Jag är rädd att Sverige har blivit som övriga världen när det gäller försäkringar. Man måste helt enkelt teckna särskilda försäkringar för de aktivitetet man håller på med.
Vid skidåkning så har vi t.ex Folksams skidåkarförsäkring eller franska Carte Negie.
För klättrings del så är ett medlemskap i klätterförbundet bra då de har en kollektiv försäkring som täcker det mesta av klättringen. Vill du ut på större äventyr får du vända dig utomlands där det finns bolag som specialicerat sig på äventyrs och expitionsförsäkringar. Kolla i engelska tidningen High Mountain Sports där sådana bolag ofta annonserar.
Tänkte avsluta med en liten anekdot från den gamla goda tiden innan försäkringsbolagen egentligen visste vad vi sysslade med nere i alperna:
En dansk klättrare och skidåkare (jag nämner inga namn, med tanke på att duktiga danskar i Chamonix inte växer på träd kan ni nog lista ut det själva, Oops! nu lär jag få nattliga besök av DanskBergKlubb) såg att hans försäkring inte täckte klättring med rep.
Han ringer och frågar om det verkligen stämmer och nämner då också att han planerade en klättring på Droites nordvägg. Med en försäkring som inte täckte klättring med rep så var han nu tvungen att ändra sina planer till en frisolotur upp för väggen istället. Försäkringsrepresentanten sätter då i halsen och inser hur felskrivet det finstilta var. Några veckor senare kommer ett komplement till vilkoren där all klättring undantas försäkringen.