Formsprutade pjäxor vs vanliga pjäxor...(?)

pgpi

Ny medlem
Hej.

Tittar runt lite på pjäxor. Har fått reda på att dagens pjäxor (innerskon) formar sig mer efter ens fot än vad de gjorde förr i tiden.

Kan det vara så att de formar sig så pass mycket mer nu så att "formsprutade pjäxor" ej är den enda lösningen just nu om man brukar få ont i "knölarna" vid ankeln på foten ?

Tacksam för alla tips gällande pjäxor och dess egenskaper angående anpassning efter foten.

//Mvh
PGPI

Beror en del på vilka pjäxor du köper men alla innerskor formar sig mer eller mindre efter din fot. Vill du inte ha formsprutat ska du titta efter innerskor med thermofit eller liknande, de har lite bättre formbarhet.

Om det bara är vissa punkter som det klämmer på så går det bra att trycka ut plasten i skalet just där det klämmer.
Seriösa skidbutiker kan hjälpa dig. Det brukar kosta ett par hundra.

/Hasse

En bra pjäxdoktor lästar lätt ut skalet så det passar din fot. Även om du formsprutar en sko behövs ibland skalet modifieras.
Men om du som jag har mycket ytliga blodådror som kläms åt och orsakar smärta, be den som fixar dina skor att lägga på en liten pad före på dom ställen du brukar få problem. Detta gäller även på en sko som bara värms före inpassningen.
Men gå till ett proffs och inte till nån lågpriskedja för att tjäna några spänn.

Har du vägen förbi Åre
är Åke på sportkällaren first class

Men dom flesta som jobbar med sprutskor har i alla fall större erfarenhet än en sk normal sporthandlare

Hej. Har kört med sprutade Strolz sedan 1982. Hade dessutom en formad sula redan då och samtliga mina tidigare problem försvann direkt. Tyvärr sprack ytterskalet förra året (20 år) så nu fick jag köpa nya. Givetvis blev det sprutskor igen. Om man slår ut merkostnaden per år så är det försvinnade litet pengar jämfört med vad man betalar för resor, liftkort m.m. Kör dock mest telemark numer och där har jag vanliga Crispi och det går väl bra men inte är det samma klass.

som sagt. har du pengarna över så köp sprutat, köpte mina första strolz för 3 år sedna och älskar dom mest på jorden.
skönaste pjäxorna man kan få till om man har knäppa fötter som behöver omvårdnad.

billigare alternativ är ju en comfortablesko i ett salomon skal eller likn, eller varför inte fischers nya somatec pjäx. den verkar faktiskt riktigt inovativ.

/m

Hej!

Har stora problem med pjäxor xjälv, var i Sverige kan man hitta Strolz eller andra formpjäxor och vad kostar ett par ungefär?

Just nju klarar jag ungefär en timme innan fötterna lägger av och det är dags för 10 minuters fotgnuggning innan senorna slappnar av igen...

Har testat med flera olika fabrikat och modeller men aldrig hittat något som funkat riktigt bra än.

Mvh, Peder

Peder!

Alpingaraget i Sthlm och Sportkällaren i Åre t ex, har Strolz. Ett par Strolz innerskor kostar 3500:- med inpassning. Om du har ett par bra skal som inte har alltför många år på nacken, kan det vara ett alternativ.

Sen finns finns fabrikatet Comfortable (som har lierat sig med Salomon tydligen) också. Dom gör också sprutinnerskor. Priser okända dock.

Själv hittade jag ett par nya original Salomon termoformade innerskor (800:-) till mina -97:ans Salomonskal. Tillsammans med nya formade sulor (650:-) fick jag en prisvärd uppgradeing av mina pjuckor.

Vänligen,
Ace DG

JAg skulle inte föredra formsprutade pjäckor. Vet många som haft besvär med dem. IPå footworks i Chamonix ärförmodligen en av världens bästa ställen att köpa pjucks. Ni väljer ut en pjäxa som passar din fot ungefär och sen börjar det byggas och gjutas sulor så det står härliga till. Pjäxorna sitter som ett smäck och är sköna. Inte speciellt dyrt heller.

Tillbaka
Topp