Försäkring

Försäkring
I december sticker jag till Chamonix för att spendera en säsong på skidor. Sitter och kikar på försäkringar men blir bara mindre klok ju mer jag läser, priserna skiljer sig rejält men även villkoren. Vilka skydd är det man måste ha? Vad bör man räkna med för kostnad? Har ni tips på försäkringar så får ni gärna skriva dem. Hemförsäkringar med bra reseskydd som man kan förlänga känns som det billigaste, har jag fel?

Försäkring
Hör med din hemförsäkring om vad reseskyddet täcker och förlänger det om det täcker den typen av åkning du gör. Om den inte gör det, byt hemförsäkring.

(Jag vill minnas jag betalade typ 800 spänn för 4 månader förra säsongen)

Senast ändrad:
Försäkring
Jag har Trygg-hansa hemförsäkring med utökad reseförsäkring. Dem skulle täcka offpist åkning så länge de inte var på höjder över typ 5-7000m, minns ej exakt. Men du kan köpa försäkring på plats också. "carte niege" Den skall täcka helikopter evakuerings kostnaderna bla.

Hemförsäkringen täcker inte följderna/menen utav skadorna då får du köpa en "olycksfalls försäkring"

De bästa du kan göra är att ringa och höra med ditt försäkringsbolag som tidigare sagts. Måla gärna upp ett scenario om hur du kommer åka/skada dig, man får olika svar ibland av olika handläggare från samma bolag, konstigt nog.

Försäkring
karlj86 sa:
Jag har Trygg-hansa hemförsäkring med utökad reseförsäkring. Dem skulle täcka offpist åkning så länge de inte var på höjder över typ 5-7000m, minns ej exakt. Men du kan köpa försäkring på plats också. "carte niege" Den skall täcka helikopter evakuerings kostnaderna bla.

Hemförsäkringen täcker inte följderna/menen utav skadorna då får du köpa en "olycksfalls försäkring"

De bästa du kan göra är att ringa och höra med ditt försäkringsbolag som tidigare sagts. Måla gärna upp ett scenario om hur du kommer åka/skada dig, man får olika svar ibland av olika handläggare från samma bolag, konstigt nog.
Carte neige täcker bara transport/räddning, inga vårdkostnader.

Försäkring
Vattendroppe sa:
karlj86 sa:

Carte neige täcker bara transport/räddning, inga vårdkostnader.
Ja precis ;)

Försäkring
Har kikat på Carte neige, är det ett måste oavsett hemförsäkring eller räcker det om man har en hemförsäkring som ska täcka sådant? Jag har hört att fransmännen kan bara bråkiga

Försäkring
FritzSafstrom sa:
Har kikat på Carte neige, är det ett måste oavsett hemförsäkring eller räcker det om man har en hemförsäkring som ska täcka sådant? Jag har hört att fransmännen kan bara bråkiga
I just Chamonix har jag i alla fall ett par polare som har fått flyga helikopter, åka skoter resp. åka släde utan carte neige, det var inget problem för dem i alla fall.

Försäkring
Jag minns det som att när jag åkte offpist med en grupp fransmän i Chamonix köpte de Carré Neige för vissa turer då deras hemförsäkring inte gällde i Schweiz och Italien.

..."bland annat" täcker Carrė Neige om liftsystemet är stängt, viss juridisk hjälp och hemtransport (även i urna)

Edit menade Carré inte Carté

Senast ändrad:
Försäkring
Har snackat med IF nu och deras reseförsäkring täcker för offpist och helikopterlyft osv. Men de säger att den inte gäller om man jobbar, känns som att detta är en vanlig grej bland bolagen, hur har ni löst det? Har ni jobbat svart eller har ni köpt en försäkring för de som jobbar i utlandet (detta skulle kosta 4800kr för en säsong jämfört med 2250 för förlängt reseskydd)?

Senast ändrad:
Försäkring
FritzSafstrom sa:
Har snackat med IF nu och deras reseförsäkring täcker för offpist och helikopterlyft osv. Men de säger att den inte gäller om man jobbar, känns som att detta är en vanlig grej bland bolagen, hur har ni löst det? Har ni jobbat svart eller har ni köpt en försäkring för de som jobbar i utlandet (detta skulle kosta 4800kr för en säsong jämfört med 2250 för förlängt reseskydd)?
Får du betalt för att åka skidor? :O

Senast ändrad:
Försäkring
Vattendroppe sa:
FritzSafstrom sa:
Nej, men jobbar man på resan så menar de på att reseförsäkringen inte gäller

Försäkring
FritzSafstrom sa:
Vattendroppe sa:
FritzSafstrom sa:
Nej, men jobbar man på resan så menar de på att reseförsäkringen inte gäller
Det var fan... Då har jag nog åkt på resor där jag strikt taget inte varit försäkrad :p

Försäkring
Tycker dock att det låter jävligt märkligt, det vore jubel sak om försäkringen inte täckte den tiden man är på arbetsplatsen men att resten av resan inte täcks?

Försäkring
FritzSafstrom sa:
Tycker dock att det låter jävligt märkligt, det vore jubel sak om försäkringen inte täckte den tiden man är på arbetsplatsen men att resten av resan inte täcks?
Testa att ring igen och fråga ut ordentligt hur det kommer sig etc. Förmodligen har det något att göra med att det inte ses som en fritidsresa om det är jobb inblandat...

Tillbaka
Topp