Förspänning på bindningar

OlofM

Aktiv medlem
Kikade runt lite granna på forumet angående förspänning och det fanns ju några trådar om det men inget gav mig svaret på min fråga.

Ganska basic fråga så det var lite oväntat att jag inte hittade något svar.
När man ställer in förspänningen på skidan, ska man sätta på sig pjäxorna och klicka på bindningarna och be en kompis och skruva den rätta inställningen eller när man ska ställa in det?

Sen verkar inte alla komma överrens om skruven ska stå, men det mest logiska borde väl vara att strecket på skruven ska vara jämt med hålet öppning?

Alla bindningar är ju inte likadana eller justerar förspänningen likadant till att börja med. Sen är det inte så bra att justera samtidigt som du har pjäxan nertryckt, då riskerar du dra sönder gängorna på vissa bindningar.

Kortfattat så är det olika på olika bindningar, om du talar om vilken bindning det gäller eller lägger upp en bild (att föredra) så blir det lättare att ge dig ett korrekt svar.

Skruva inte när pjäxan när du tryckt i pjällan. Det brukar ofta vara lite marginal förspänningen. Lägg dig så när mitten på den som möjligt.

Okej, jag har en Look PX 14 och en Griffon...

Så jag ska alltså skruva förspänningen när jag inte har någon pjäxa alls i tryckt?
Ni får gärna berätta så detaljerat ni kan om ni har lust? :) Typ en "Ställa in förspänning-for dummies" ;)

På griffonen är det ett spår i skruven som ska vara i kant med metallplatten som skruven kommer ut ifrån. Brukar stämma ganska bra om du sätter främre klacken på pjäxan i tådelen. sen skruvar du in bakbindningen så mycket så att bakre klacken vilar typ i mitten på det lite rund aktiga som är i bakbindningen., sen efter det får du finjustera lite så spåret i klacken stämmer.

På px14 ser du tydligt skalan bakom "dildon" ligg så nära mitten som möjligt. Den bindningen går inte att justera med pjäxan i på ett bra sätt.

Tillbaka
Topp