Förra årets modell av Völkl Gotama

Figgchen

Ny medlem
Jag gjorde en tabbe när jag köpte offpistskidor i vintras och står därför med ett par 183 cm gotama av förra årets modell med nästa års modell av någon tuff markerbindning. Min fråga är iaf, går det att få tag på dessa skidor fortfarande? Skulle då vilja ha ett par 190 cm då jag själv är just 190 cm lång. Kollade genom några siter som stod rekommenderade men hittade inte några där. Kan man kanske kontakta Völkl själv och köpa direkt genom dem?

Anledningen till att jag inte vill ha den nuvarande modellen är helt enkelt att jag tycker att de gamla är mycket tuffare =)

håller med , den gammla modellen e tuffare. vet inte helt säker men de va nån på graget som sa att dom va lite styvare än årets modell med..jag har letat lkitemen utan större lycka. det ända jag har hittat e beggade..

Jävla Völkl.. jag får väl skriva ett argt mail till dem så att de fattar att folk inte vill ha den nya modellen =)

största chansen du har att hitta ett par är nog beggade här på freeride.

Jag plockade ut nya skidor på reklamation i vintras. Det var i och för sig i Schweiz, men där hade de slut på gotaman i 190 (detta var i början av januari). Jag väntade istället och fick nästa års gotama i 190 i februari. Det är en helt annan skida än tidigare. Skidan är ganska annorlunda mot den gamla tycker jag. Om man provböjer skidan är den något styvare än den gamla. Metallager har ersatts med kolfiber/glasfiber. Jag tycker den har blivit sämre, men kolfiber verkar ju vara populärt nu för tiden.

xJONx:
För mig som är lite novis på det här med material och hur det funkar... Vad innebär detta rent åkmässigt jämfört med de gamla när man åker offpist?

jag tycker kantgreppet blir sämre om det är lite hårt. Skidan blir lättare rent viktmässigt och mer lättsvängd i lägre hastigheter. Stabilitet blir sämre framför allt om det är ojämt underlag. Mer snabbsvängda, men oroligare är väl sammanfattningen.

Jag håller med xJONx i den här frågan. Nästa års Gotama är verkligen ingen lyckad skida. Jag tyckte den bara var seg och tråkig. Ibland kan det innebära att det finns prestanda att hitta bara man står på tillräckligt mycket (tex med Head Monster 103 eller Stöckli DP), men så kändes det inte i detta fall. Jag upplevde den som alldeles för spänstlös och flytig och fick inte alls ordning på den. Speciellt greppet på mjuk snö i pist var chockerande dåligt i mina ögon. Jag kunde inte lägga alls mycket tryck på skidorna innan det kändes som att både innerskidan och ytterskidan bara tappade spåret genom mjuksnön. Detta gäller i synnerhet i slasksnö där fetingar normalt sett går som tåget. Skillnaden mot förra årets modell av Gotama är verkligen stor. Den kändes lagom biffig och på nåt sätt förtroendeingivande. Den hade jag kunnat tänka mig att åka på, men -06:orna hade jag inte ens velat låna en heldag. Det är väldigt oklart vad Völkl har haft för tanke bakom förändringarna till i år, iom att det mesta verkar ha försämrats. Kanske är numera Gotaman enbart riktad till offpistjibbers som bryr sig mer om 100 gram sparad vikt än åkegenskaper.

Sammanfattat kan jag bara uppmana alla som funderar på att handla ett par Gotamas av -06 års modell att testa innan. Jag är väldigt tveksam att du kommer att vilja ha ett par även efter ett antal teståk. Ett förmodat mycket bättre val är Explosives ersättare Mantra i 191cm.

Det är nog klart svårt att få tag på ett par fjolårslagg nu, men det lär ju stå några i hörnet hos diverse affärer. Problemet är nog att hitta dom. Skulle det ändå finnas ett sug efter nästa års Gotama säljer erkänt pålitliga sportconrad.de modellen för 499 Euro. Tyvärr har de inte Mantra i den långa längden.

Alltså, innan du blindköper ett par gotama, testa ett par Big daddy. Mitt lilla tips!

Jag hade inga problem med den nya Gotaman i slasksnö. Hade 183 cm skidan i stryn förra veckan och jag tyckte att fungerade utmärkt i dessa förhållanden. Den är väldigt lätt och smidig för att vara en så pass bred skida. Att den inte är bra när det är hårt kan jag förstå men då ska man inte använda den typen av skida. Komplettera med en hårdare skida för "tråkiga" skiddagar.

Jag vill också påpeka att hur en skida upplevs är högst subjektivt och att man därför bör ta andras råd och vissa tidningars skidtester med en nypa salt.

bra skrivet supersub, håller helt me, för de isiga och hårda underlagen kan man bara säga,,,, köp en pistracer skida, och annars om du bara har ett par skidor så skit i att svänga!

Merry nyår mother lovers!!

Tillbaka
Topp