Försäkringar

Flaklavin_David

Ny medlem
Försäkringar
Drar till Österrike snart och har kommit på lite sent att en vanlig if-försäkring antagligen inte täcker offpistskador, tarnsport till sjukhus osv?

I Frankrike finns ju cart neige men vad jag har förstått gäller den inte Österrike så vad ska man ha för försäkring?

Försäkringar
Jag sitter och klurar på samma sak. Det kan ju vara så att det går att fixa en tilläggsförsäkring från försäkringsbolaget. Ska kolla upp i morrn.

Enligt if:s villkor för olycksfallsförsäkring så omfattar försäkringen inte någon skada som har anknytning till "alpin utförsåkning", verkar det som. Värt att titta vidare på, som sagt var!

Försäkringar
om du ska vara borta längre än 40 dar behöver du en extra reseförsäkring som finns att teckna hos de vanliga försäkringsbolagen.. Sen behöver ni en blankett från försäkringskassan, typ E111 tror jag den heter.
Kolla upp hos era försäkringsbolag om det står nånting speciellt om offpist. tror olycka är olycka, oavsett var den sker..

Försäkringar
för mig som bor hemma täckte farsans hemförsäkring min sjukhusvistelse i frankrike (1 v) samt transport hem med flyg i stället för buss...
folksam btw

Försäkringar
Jag tror på det här med hemförsäkring, men kolla upp om den täcker offpiståkning. Hemförsäkringar brukar väl räcka i 45 dagar, du ju skada dig på tex 90 dagen, men då säger du att du kom igår eller nåt, det är ju ingen som vet när du kom!

Försäkringar
oscarm:

låter väl inte allt för intelligent att köra på den metoden?..

kan ju hända att du har ett liftkort i den jacka du troligen har/hade på dig när du skadade dig..där står d för d mesta datum när du köpte kortet.. krävs nog inte så mkt dektektiv arbete för att luska ut d.. tror inte heller försäkringsbolaget är så pigga på att betala kostnade för sjukhusvård och ev. resor hem utan att först kolla upp lite fakta runt din "semester/säsong" i alperna. alltid köpa försäkring som täcker din resa.. inget kul att stå med byxorna nere när du sedan måste betala. antigen på plats eller när försäkringsbolaget skickar kravbrev till dig.

Försäkringar
Alltid samma frågor under hösten :)

Så här är det: Lita inte på hemförsäkringen och snåla _inte_. Offpist-försäkringen du ska köpa i österrike heter DSV (Deutche Ski Verband) och täcker som sagt helikopterhämtning i offpist, ansvar för tredje part, rättsliga grejer etc. Denna kostar mellan 30-100 euro har jag för mej. Inte mycket pengar för var den täcker. Du kan köpa den hos de flesta skid och snowboardaffärer. Försäkrar också dina skidor om du köper nytt samtidigt som du köper försäkring.

Försäkringen gäller ett år och beroende på vilken du väljer gäller den även jorden runt har jag för mig.

http://www.ski-online.de/

Som sagt inte lita på hemförsäkringen när det gäller offpist

Försäkringar
Tja jag har gjort tre vintrar i St:Anton och har varit på sjukhus otaliga gånger. Flera operationer. (En del på grund av spriten med! =)) Men nær det gæller førsøkringarna så har jag ju jobbat vitt i østerrike och då gæller allt som før en vanlig østerrikare. man betalar bara en liten summa precis som hemma. Dessutom så gick jag sjukskriven flera månader i Sverige efter det att jag kom hem. Då var det Østerrike som fick betala. Men sen skall man sjælvklart køpa en førsøkring som heter DSV. Kostar mellan 30 och 50e. Tæcker allt du kan tænka dig i bergen. Skidor, øvrig utrustning, helikopter, lavinsøk skadestånd, advokat och rættegångskostnader om du kør på någon æcklig tysk i backen.
Men i efterhand så ångrar jag att jag inte hade mer førsækringar. Då jag inte har behøvt betala några stora summor før all sjukvård m.m men inte heller fått några goa pengar efter skaderna. =( så det kan nog vara vært att tæcka lite extra med en førsækring. Æven om det kanske inte ær døds nødvændigt. Det ær ju grymt många som skadar sig varje vinter. Och kan man suga ut lite pengar efteråt så ær det ju guld.
Lycka till!

Försäkringar
Ah just det glömde det där med att om man jobbar vitt så har man hemförsäkring från jobbet. Bra sagt

Försäkringar
Glöm inte det Sacke nämnde på slutet. Andra ersättningar än för sjukhusvistelsen.
Har man en (sjuk och) olycksfallsförsäkring så kan man få ersättning för vanprydande ärr, sveda och värk och såna saker. Det är inget man får från en vanlig hemförsäkring. Kan vara ett bra plåster på såren när man måste avbryta en säsong i förtid, om inte annat så en grundplåt till nästa säsong när man ska ta igen all förlorad åkning.

Tillbaka
Topp