftigare før att man rakar det. En så kallad vandrigsmyt.

Hade en del problem med benhinnorna innan, både under skidsæsongen och framfør allt under løptræning. Børjade dærefter med backtæning, alltså springa/gå upp før en backe (ca 500-1000 højdmeter) ett par gånger i veckan. Førra sæsongen hade jag inga som helst problem och kænner aldrig av behinnorna længre. Backtræningen byggde upp mina vadmuskler vældigt mkt och ganska snabbt och tror detta har hjælp mig en hel del.

Børja åk telemark annars, har aldrig kænnt av nått i benhinnorna nær jag åkt telis! ;)

Senast ändrad:
Formspruta innerskon?
Nojlas sa:
Utter sa:
sethrobH sa:
Är även olika högt tryck på sprutningen mellan olika märken. Conform'able sprutas med ett högre tryck än strolz (källa: Hasse) Dock kan strolz skumpatroner vara sjukt luriga. Är en dålig idé att skaka dem för länge... :P
Min sprutning tog väl kanske 10 min att göra, men sen behövde fanskapet stelna och svälla, tar mer än 10 min summa sumarum. Beror ju hur man ser på det alltså...

Att det gjorde ont kan jag dock bekräfta. Har viserligen vältränad fotmuskulatur, men det gjorde rejält ont på mig. (Jag har pissmjuka fötter, vilket gör sitt antar jag, dettutom misstänker jag att skumpatronerna satt i aningen för länge i mitt fall...) Fast det gör ju inte mer ont än att man står ut med det...

En personlig åsikt är att 95% av alla pjäxor är skitlåga och gjort för kortväxta fransmän. Någon som känner igen det? Kör för tillfället på salomon falcon och är kär i den modellen... högre är x-wave:n i.a.f. :)
Finns även olika "hårdhet" när man sprutar comform`àblen nu för tiden.

Tillbaka
Topp