försäkringsproblem

Larsse

Ny medlem
försäkringsproblem
Tjenare!

Håller på att kolla upp lite skadeförsäkringar på olika bolag. Problemet med dom jag kollat upp är att man saknar täckning för olyckor som orsakats av tex offpiståkning och bergsklättring. Undrar nu om någon har någon bra försäkring att rekomendera.

//Larsson

försäkringsproblem
Länsförsäkringar har funkat fint för min del. Har fått ersättning för olyckor som skett utanför pisten.

försäkringsproblem
Kan bara säga er som har länsförsäkringar att ni haft tur som inte fått några bestående men. Dom skulle absolut inte betala ut någon invaliditetsersättning till mig om det ville sig illa. Dom skulle säkert ordna med själva akutvården men sen efter det så är det nog stop som det verkar. Likadant på alla försäkringsbolag jag har kontaktat.

//Larsson

försäkringsproblem
Jag är rädd att Sverige har blivit som övriga världen när det gäller försäkringar. Man måste helt enkelt teckna särskilda försäkringar för de aktivitetet man håller på med.

Vid skidåkning så har vi t.ex Folksams skidåkarförsäkring eller franska Carte Negie.

För klättrings del så är ett medlemskap i klätterförbundet bra då de har en kollektiv försäkring som täcker det mesta av klättringen. Vill du ut på större äventyr får du vända dig utomlands där det finns bolag som specialicerat sig på äventyrs och expitionsförsäkringar. Kolla i engelska tidningen High Mountain Sports där sådana bolag ofta annonserar.

Tänkte avsluta med en liten anekdot från den gamla goda tiden innan försäkringsbolagen egentligen visste vad vi sysslade med nere i alperna:

En dansk klättrare och skidåkare (jag nämner inga namn, med tanke på att duktiga danskar i Chamonix inte växer på träd kan ni nog lista ut det själva, Oops! nu lär jag få nattliga besök av DanskBergKlubb) såg att hans försäkring inte täckte klättring med rep.
Han ringer och frågar om det verkligen stämmer och nämner då också att han planerade en klättring på Droites nordvägg. Med en försäkring som inte täckte klättring med rep så var han nu tvungen att ändra sina planer till en frisolotur upp för väggen istället. Försäkringsrepresentanten sätter då i halsen och inser hur felskrivet det finstilta var. Några veckor senare kommer ett komplement till vilkoren där all klättring undantas försäkringen.

försäkringsproblem
Min åsikt är att de tyska skidförsäkringarna från DSV aktiv, är de i särklass bästa försäkringarna. Finns i tre olika alternativ, beroende på ditt behov. Carte Neige tex är rent skit i jämförelse. Dessa är billigare och täcker mycket mer. Bla. får du nya skidor (du får tillbaka pengarna enl kvitto) om du har sönder dem. Du kan spana in försäkringarna på http://www.ski-online.de/

Själv köpte jag DSV Basic (ca 25€) i butik i österrike förra året, samt i år DSV Classic Plus (ca 45€), via internet. Vilken website jag handla ifrån kommer jag inte ihåg, men kolla runt på den där, annars googla.

försäkringsproblem
Centralbyråkraten: Ja, det är ju för jävligt att man skall slippa teckna en försäkring som täcker det man inte håller på med!

försäkringsproblem
Mans Hilling, om du inte visste det så täckte de flesta skade & olycksförsäkringar tidigare generellt det mesta man sysslade med. Tyvärr har försäkringsbolagen dragit öron åt sig och man måste nu läsa det finstilta så att man slipper teckna en försäkring för det man inte håller på med. Och det är väl det som hela tråden handlar om eller?

Tillbaka
Topp