formsprutad innersko / formgjuten sula? foil 08

Grilljanne

Aktiv medlem
tjapp,
har lite funderingar angående att formspruta innerskon/formgjuta sulan på mina salomon foil pjäxor.
köpte pjäxorna för några veckor sedan på skistore och var igår nere på stadium och hörde med dom om dom formgjuter sulor. det svar jag fick var ungefär att dom inte formgjuter sulor men däremot formsprutar pjäxan. han sa även att det skulle kosta ungefär en femtiolapp att göra detta.
mina frågor är då vad skillnaden är mellan att formgjuta en sula och att formspruta en pjäxa? och går det att göra detta på salomon foil pjäxan? (det står ju "my custom fit.." på innerskon och det ligger ju en, på något sätt, formbar sula i pjäxan under innerskon så det borde väl gå?)
går det att BÅDE formgjuta sulan och formspruta pjäxan för att få den att sitta bättre?
och till sist, är inte en 50-lapp jävligt billigt för att göra detta? har för mig att det kostar typ 150 spänn för att få detta fixat..?

hoppas att någon har koll på detta!

fred ut

Senast ändrad:
När man Formsprutar en pjäxa så är det ju bara innerskon som man sprutar, så att den ska passa foten. jag kan inte tänka mig att det bara ska kosta 50:-. Själv har jag formgjutna sulor och det gör man för att de ska passa i hålfoten och så att man får ett jämn tryckfördelning över hela foten. det Kostade 900:- för mig och då får du en special sula som dem i butik klipper till för att passa pjäxans konturer.

//Skidkillen

Ha ha ha.
50 spänn för att formspruta en innersko? Formspruta innersko på Stadium?
Gå till en vettig och lägg till ett par nollor på prislappen..

Forma sulan? Trams. Släng orginalet och gå till en duktig kängfittare så kan du köpa redan uppbgda som formas, eller bygga upp nya.

//jongsierongsie

Om du spelar dina kort rätt kan du få en remiss till en fotterapeut och få formgjutna sulor gratis. That's what I did :D

Dom tar gips som dom blötlägger och sveper runt foten. Då får man en gjutform som de sedan använder som bas för att tillverka en sula i en gråaktig plast. Märke - Skandinaviska Ortopediska Laboratoriet. Modell - Oskar Holmblad Pro Model :D

Coolt. Och gör dom den då för specifikt skidåkning eller bara allmän sula för skor?
Låter ju rätt intressant...

oscarius sa:
Ha ha ha.

Forma sulan? Trams. Släng orginalet och gå till en duktig kängfittare så kan du köpa redan uppbgda som formas, eller bygga upp nya.

//jongsierongsie
ha ha ha
för det första, om jag får det gjort för 50 spänn så är det ju jävligt bra. kan inte se något negativt med det. det är ju hans problem i butiken att han sätter ett fett underpris, men det är ju bara positivt för mig.
för det andra, finns ingen "vettig" att gå till om man bor i norrköping.
och för det tredje, varför i h-e skulle jag slänga originalsulorna som följer med? de är ju såna mjuka som är till för att formas. sjukt onödigt att då kasta dom och köpa nya i så fall. går väl minst lika bra med dom? tror inte att salomon gör skit-sulor som inte är värda att använda.

hoppas på bättre svar från någon kunnig person nästa gång.

Senast ändrad:
Salomon gör skitsulor som inte är värda att använda. De är gjorda för att passa för 6 miljarder olika människor. Hur välförmade tror du att de är då?

Det enda rätta är att gå till en butik som kan fixa ordentliga gjutna sulor som gör att din fot avbelastas på ett jämnt och korrekt sätt. Det gör väldigt mycket för din åkning, och är def. värt de 7-900:- det brukar kosta i normal skidbutik.

simonthyrberg sa:
oscarius sa:
Ha ha ha.

//jongsierongsie
ha ha ha
för det första, om jag får det gjort för 50 spänn så är det ju jävligt bra. kan inte se något negativt med det. det är ju hans problem i butiken att han sätter ett fett underpris, men det är ju bara positivt för mig.
och för det tredje, varför i h-e skulle jag slänga originalsulorna som följer med? de är ju såna mjuka som är till för att formas. sjukt onödigt att då kasta dom och köpa nya i så fall. går väl minst lika bra med dom? tror inte att salomon gör skit-sulor som inte är värda att använda.

hoppas på bättre svar nästa gång.
Med din nonchalanta sistamening kan du egentligen bara glömma något svar alls.

Det är fascinerande hur du är ute och cyklar. Jag tror inte ens stadium har kunskap/verktyg att formspruta inneskor. Du tänker inte på formsprutning. Du måste tänka på att värma dom?
Just eftersom sulorna är så jävla mjuka, och alldeles för platta för de flesta fötter, så är dom bara att slänga för nästan varje människa (läs skidåkare). Eftersom om de skulle bygga upp orginalsulorna från början skulle de behöva inriktas för en specifik fot, och således inte passa särskilt många.
Jag tar inte ens hem orginalsulorna från affären när jag köper pjäxor.
Jag är inte heller så dum som säger "woha jag ska formspruta mina inneskor för 50kr".

oscarius sa:
simonthyrberg sa:
oscarius sa:
Ha ha ha.

//jongsierongsie
ha ha ha

Det är fascinerande hur du är ute och cyklar. Jag tror inte ens stadium har kunskap/verktyg att formspruta inneskor. Du tänker inte på formsprutning. Du måste tänka på att värma dom?
Just eftersom sulorna är så jävla mjuka, och alldeles för platta för de flesta fötter, så är dom bara att slänga för nästan varje människa (läs skidåkare). Eftersom om de skulle bygga upp orginalsulorna från början skulle de behöva inriktas för en specifik fot, och således inte passa särskilt många.
Jag är inte heller så dum som säger "woha jag ska formspruta mina inneskor för 50kr".
tack, jag klarar mig aldeles utmärkt utan svar från dig!
grejen är att stadium HAR utrustning och verktyg för att fixa sånt där. det vet jag sen länge.. och är det inte i princip samma sak att formspruta innerskon som att värma? det är ju precis samma process.
sen vet jag inte vad det är du inte förstår, men sulorna som följer med är ju självklart platta och mjuka eftersom de INTE är formade än. det är ju det jag funderar på att göra med dom.
"jag är så jävla cool så jag tar inte ens med originalsulorna hem från affären".. haha

Carled sa:
Salomon gör skitsulor som inte är värda att använda. De är gjorda för att passa för 6 miljarder olika människor. Hur välförmade tror du att de är då?

Det enda rätta är att gå till en butik som kan fixa ordentliga gjutna sulor som gör att din fot avbelastas på ett jämnt och korrekt sätt. Det gör väldigt mycket för din åkning, och är def. värt de 7-900:- det brukar kosta i normal skidbutik.
jo jasg förstår självklart att det är bättre att gå till en "kunnig" butik och jag vet att stadium inte är någon toppbutik när det gäller sånt, men som jasg skrev förut så finns det ingen sån affär i norrköping.

Skulle du kunna förklara hur formsprutning går till i din värld? För då får vi ju svar, svart på vitt om du är i samma bana som vi andra... För jag tror precis som oscarius att du är ute och cyklar...

ska också säga att det är någorlunda seriösa svar på mina ställda frågor som jag söker, inte sarkastiska, slappa uttalanden som "formspruta en innersko på stadium? hahaha"

simonthyrberg sa:
oscarius sa:
simonthyrberg sa:
ha ha ha

grejen är att stadium HAR utrustning och verktyg för att fixa sånt där. det vet jag sen länge.. och är det inte i princip samma sak att formspruta innerskon som att värma? det är ju precis samma process.
sen vet jag inte vad det är du inte förstår, men sulorna som följer med är ju självklart platta och mjuka eftersom de INTE är formade än. det är ju det jag funderar på att göra med dom.
"jag är så jävla cool så jag tar inte ens med originalsulorna hem från affären".. haha
Tveksamt om stadium har den utrustningen. Att värma och formspruta en sko är långt ifrån samma sak. Att värma pjäxan är samma sak som att åka in den. Dom sulor som följer med i alla pjäxor kan man slänga direkt eftersom de är skit och de är ej formbara. Vissa pjäxor har inte äns några sulor i från början.

NiclasK, tack för det.

simonthyrberg sa:
ska också säga att det är någorlunda seriösa svar på mina ställda frågor som jag söker, inte sarkastiska, slappa uttalanden som "formspruta en innersko på stadium? hahaha"
Vad har du för jävla attityd egentligen?
Du har helt fel och påstår att alla som besitter annan fakta och erfarenheter är dumma i huvudet.

Att folk inte bör gå till stadium för att fixa sina pjäxor är för att de bjuder på sådan information som du nu delar med dig av.
Folk brukar dock i allmänhet vara öppna för ny information. Kanske inte finns i Norrköping dock.

JONG.

Carled sa:
Skulle du kunna förklara hur formsprutning går till i din värld? För då får vi ju svar, svart på vitt om du är i samma bana som vi andra... För jag tror precis som oscarius att du är ute och cyklar...
titta på mina frågor som sagt och besvara dom gärna så gott du kan istället. du får gärna förklara närmare vad formsprutning innebär om du vill för det verkar bara allt mer luddigt..

NiclasK sa:
simonthyrberg sa:
oscarius sa:

Tveksamt om stadium har den utrustningen. Att värma och formspruta en sko är långt ifrån samma sak. Att värma pjäxan är samma sak som att åka in den. Dom sulor som följer med i alla pjäxor kan man slänga direkt eftersom de är skit och de är ej formbara. Vissa pjäxor har inte äns några sulor i från början.
okej tack för ett seriöst och bra svar utan sarkasm! nu blev jag lite klokare när det gäller värma/formspruta iaf.

oscarius sa:
NiclasK, tack för det.

simonthyrberg sa:
Vad har du för jävla attityd egentligen?
Du har helt fel och påstår att alla som besitter annan fakta och erfarenheter är dumma i huvudet.

Att folk inte bör gå till stadium för att fixa sina pjäxor är för att de bjuder på sådan information som du nu delar med dig av.
Folk brukar dock i allmänhet vara öppna för ny information. Kanske inte finns i Norrköping dock.

JONG.
alltså nu börjar du bli lite irreterande, det är ju du som har en jävla dålig attityd och inte kan svara på ett seriöst och sjysst sätt utan att bli spydig. och när sa jag att alla som besitter annnan fakta och erfarenheter är dumma i huvudet?? som sagt, behöver inga fler svar från dig..

simonthyrberg sa:
alltså nu börjar du bli lite irreterande, det är ju du som har en jävla dålig attityd och inte kan svara på ett seriöst och sjysst sätt utan att bli spydig. och när sa jag att alla som besitter annnan fakta och erfarenheter är dumma i huvudet?? som sagt, behöver inga fler svar från dig..
Och vips kommer ett svar som ett brev på posten.
Nej. Jag har inte varit spydig.
Däremot har du tagit emot all fakta so inte stämmer med din, som antingen sarkasm eller att man är spydig. Ta dig en funderare nästa gång.

EDIT; Glömde signaturen...

JONG

Senast ändrad:
och just det, om det nu är att "värma" skon som han på stadium menade, är då 50 spänn ett rimligt pris eller är det också betydligt dyrare?

Att värma skon är gratis när du köper pjäxor så de kan ta vad de vill för det - 50kr är väl sjyst om man inte köpt pjäxorna av dom?

oscarius sa:
simonthyrberg sa:
Och vips kommer ett svar som ett brev på posten.
Nej. Jag har inte varit spydig.
Däremot har du tagit emot all fakta so inte stämmer med din, som antingen sarkasm eller att man är spydig. Ta dig en funderare nästa gång.

EDIT; Glömde signaturen...

JONG
haha hoppas du driver med mig. nu dribblar du bara bort dig själv och det blir rätt pinsamt. och jo, du har varit spydig i dina inlägg. du kanske borde tänka på HUR du lägger fram all din fakta och dina erfarenheter på ett sjysst sätt.

simonthyrberg sa:
haha hoppas du driver med mig. nu dribblar du bara bort dig själv och det blir rätt pinsamt. och jo, du har varit spydig i dina inlägg. du kanske borde tänka på HUR du lägger fram all din fakta och dina erfarenheter på ett sjysst sätt.
Vad blir pinsamt? Dribblar bort vad?
Har jag kommit med olika fakta?
I förhållande har jag inte varit spydig alls.

simonthyrberg sa:
Till att börja med så vore det intressant att höra vad du har för innersko idag. Är den gjord för att formsprutas? Om så är fallet varför gjorde du inte det från början. Det är för mig helt ofattbart att man köper ett par pjuck som skall formsprutas utan att göra detta. Om du tänker köpa ett par nya innerskor och spruta dem får du räkna med ca 4000kr. En formgjuten sula kostar ca 800kr så dina priser är fantastiska.
Men huvudfrågan är fortfarande har du verkligen ett par innerskor som kan formsprutas? Vad jag tror är att de värmer upp din innersko så att den formar sig efter din fot. Kallar man detta för att formspruta så säger det en del om butiken.

T-son

oscarius sa:
Att värma skon är gratis när du köper pjäxor så de kan ta vad de vill för det - 50kr är väl sjyst om man inte köpt pjäxorna av dom?
okej tack för ett SJYSST svar! eftersom jag köpte pjäxorna via skistores hemsida så var det ju lite svårt att få dom att värma skon, men jag hade ju självklart valt att de gjorde det istället för stadium. men nu är ju läget såhär som sagt... :/ kan ju hoppas att de har kunskap att värma skon iaf.

Nej, nej och åter nej. Standardsulan i pjäxor är skit, bara finna dig i det. Hur har du tänkt att en platt sula automatiskt ska lyftas upp mot hålfoten efter lite åkning?. Eftersom att jag är så snäll och faktiskt dessutom hade en beryktad Salomonsula (som dessutom är åkt ett par dagar, gud förlåt mina fötter) så fotade jag en bild på de båda sulorna i fråga. Du får själv avgöra vilken du tror är bekvämast och snällast mot foten.

Här är länken i alla fall: http://img353.imageshack.us/my.php?image=img05041gz2.jpg

Angående formsprutning av innerskon, så är jag väl inte jätteinsatt. Men då du formsprutar en innersko stöper du väl i princip en ny form helt utifrån din egen fot med något trevligt material. Medans det jag tror du menar är att värma innerskon du fick med till pjäxorna så den formas lite mer efter din fot. Helt olika saker helt enkelt.

Edit: Fan ett helt gäng svar han ju dyka upp medans jag skrev det här :-)

Senast ändrad:
simonthyrberg sa:
oscarius sa:
okej tack för ett SJYSST svar! eftersom jag köpte pjäxorna via skistores hemsida så var det ju lite svårt att få dom att värma skon, men jag hade ju självklart valt att de gjorde det istället för stadium. men nu är ju läget såhär som sagt... :/ kan ju hoppas att de har kunskap att värma skon iaf.
Den formast väll ändå av lite åkning? Kroppen avger ju värme har jag hört....

jocke_torkelson sa:
simonthyrberg sa:
Till att börja med så vore det intressant att höra vad du har för innersko idag. Är den gjord för att formsprutas? Om så är fallet varför gjorde du inte det från början. Det är för mig helt ofattbart att man köper ett par pjuck som skall formsprutas utan att göra detta. Om du tänker köpa ett par nya innerskor och spruta dem får du räkna med ca 4000kr. En formgjuten sula kostar ca 800kr så dina priser är fantastiska.
Men huvudfrågan är fortfarande har du verkligen ett par innerskor som kan formsprutas? Vad jag tror är att de värmer upp din innersko så att den formar sig efter din fot. Kallar man detta för att formspruta så säger det en del om butiken.

T-son
alltså innerskon som jag har på mina nya pjäxor är den som följde med (original) och det står "my custom fit.." någonting på plösen på dom. och sen står det att den har "my cf comfort = thermoformable tongue for better tibial comfort" om man läser om pjäxan. och som sagt, eftersom jag köpte pjäxan på skistore.se så kunde jag inte formspruta den från början. jag håller med dig om att de säkert menar värma när de säger formspruta. men 50:- är alltså okej för detta?

The_teo sa:
simonthyrberg sa:
oscarius sa:
Den formast väll ändå av lite åkning? Kroppen avger ju värme har jag hört....
jo precis, men det är väl skönt om dom redan är formade när man börjar åka så slipper man lida lika mkt i början :)

Foilen har en väldigt basic innersko, och mitt tips är att inte värma dem i ugn/butik utan att helt enkelt offra lite komfort de första dagarna och få en mer exakt formning efter åkning, istället för forming av att gå omkring eller att stå rakt upp och ner som det hade blivit om du värmer dem i ugn. Så värm inte!

Nu till formsprutning... och detta är fakta!

De som är störst på formsprutning/gjutning är utan tvekan Conform'able, de är def. vanligast och representeras av de flesta handlare. Mina gjutna sulor är Conform'able och det såg ut som om R00berts sulor också var det.

En forumsprutad innersko är väldigt annorlunda jämfört med en vanlig innersko, t.ex. skon på dina Foil. Dina Foil passar de flesta. Ett par sprutade Conform'able passar bara dig! Se det som att stoppa ner fossingarna i gips, ungefär så bra blir det. Fast lite mjukare förstås! Söker man maxialt hälgrepp, eller har knöliga fötter är därför formsprutade pjäxor det enda/bästa alternativet, om man inte kan få ett par Intuition-liners att sitta riktigt bra...

Här är ett par Comform'able innerskor för sprutning. Dina innerskor i Foil-pjäxorna ser INTE ut sådär!!!
http://www.conform-able.com/products.php?sLang=EN&iIdAct=1&iIdGamme=4&sRef=CCHPUCO

R00bert sa:
Nej, nej och åter nej. Standardsulan i pjäxor är skit, bara finna dig i det. Hur har du tänkt att en platt sula automatiskt ska lyftas upp mot hålfoten efter lite åkning?. Eftersom att jag är så snäll och faktiskt dessutom hade en beryktad Salomonsula (som dessutom är åkt ett par dagar, gud förlåt mina fötter) så fotade jag en bild på de båda sulorna i fråga. Du får själv avgöra vilken du tror är bekvämast och snällast mot foten.

Här är länken i alla fall: http://img353.imageshack.us/my.php?image=img05041gz2.jpg

Angående formsprutning av innerskon, så är jag väl inte jätteinsatt. Men då du formsprutar en innersko stöper du väl i princip en ny form helt utifrån din egen fot med något trevligt material. Medans det jag tror du menar är att värma innerskon du fick med till pjäxorna så den formas lite mer efter din fot. Helt olika saker helt enkelt.

hmm jag tror jag kom på en sak. jag tror vi har menat olika sulor. jag tänkte på den som ligger under själva innerskon men det är ju självklart salomons vibrationsdämpande sula och inte någon sula som man formar.. den som du visade på bilden (den grå) är ju den som ligger i innerskon och den går ju självklart inte att forma.. my fault :S

simonthyrberg sa:
R00bert sa:

hmm jag tror jag kom på en sak. jag tror vi har menat olika sulor. jag tänkte på den som ligger under själva innerskon men det är ju självklart salomons vibrationsdämpande sula och inte någon sula som man formar.. den som du visade på bilden (den grå) är ju den som ligger i innerskon och den går ju självklart inte att forma.. my fault :S
Nu är jag totalförvirrad om vad du menar... Ta och lägg upp några bilder så man förstår något..

Är det inte bara plast under innerskon? Möjligtvis någon stötdämpande gummibit för att dämpa tyngre landningar, men såna hittar man väl nästan bara i jibbpjäxor?

Carled sa:
De som är störst på formsprutning/gjutning är utan tvekan Conform'able, de är def. vanligast och representeras av de flesta handlare. Mina gjutna sulor är Conform'able och det såg ut som om R00berts sulor också var det.
okej. men dessa sulor som man gjuter är väl inte bara till för pjäxor, utan för t.ex. löpskor o.s.v. eller är de speciellt utformade för att passa i pjäxor? hur mycket kostar det att gjuta ett par sånahär? mer än 500? och om det är sulor som är till för att passa i alla skor, pjäxor osv så borde man ju kunna fixa detta i vilken sportbutik som helst eller?

R00bert sa:
Är det inte bara plast under innerskon? Möjligtvis någon stötdämpande gummibit för att dämpa tyngre landningar, men såna hittar man väl nästan bara i jibbpjäxor?
nej det är inte bara plast i, det ligger en gummisula som är kanske en halv eller en cm tjock. och foil är väl en typ av "jibbpjäxa" hoppas jag?

NiclasK sa:
Får jag fråga hur du tänkte när du köpte ett par pjäxor från internet?
såhär: eftersom jag hade prövat pjäxorna tidigare i en butik och tyckte att de kändes riktigt bra så köpte jag dom från skistore när jag såg att det var billigare där.

men okej, om man sammanfattar lite:

formbara sulor ligger INTE i pjäxor från början (i alla fall inte i foilpjäxan). dessa får man köpa separat och forma någonstans där dom kan det.

formspruta innerskon går inte om man inte har en comformable http://www.conform-able.com/products.ph … ef=CCHPUCO eller liknande innersko. salomon foil innerskon går alltså INTE att formspruta.

däremot går det att värma innerskon så att den formas lite efter foten. detta är en helt annan sak och kostar inte lika mkt som att formspruta dom. carled rekommenderar dock inte detta..

stämmer det här eller finns det något att lägga till/ändra på?

simonthyrberg sa:
Carled sa:
okej. men dessa sulor som man gjuter är väl inte bara till för pjäxor, utan för t.ex. löpskor o.s.v. eller är de speciellt utformade för att passa i pjäxor? hur mycket kostar det att gjuta ett par sånahär? mer än 500? och om det är sulor som är till för att passa i alla skor, pjäxor osv så borde man ju kunna fixa detta i vilken sportbutik som helst eller?
Conform'able gör inte bara till skidåkning, men om man går in i en skidbutik och gjuter är det ofta Conform'able. Sulorna är rejält styva i.o.m att de kommer sitta i en pjäxa, så det är inte samma grejer som används i övriga skovärlden. Dock kan jag inte uttala mig om ett par sulor från övriga marknaden är bättre eller sämre än "skidsulorna"... Räkna med 800:- om du gjuter ett sulor, och om du nu inte hittar ett bra ställe i Norrköping kan du gjuta dig ett par nästa gång du är i Åre/Sälen/Funäsdalen etc. och åker skidor...

Svar på inlägget ovan:
Conform'able-sulor/innerskor är inte något som man köper från Tyskland för att det är billigast, och sedan hittar en butik där man formar dem. Man går till skidbutiken/bootfittern och köper ett "paket" , t.ex. formgjutna pjäxor för 6000:- eller ett par formgjutna sulor för 800:-. För personalen jobbar ganska bra med sulorna för att få dem bra, och det ligger inte lite tid bakom ett par sprutade pjäxor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp