Försäkring vid Off-pist skidåkning

pallmie

Ny medlem
Hej!

Vad jag har förstått så gäller inte ens hemförsäkring/reseförsäkring ifall du skulle skada utan för kontrollerat område (pistat område)... Vet någon om det finns en tilläggsförsäkring eller något annat bolag som har en sådan försäkring som täcker detta?

Tack

Bolag beror på vilken region du bor i. Folksam och Trygghansa täcker det i Göteborg/sjuhärad om jag inte minns helt fel,.

Senast ändrad:
Min hemförsäkring täcker offpist. Kolla med ditt försäkringsbolag. Annars finns det extraförsäkringar man kan teckna.

Jag har varit i kontakt med representant från försäkringsbolaget där jag har hemförsäkringen. Tyvärr kunde killen inte ge ett glasklart svar angående försäkring vid offpiståkning utomlands. Surt !

Därför letade jag vidare och hittade på erv.se
Dem har en försäkring som heter reseförsäkring extrem.

Jag vet inte om den passar dig, men det kostar inget att kolla upp den.

Lycka till !

Grosshandlargrogg sa:
Jag har varit i kontakt med representant från försäkringsbolaget där jag har hemförsäkringen. Tyvärr kunde killen inte ge ett glasklart svar angående försäkring vid offpiståkning utomlands. Surt !
Ett enkelt sätt att öka sina chanser att få ett glasklart svar är att dra ett riktigt jävligt exempel. Jag brukra köra med:

"Jag åker skidor utanför pisterna och gör en del saker som många inte riktigt tycker är skidåkning. Om jag skulle vara mitt ute i ingen stans, kasta mig ut för en klippa på 20 meter, landa knasigt, bryta båda benen och punktera en lunga, behöva helikoptertransport till sjukhuset där jag spenderar 1 månad på IVA innan jag kan transporteras hem till sverige för vidare vård, täcker ni alla kostnader jag skulle ha i samband med det då?"

Vill man vara extra tydlig kan man lägga till att man bara vill ha ett svar i form av "ja eller nej", då brukar man få ett rätt tydligt svar :)

Vad gäller trygg hansa kan vara värt att veta att de nyligen lagt till i sina försäkringsvillkor att den vanliga hemförsäkringen bara täcker upp till 5000 meter (undantaget flygresor såklart).

Vattendroppe sa:
Grosshandlargrogg sa:
Ett enkelt sätt att öka sina chanser att få ett glasklart svar är att dra ett riktigt jävligt exempel.
Ja, det var det jag gjorde !

Senast ändrad:
Hej allihopa.

Jag är verksam på ett av de större bolagen och det finns några bolag som verkligen täcker detta.

Sveland är ett bolag som är bra på detta.
Det finns även bolaget Codan som är föräkringsgivare åt friluftsfrämjandets försäkring. Där man har ett utökat skydd för stöld gällande sitt bortaskydd och likväl så har dom ytterst få begränsningar gällande utförsåkning.

Dom där värsta sakerna som man brukar sänga sig till med gällande helikopter och liknande, där är dom felsta bolag väldigt lika, då det aldrig finns ett maxtak vad man täcker. Därimot så skall man ha med i sin presentation att man kan gå utanför pisten med skidorna på ryggen , för att få fam gällande sina föräskrings vara eller icke vara.

Vattendroppe? åker du ofta över 5000 meters höjd?

Gällande regionsfrågor så är det vanligtvis Moderna och Länsföräskringar som har olika regler för olika regioner.

IF, TryggHansa,Folksam är inte knutna till en ort, utan där råder samma villkor över hela landet.

Lycka till

makeasound sa:
Hej allihopa.

Jag är verksam på ett av de större bolagen och det finns några bolag som verkligen täcker detta.

Sveland är ett bolag som är bra på detta.
Det finns även bolaget Codan som är föräkringsgivare åt friluftsfrämjandets försäkring. Där man har ett utökat skydd för stöld gällande sitt bortaskydd och likväl så har dom ytterst få begränsningar gällande utförsåkning.

Dom där värsta sakerna som man brukar sänga sig till med gällande helikopter och liknande, där är dom felsta bolag väldigt lika, då det aldrig finns ett maxtak vad man täcker. Därimot så skall man ha med i sin presentation att man kan gå utanför pisten med skidorna på ryggen , för att få fam gällande sina föräskrings vara eller icke vara.

Vattendroppe? åker du ofta över 5000 meters höjd?

Gällande regionsfrågor så är det vanligtvis Moderna och Länsföräskringar som har olika regler för olika regioner.

IF, TryggHansa,Folksam är inte knutna till en ort, utan där råder samma villkor över hela landet.

Lycka till
Tackar och bockar för att du förtydligade saker och ting

Finns redan x antal trådar om detta.
Vad jag kommer ihåg så är Länsförsäkringar bästa hemförsäkringen.

Freeride borde ju kunna skräddarsy en bra försäkring. Med tusentals medlemmar borde det vara intressant för försäkringsbolagen att nappa på.

@Vattendroppe, har inte klätterklubbarna en bra försäkring?

Jag har Trygg Hansa. För mig täcker det... Annars finns försäkring attt köpa på plats. Nere i Alperna är Carré Neige en vanlig tilläggsförsäkring som ger ersättning för alla kostnader som uppstår i samband med skada, även de som sker offpist. Europeiskas semesterersättning ger ersättning för skador som sker offpist om man har guide med sig, men inte annars.

Var i kontakt med Europeiska Reseförsäkringar idag och de hörde mig för angående deras Reseförsäkring Extremesport den skulle för mig under då jag kmr vara borta första vändan 3 veckor, 2 700 kr men med ett tak på 100 k... Känns väldigt ovärt! okej tack för tipset jag ska ringa mitt försäkringsbolag och höra med dem om vad dem säger när jag drar ett exempel för dem!

Vet att det finns trådar tidigare kring detta men de jag hittade var så pass gamla så tänkte att det var dags att öppna en ny med lite nyare fakta!

Tack

Jarle sa:
Bolag beror på vilken region du bor i. Folksam och Trygghansa täcker det i Göteborg/sjuhärad om jag inte minns helt fel, på olycksfallsförsäkringen.
Länsförsäkringar sjuhärad täcker mer eller mindre allt man kan göra på ett par skidor och lite till.

snorkel sa:
Jo, men den man får via svenska klätterförbundet gäller bara inom norden om man inte tecknar tillägg. Det är möjligt att några klubbar förhandlar om egna försäkringar också, men jag finner det rätt osannolikt :P

snorkel sa:
Finns redan x antal trådar om detta.
Vad jag kommer ihåg så är Länsförsäkringar bästa hemförsäkringen.

Freeride borde ju kunna skräddarsy en bra försäkring. Med tusentals medlemmar borde det vara intressant för försäkringsbolagen att nappa på.

Jag har fullt förståelse för att man har olika avsikter och åsikter, men Länsföräskringar är billiga, men lösningar finns det andra som är lika billiga och ibland bättre.

Det går inte att säga att sjuhärad är bäst på dittan och dattan, för det styr du endå inte som föräskringstagare, utan det beror på orten du bor på när det kommer till Bolaget LF

Det man alltid får följa är " kostar det så smakar det" om man vänder på en äldre lite klyschigare variant av ordspråk:)

Vattendroppe sa:
Grosshandlargrogg sa:
Ett enkelt sätt att öka sina chanser att få ett glasklart svar är att dra ett riktigt jävligt exempel. Jag brukra köra med:

"Jag åker skidor utanför pisterna och gör en del saker som många inte riktigt tycker är skidåkning. Om jag skulle vara mitt ute i ingen stans, kasta mig ut för en klippa på 20 meter, landa knasigt, bryta båda benen och punktera en lunga, behöva helikoptertransport till sjukhuset där jag spenderar 1 månad på IVA innan jag kan transporteras hem till sverige för vidare vård, täcker ni alla kostnader jag skulle ha i samband med det då?"

Vill man vara extra tydlig kan man lägga till att man bara vill ha ett svar i form av "ja eller nej", då brukar man få ett rätt tydligt svar :)

Vad gäller trygg hansa kan vara värt att veta att de nyligen lagt till i sina försäkringsvillkor att den vanliga hemförsäkringen bara täcker upp till 5000 meter (undantaget flygresor såklart).
Var i kontakt med mitt försäkringsbolag idag "SalusAnsvar", de var riktigt tillmötesgående och frågade lite vad som gällde med skidåkning off-pist och det var inga problem sa dem. Drog samma exempel som du Vattendroppe och min försäkring hade täckt det så sjukt nice! Han sa att de hade valt att utesluta off-pist som en extremsport då det finns så många utövare. Så kan verkligen rekommendera dem! Jag har en avgift på 95 kr/månad för min hemförsäkring och då finns det inget maxtak när det gäller sjuktransport eller läkaravgifter. Jag får dessutom tillbaka pengar om jag skulle skada mig och inte kan åka skidor resten av min resa....

pallmie sa:
Vattendroppe sa:
Grosshandlargrogg sa:

Var i kontakt med mitt försäkringsbolag idag "SalusAnsvar", de var riktigt tillmötesgående och frågade lite vad som gällde med skidåkning off-pist och det var inga problem sa dem. Drog samma exempel som du Vattendroppe och min försäkring hade täckt det så sjukt nice! Han sa att de hade valt att utesluta off-pist som en extremsport då det finns så många utövare. Så kan verkligen rekommendera dem! Jag har en avgift på 95 kr/månad för min hemförsäkring och då finns det inget maxtak när det gäller sjuktransport eller läkaravgifter. Jag får dessutom tillbaka pengar om jag skulle skada mig och inte kan åka skidor resten av min resa....
Då har du troligen ett extra reseskydd löst till kan jag tänka mig?
Premier grundas på vart du bor och ålder, så ha detta med i åtanke, samt även vad bolaget har för historia gällande skadestatistik inom ditt postområde.

makeasound sa:
pallmie sa:
Vattendroppe sa:

Då har du troligen ett extra reseskydd löst till kan jag tänka mig?
Premier grundas på vart du bor och ålder, så ha detta med i åtanke, samt även vad bolaget har för historia gällande skadestatistik inom ditt postområde.
Jag har någon ungdomsförsäkring dem har... (under 25 år) sedan så har jag min bill reggad hos dem kan ha med det att göra oxå att man får ngn typ av grupprabatt...

Tillbaka
Topp