Försäkringspengar för ryggproblem efter olycka?

ThrashStar

Ny medlem
Såg att det fanns en som hade gjort en tråd om man kan begära försäkringspengar efter sne arm.
Nu är det så att jag för ett antal år sedan, (kommer ihåg riktigt nu) Men ungefär 7 år sedan var med om en dyk olycka. Jag slog i botten rejält och fick akut åka in till Mora sjukhus, där dem konstaterade att det inte var några fel på mig efter röntgen etc.
Nu på senare tid har jag börjat fått riktigt ont i ryggen ibland, kan inte belasta den genom arbete. Får också ont när jag är ute och joggar/går. Jag är bara 20 år, och redan fått problem med ryggen. Jag tror starkt att det kan vara efter min dyk olycka, att det har kommit efter. Man har ju hört att det är möjligt.

Vad tror ni? Har det gått för lång tid?

Senast ändrad:
Det kan bli svårt att så här i efterhand avgöra vad som har orsakat problemen. Har du varit på sjukhus och de har konstaterat att du inte var skadad i ryggen efter olyckan så har du ju inget bra utgångsläge för att hävda att det är just den olyckan som är orsaken till dina problem. Rent formellt med försäkringar så krävs det ju också naturligtvis att du har en försäkring som är i kraft vid tiden för skadetillfället. För att du ska få ersättning vid olycksfall krävs ofta någon form av tillägg till den vanliga hemförsäkringen. Möjligheten till att få ersättning beror på vilken tilläggsförsäkring du har. Det vanligaste tillägget till hemförsäkringen är den olycksfallsförsäkring som oftast kallas "Privatolycksfall". Det är en ganska billig och enkel försäkring, men den ger ändå en helt ok ersättning om det skulle hända något.

Den skada du har kan klassas som en nedsättning av kroppsfunktion. Även problem med smärta och inre organ (typ nedsatt lungfunktion) räknas som nedsättning. Skadan graderas enligt ett standardtabellverk och man får en procentsats på den s.k. medicinska invaliditet som man har ådragit sig vid skadan. Procentsatsen används sedan som en gradering för ersättningsbeloppet. Ett typiskt exempel är att försäkringen lämnar ersättning upp till 10 basbelopp vid 100% invaliditet (428 000kr). Om man då gör bedömningen att du har en 4%-ig medicinsk invaliditet så får du 0,04x428 000kr i ersättning. Bedömningen sker enligt ett branschgemensamt regelverk och ska vara likvärdig oavsett vilket försäkringsbolag du har. I de flesta fall finns det tyvärr en tidsfrist på en viss tid från skadan till uppkomsten av symptomen. Du måste helt enkelt märka av problemen ganska nära inpå olyckan för att det ska klassas som ett direkt samband. I privatolycksfallsförsäkringen är den vanligaste tidsfristen 3 år från skadetillfället.

Tillbaka
Topp