Förslag till skidor..

Förslag till skidor..
Jag ska iväg och göra en säsong i Vail. Problemet är att jag inte har någon aning för skidor man ska köpa. Har åkt hela livet och vill ha ett par skidor som fungerar över hela berget. Några som fungerar i offpist och park men som man ändå kan pressa lite i pisten.
Uppskattar alla tips och svar man kan få.
Mvh Alex

Förslag till skidor..
Ninthward FirstBloods eller LT

eller alla ninthward bara å välja en

Förslag till skidor..
så oväntat att en person med nickname "ninthward" säger att man ska köpa ett par ninthward. Ett förslag är ett par skidor som inte är allt för breda och har hyffsad svängradie med tanke på att du vill bränna lite i pisten också.. Halvstyva är väl heller helt fel om man vill kunna stå på ordentligt i pisterna.. Har dock inga modeller att rekommendera, inte provåkt speciellt mkt skidor.. vet bara att jag själv kommer beställa ett par dynastar legend pro rider, 97mm i midjan.. http://www.dynastar.com/popup/produit.php?product=2241 <-- där finns lite information om dom... kan inte säga om det är en skida för dig men om man läser lite recensioner här på freeride så verkar det vara en bra skida för hela berget.. men har inte provat den själv, köper den lite på chansning själv..

Förslag till skidor..
varför kombinera allt i en skida? jag ogillar sånt, åkningen kommer bli lidande.

lägg nån tusing och köp ett par begagnade offpistskidor här på köp&sälj. och sen köper du ett par parkskidor nya som du även ska köra pist med.

lycka till

Förslag till skidor..
Nehh!
Om du ska köpa flera skidor ska du köpa ett par pistskidor och ett par till park o puder.

Senast ändrad:
Förslag till skidor..
Men man kan ju ha ett par på ca 90mm utan att det blir överdrivet klumpigt.
Det är i alla fall bättre än att ha ett par skitslöa parkskidor i en isig pist.

Förslag till skidor..
Denna tråden kan erbjuda en del intressant även om det diskuteras svenska förhållanden där: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25241

Om det varit jag så hade jag lagt pengar på ett par schyssta skidor med åtminstone 95 mm i bredd under foten för puder och pist. Pruta sen ner ett par begagnade park-skidor till en tusenlapp, lämna in dem i vettig skidbutik och få en kantslip och belaget uppfräschat.

Förslag till skidor..
Slänger in en fråga i tråden.

Vad säger ni om Scratch BC? Eller tror ni de är för mycket puderskida för ändamålen?

Förslag till skidor..
om jag skulle gjort en hel säsong med all typ av åkning hade jag inte tvekat på att köpa ett par hendryx rihno chaser, jaghar inte provåkt dom men jag har inte hört någon som sagta tt dom inte är hur bra som helst att åka med överallt. ganska breda men fungerar ändå minst lika bra i pisten som en pistcarver men är ändå en härlig puderskida. park? vet inte riktigt men det borde inte vara något större problem.

Förslag till skidor..
Hörru Jwalerius, nu får du ta och skärpa dig! Jag, och garanterat många med mig, börjar bli sjukt irriterad på ditt snack (spam) om Ninthward hit och ditt. Ett märke som kommer från ingenstans, har köpt ihop sig ett riktigt bra team och har en hemsida som ser ut ungefär som notepad, vad mer vet vi? Har du hårdtestat de så skriv en utförlig recension i skiddatabasen, nej just ja, de finns inte med där, undra varför? Annars sluta förpesta detta forumet med dina dumma kommentarer om Ninthward (som jag personligen tycker är det töntigaste namnet på länge, hör hur det låter på svenska, 9:e avdelningen på Säters sjukhus, haha) som helt saknar substans

Nu åter till frågan, freeride_rules
Kan du komplettera följande uppgifter så kan nog fler hjälpa dig
- Nuvarande skidor:
- Vikt:
- Längd:
- Åkstil:
- Erfarenhet:

Du skriver att du vill att ha ett par skidor som fungerar över hela berget. Men vart vill du att de ska fungera bäst?
Ska du raila de i parken?
Är det helt uteslutet att du kan köpa 2 skidor, ett par billiga begagnade och ett par i normalpris?

Här finns mycket matig och nyttig information om skidors styvhet och allmäna egenskaper http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=41028
Du kan också rota igenom dessa inlägg https://www.freeride.se/forum/search.php?search_id=234213765 och/eller söka lite på egen hand i forumet, det finns en hel del skrivet där.

Pappa fixar! /Lima ko

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp